Cautare




, Contributor

Modă |
|

Brandul francez Tartine et Chocolat: business și modă pe pâine

E13_TC_35.jpg
Într-o lume în care mărcile completează identităţi şi educă gusturi din fragedă pruncie, un brand francez se încăpăţânează, de 36 de ani, să promoveze cu succes... copilăria. Am discutat cu CEO-ul Émilie Zannier despre „Tartine et Chocolat“, creaţii atemporale şi, mai ales, despre perspectiva unui viitor fără logo-uri.

„Caramel, bonbons et chocolat…“ sună refrenul unei celebre melodii franţuzeşti cântate de Alain Delon şi Dalida în 1973. Dacă s-ar fi lansat patru ani mai târziu, în 1977, în loc de „bonbons et chocolat“ s-ar fi aflat probabil „tartine et chocolat“, brandul creat de stilistul Catherine Painvin, de care francezii s-au îndrăgostit iremediabil încă de la prima ieşire la rampă. Şi, imediat după ei, lumea întreagă.

De la imprimeul dungat specific brandului („la Garda“)  până la ţinutele simple şi eminamente copilăreşti, „Tartine et Chocolat“ – botezat astfel după obiceiul creatoarei de a pregăti copiilor săi gustări cu „pâine şi ciocolată“ – a schimbat regulile jocului într-o lume aflată, la mijlocul anilor '70, la începutul unei poveşti de dragoste furtunoase cu tot ceea ce înseamnă logo şi monogramă.

„Toate brandurile pentru copii spun că sunt altfel, dar noi chiar suntem altfel“, afirmă Émilie Zannier (foto stânga), care conduce de nouă ani „Tartine et Chocolat“, sosită în România cu ocazia deschiderii primului magazin al brandului şi în ţara noastră. „Noi ţinem la lumea copilăriei şi vrem să-i îmbrăcăm pe copii ca pe copii, nu ca pe adulţi în miniatură“.

Contează confortul lor, contează calitatea materialului, dar în ceea ce priveşte designul croielile sunt simple, elegante şi „de modă veche“ în cel mai bun sens al cuvântului, mai ales într-o epocă în care aproape că am uitat cum trebuie să arate nişte haine pentru copii.

„Ce poate fi mai clasic şi frumos decât o fetiţă într-o rochie simplă, roz, şi un băieţel în pantaloni bleu-ciel?“, se întreabă, retoric, Émilie. „O fetiţă trebuie să poarte rochie de fetiţă, nu rochie de femeie“. Pentru că societatea evoluează în ritm alert, tot mai mulţi părinţi încep să caute o abordare mai simplă şi chiar uşor tradiţionalistă a modei pentru copii, tocmai pentru a le prelungi cât mai mult perioada şi-aşa scurtă a inocenţei absolute.

Pentru a transpune şi în plan real ideea de poveste a copilăriei pe care o promovează „Tartine et Chocolat“, conceptul magazinelor din întreaga lume, inclusiv al celui din România, este semnat de către Jacques Garcia, unul dintre cei mai apreciaţi arhitecţi din lume, care şi-a pus semnătura pe proiecte celebre precum Hotel Costes din Paris, restaurantul Fouquet’s de pe Champs-Élysées sau Hotel Danieli din Veneţia. „El înţelege exact ceea ce vrem să transmitem noi cu Tartine et Chocolat“, explică Émilie. „O lume magică, luxoasă şi fericită“. Unul dintre punctele forte ale brandului în întreaga lume îl reprezintă şi faptul că, dincolo de imaginea strălucitoare şi luxul pe care îl sugerează, oferta este suficient de bogată pentru ca fiecare să poată găsi un obiect pe care să şi-l poată permite.

Pe lângă îmbrăcămintea pentru nou-născuţi şi hainele pentru copii cu vârste între şase şi zece ani (care reprezintă între 60 şi 70 la sută din oferta brandului), „Tartine et Chocolat“ produce accesorii, jucării, mobilier şi chiar şi parfumuri pentru copii.

Realizate de „nasul“ Olivia Jan, acestea din urmă rămân, de mai bine de 20 de ani, cele mai vândute în Franţa, pe segmentul lor. La fel şi jucăriile moi, care evocă uşoare nostalgii din partea părinţilor. „Toţi am crescut cu asemenea jucării şi ne dorim, inevitabil, ca şi copiii noştri să aibă ceva similar“, crede Émilie.

Deşi logo-urile şi designul „de oameni mari“ în variantă miniaturizată au acaparat în mare măsură oferta brandurilor destinate celor mici, „Tartine et Chocolat“ rezistă şi se dezvoltă de peste trei decenii, cu un ritm de creştere anual de 20 de procente. Şi, în contextul reîntoarcerii la simplitate şi la valorile tradiţionale, numele de brand şi logo-urile specifice încep să nu mai fie suficiente ca garanţie a calităţii.

„Cred că e vorba şi despre faptul că noi suntem atenţi la detalii, iar lumea încă traversează o perioadă de criză economică“, crede Émilie. „Când plătesc, oamenii vor cu adevărat calitate, nu mai e suficient doar un nume de marcă“.

Cea mai bună piaţă pentru „Tartine et Chocolat“ rămâne Coreea de Sud, unde brandul este prezent din 2003 şi are deja 100 de magazine şi o cifră de afaceri anuală de 20 de milioane de euro. Urmează, în ierarhia relevanţei, Rusia (unde brandul are un magazin flagship), Ucraina, Franţa şi Spania.

Deşi au deschis două magazine şi în China în acest an (dintr-un total de 120 planificate pe termen lung), principala ţintă de extindere în viitorul apropiat o reprezintă Europa de Est, magazinul din România (deschis în regim de franciză de către Oana Niculescu-Mizil), fiind încă un pas în direcţia potrivită.

Lansarea „Tartine et Chocolat“ în România se potriveşte perfect şi cu strategia pe care Philippe Garcia, şeful Misiunii Economice Ubifrance a Ambasadei Franţei la Bucureşti şi-a asumat-o pentru viitor: de a apropia luxul franţuzesc de inima (dar şi de portofelele) românilor. „Deschiderea acestui magazin este aproape un act diplomatic între Franţa şi România“, glumea Philippe la întâlnirea noastră.

Deşi este al treilea investitor în România ca anvergură, după Germania şi Austria, în sectorul luxului Franţa se află încă în urma Italiei, care are deja un portofoliu puternic de branduri celebre lansate pe piaţa românească. În replică, Franţa nu şi-a „exportat“ decât o mică parte din brandurile de vârf din domeniul luxului, fie el destinat adulţilor sau copiilor.

Conform unui studiu realizat anul trecut, peste 32% din consumul românilor este dedicat copiilor, peste media europeană şi, în consecinţă, promiţător atât pentru „Tartine et Chocolat“ cât şi pentru alte branduri similare. „Românii vorbesc puţin despre asta, dar consumă mult“, explică Philippe. „Iar aici există marea oportunitate pentru noi!“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii