Din profitul obținut, 70%, respectiv 534 milioane lei, vor fi distribuiți acționarilor, având în vedere rezultatele anului, cât şi nivelul confortabil de adecvare al capitalului, a motivat Consiliul de Administraţie al BRD. Această decizie este sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor din data de 20 aprilie 2017.
De asemenea, venitul net bancar al Grupului BRD a atins 2,778 milioane lei, în 2016, în creştere cu 7%, faţă de 2015. În ciuda persistenței ratelor mici de dobândă, veniturile nete din dobânzi au crescut cu 4,6%, datorită volumelor în creştere pe segmentul retail şi schimbărilor pozitive de structură.
Veniturile din comisioane au crescut cu 3,1%, graţie în special veniturilor mai mari din activitatea de carduri, asigurări şi abonamentelor internet şi mobile banking. Categoria „Alte venituri bancare” a crescut cu 27% faţă de anul precedent, cu o contribuţie substanţială din tranzacţia Visa Europe (103 milioane lei, înregistrată în trimestrul al doilea). Excluzând această tranzacție, creşterea venitului net bancar a atins 3%.
Rezultatele s-au datorat creşterii bazei de clienţi cu 37 de mii clienţi activi persoane fizice, atingând 2,15 milioane, iar producţia de credite a fost urcat cu 11,2% pe segmentul persoane fizice, faţă de anul precedent, şi a portofoliului de credite, pe segmentul mari clienţi corporativi.
Rata creditelor neperformate a scăzut cu 2,8%, până la 10,5% la 31 decembrie 2016 de la 13,3% la 31 decembrie 2015, ca urmare a operaţiunilor de curăţare a bilantului prin ştergere de creanţe depreciate şi vânzări de credite neperformante. În plus, rata de acoperire a creditelor neperformante a crescut de la 69,3% la 31 decembrie 2015 la 76,6% la 31 decembrie 2016. Astfel, costul net al riscului mai mic s-a redus cu 26,5%, în comparaţie cu 31 decembrie 2015, fiind la 484 milioane lei, iar profilul de risc s-a îmbunătățit.
În plus, rata de echipare a urcat, adică numărul mediu de produse bancare pe client activ a ajuns la 4,07, faţă de 3,95, la 31 decembrie 2015, graţie îmbunătăţirii ratei de penetrare a produselor bancare la distanţă. Stocul de contracte internet şi mobile banking a atins 1,15 milioane de contracte la 31 decembrie 2016, cu 29,6% în plus, în comparaţie cu 31 decembrie 2015, cu o creştere deosebit de puternică a numărului de abonamente mobile banking, de aproape 63%, faţă de 31 decembrie 2015.
Volumul depozitelor clienţilor a crescut cu 2,3%, faţă de 31 decembrie 2015, datorită evoluției segmentului retail, cu un plus de 9,9%, faţă de 31 decembrie 2015, în ciuda nivelului coborât al ratelor de dobândă. Volumul depozitelor pe segmentul non retail s-a contractat faţă de anul precedent, în contextul unei situații foarte confortabile a lichidităţii.
Soldul creditelor nete grupului BRD a fost de 28,5 miliarde lei, mai mare cu 3,2%, la 31 decembrie 2016, faţă de 31 decembrie 2015, ca urmare a performanţei pozitive înregistrată pe segmentele clienţi persoane fizice şi mari clienţi corporativi.
Pe segmentul persoanelor fizice, soldul creditelor nete a crescut cu 5,3%, faţă de 31 decembrie 2015, determinat de avansul continuu înregistrat pe segmentul creditelor de consum şi al creditelor pentru locuinţe. Producţia creditelor de consum, a crescut cu 20,3%, faţă de anul precedent, până la 4 miliarde lei.
Creditarea marilor clienţi corporativi a păstrat tendința ascendentă, în creştere cu 6,6%, faţă de 31 decembrie 2015.
Astfel, indicatorul credite nete/depozite a fost de 67,6%, plus 0,6%, faţă de 31 decembrie 2015.
„2016 a fost marcat de o performanţă solidă la nivelul Grupului BRD, venitul net substanţial mai mare în comparaţie cu 2015, beneficiind de o activitate comercială puternică pe segmentul persoanelor fizice, o performanţă operaţională mai bună şi îmbunătăţirea semnificativă a profilului de risc. Privind înainte, suntem încrezători în modelul nostru de bancă universală care ne va perminte în continuare să satisfacem cele mai variate nevoi ale clienţilor şi să creştem sănătos pe toate segmentele, creând totodată valoare pentru acţionarii noştri”, a declarat Francois Bloch (foto), CEO al BRD, care deține de cinci luni această funcție, după 25 de experiență în sectorul bancar, pe toate segmentele și în mai multe țări.
Cheltuielile operaţionale au rămas cvasi-stabile faţă de anul precedent, plus 0,2%, faţă de 2015, creşterea cheltuielilor cu salariile fiind compensată de economiile realizate pe alte categorii de costuri. Astfel, indicatorul cost/venit s-a îmbunătăţit cu 3,4%, până la 50%, la 31 decembrie 2016 în comparaţie cu 53,4%, la 31 decembrie 2015.
Rentabilitatea capitalurilor proprii a fost 11,8%, cu 4% în plus, în comparaţie cu 2015. Excluzând elementele nerecurente, rentabilitatea capitalurilor proprii a atins 10,1%.
Poziţia de capital rămâne solidă la 31 decembrie 2016, cu rata de adecvare a capitalului atingând 18,9%, conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudenţiale, faţă de 18,1% la 31 decembrie 2015.