Cautare




, Contributor

Tech |
|

Bogdan Pasat, SHARP România: De ce nu reuşesc brandurile japoneze să dea lovitura pe piaţa europeană

Producătorul japonez de electronice, SHARP, a anunţat în această toamnă vânzarea subsidiarelor din Europa. Bogdan Pasat, director de marketing şi vânzări SHARP România, a explicat pentru Forbes.ro care vor fi transformările prin care va trece compania la nivel european, dar şi în România şi de ce nu a reuşit compania japoneză să găsească un modele de business sustenabil pe această piaţă.
bogdan pasat sharp

În Europa compania japoneză deţine două divizii importante, de electrocasnice şi de televizoare. Acestea se află într-un proces de preluare de către alţi doi producători. Divizia de electrocasnice va fi achiziţionată de cel mai mare producător din domeniu, din Turcia, Vestel Elektronik Sanayi ve Ticaret AS (VESTL), iar divizia de televizoare, de către producătorul slovac Universal Media Corp (UMC). Acesta din urmă va prelua şi fabrica de televizoare din Polonia a companiei SHARP.

,,SHARP nu se retrage din Europa. A găsit parteneri care sa preia partea de dezvoltare de aici. Iar în ceea ce priveşte produsele ‘made in Japan’, pentru că acestea mai sunt în portofoliu, cele două companii (care preiau diviziile SHARP – n. red.) vor acţiona ca distribuitori pe Europa. Totodată, vor produce şi modele sub licenţa SHARP, care să fie adaptate pentru piaţa europeană”, explică Bogdan Pasat, director de marketing şi vânzări SHARP România. El a mai adăugat că producătorul japonez păstrează cea mai mare parte a patentelor pe care le deţine, dar acestea urmează să fie folosite de compania turcă şi cea slovacă pentru fabricarea produselor care vor fi comercializate sub brandul SHARP.

În ceea ce priveşte reprezentanţa din România, nu se ştie încă de care dintre cele două companii va aparţine sau dacă va fi şi aceasta divizată.

,,Nu ştiu dacă această companie se va numi SHARP România sau va purta numele celor care o vor prelua. Dar aceasta nu va mai exista ca entitate. Fiecare companie va decide politica comercială în România, cum îşi vor folosi resursele pe care le au la dispoziţie”, mai spune Bogdan Pasat.

Această mişcare a companiei mamă a fost cauzată de pierderile pe care le înregistra în ultimii ani pe piaţa europeana. Dar exemplul SHARP nu este unul singular.

,,Dacă la nivel mondial brandurile japoneze au avut mereu un succes foarte mare, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre piaţa europeană. Japonezii sunt foarte buni în materie de inovaţie şi produse, dar nu în marketing”, astfel argumentează Bogdan Pasat incapacitatea companiei de a găsi un model de business profitabil în această zonă.

,,Companiile japoneze au o istorie impresionantă când vine vorba de inovaţie, primele camera video, primele televizoare cu ecran plat, etc. În momentul în care paradigma s-a schimbat japonezii n-au reuşit să îşi dea seama, prin structura lor culturală, cum se pot face toate aceste lucrurile. A devenit mult mai importantă partea de marketing şi comunicare decât produsul în sine. Vedeau lumea copiindu-le produsele şi venind cu preţuri mult mai mici în piaţă şi nu au ştiu cum să reacţioneze”, mai explică Bogdan Pasat. Cu toate acestea el este convins că în următorii ani producătorii japonezi vor învăţa să se adapteze acestor noi reguli şi ar putea să aibă o revenire puternică.

Cât despre piaţa de electronice şi electrocasnice din România reprezentantul SHARP spune că este din ce în ce mai influenţată de vânzările în online, care domină, în detrimentul celor din brick&mortar, susţine acesta. În ceea ce priveşte evenimentul anului pentru această piaţă, Black Friday, Bogdan Pasat spune că weekendul dedicat evenimentului a adus, potrivit estimărilor SHARP, vânzări valorice de aproximativ 4% din totalul pieţei de electro-IT.

,,SHARP a epuizat toate stocurile cu preţuri promoţionale de Black Friday. Printre produsele de succes se află televizoarele (cea mai mare cantitate fiind a celor cu diagonala de 50 de inch), sistemele audio şi cuptoarele cu microunde. În ziua de BF un singur model de cuptor cu microunde aflat în magazinul unui partenr Sharp, s-a vândut în 600 de exemplare, stocul promoţional epuizându-se după doar câteva ore”, declară Bogdan Pasat.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii