La subsolul unei căsuţe daneze de sfârşit de secol XIX din orăşelul Struer (un fel de geamăn „made in Denmark“ al oraşului prahovean Cheia), patinatoarea norvegiană Sonja Henie împarte tovărăşeşte un perete cu un grup de japonezi înnebuniţi după tehnologie. Sub sloganul „Sikker paa sukces“ (Sigur de succes), posterul colorat reprezentând-o pe vedeta patinajului din anii ’30-’40 în timp ce scrie cu lama patinelor „B&O“ servea, în 1948, drept reclamă pentru radiourile revoluţionare ale companiei Bang&Olufsen.
Treizeci de ani mai târziu, un nou tip de radio, care declara război clasicelor „cutii negre“ ale epocii, era promovat prin fotografia unui grup de japonezi cu expresii mirate şi priviri admirative ațintite asupra modelului Beomaster 1900 (o „mănuşă“ aruncată subtil concurenţei high-tech din Orient).
Sub alte zeci de postere colorate, care descriu evoluţia brandului Bang&Olufsen din 1925 până în prezent, stau aranjate cuminte, pe o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi, peste 3.000 de produse B&O, dintre care multe au scris istorie la vremea lor. Muzeul, deschis în mai 2010, se află la subsolul a două căsuţe daneze din 1847 şi, respectiv, 1911, iar un acoperiş în formă de piramidă inundă cu lumină naturală cele două etaje, folosite pentru expoziţii speciale high-tech, audiţii şi teste ale produselor B&O.
Ceea ce m-a impresionat încă din prima clipă nu doar la muzeul dedicat B&O (câte branduri high-tech se pot lăuda cu așa-ceva?), ci și la filozofia de business a danezilor este că, indiferent de deceniul în care au apărut, toate creațiile Bang & Olufsen par să facă parte, fără niciun pic de efort, din același film, al designului simplu și de efect, îmbinat cu avangarda tehnologică.
De aici e posibil să se fi inspirat și recenta campanie de prezentare a inovațiilor B&O, ce plasează trei dintre cele mai spectaculoase lansări de dată recentă ale brandului în decoruri ce te duc cu gândul la supremația tehnologiei asupra trecerii timpului. Tapetul se cojește, clădirile se erodează, tehnologia rămâne, par a vrea să spună danezii, o ipoteză confirmată pe deplin de muzeul în care își afișează la loc de cinste creațiile trecute. Ceea ce face întâlnirea cu noile produse ale brandului cu atât mai de impact.
Sistemul contemporan B&O BeoPlay A9 seamănă cu o farfurie zburătoare (poate fi prins pe perete sau sprijinit pe podea) și a fost gândit să se potrivească, din punct de vedere al designului, cu orice casă modernă, decorată în stil simplu și aproape minimalist (suprafața aparatului poate fi argintie, albă, neagră, roșie, verde sau maro, iar picioarele vin în lemn de stejar, tec sau fag).
Pe principiul ,,e la fel de ușor să-l folosești cum e să-l integrezi în decorul casei tale”, BeoPlay A9 se conectează wireless la orice sistem iPhone, iPad și Android și începe automat streaming-ul, reușind să umple cu sunet hi-fidelity spații de dimensiuni considerabile. Mișcarea mâinii de-a lungul senzorului de sunet ajustează volumul, în timp ce simpla așezare a palmei pe aparat reduce totul la tăcere într-o secundă.
Tot din sfera sunetului de înaltă fidelitate, sistemul surround BeoLab 14 marșează pe ideea unei experiențe auditive de înaltă clasă, fără compromisuri în materie de design al încăperilor tale, ba chiar din contră. De dimensiune mică, dar de o putere considerabilă, folosește la maximum toate inovațiile puse la punct în ultimii ani de către inginerii Bang&Olufsen.
Boxele sunt de fapt cercuri din aluminiu anodizat, cu posibilitatea de a schimba culoarea țesăturii, în funcție de o gamă predefinită de nuanțe, iar subwoofer-ul cu aspect sculptural are amplificatoare separate pentru toate boxele din sistem și poate livra o profunzime a bașilor cu care nimeni n-ar fi, la prima vedere, dispus să crediteze un dispozitiv de dimensiune atât de mică. Conform lui Tue Mantoni, CEO-ul Bang&Olfusen, BeoLab 14 a fost creat special pentru acea categorie exigentă de amatori de tehnologie care nu sunt dispuși la niciun fel de compromis calitativ: nici când este vorba despre dispozitivele lor de sunet, nici când e vorba despre designul rafinat al propriei case.
Cât despre noul Bang&Olufsen Smart TV, BeoVision 11 își propune (și reușește!) să ne provoace toate certitudinile legate de ceea ce ar trebui să însemne un televizor performant. Ca și display-ul său LCD pe bază de LED-uri, sunetul este ajustabil. Altfel spus, dacă treci de la ascultarea unei melodii pe YouTube la vizionarea unui film thriller, sunetul se modifică automat, adaptându-se la noul tip de transmisie (firește, dacă nu vrei să faci chiar tu modificările, în modul manual).
Pentru că și vibrațiile creează involuntar interferențe nedorite, structura interioară a televizorului este capitonată cu un cauciuc special, pentru a anula orice zgomot sau perturbare fonică posibilă, în timp ce fiecare pixel își modifică luminozitatea și claritatea în funcție de datele senzoriale recepționate.
Așa-numita funcție de contrast adaptiv asigură contrastul ideal al zonelor întunecate dintr-o scenă de film spre exemplu, astfel încât toate detaliile să fie în continuare vizibile ochilor chiar și când lumina zilei bate direct în ecran. Și, pentru o veritabilă experiență de Hollywood, BeoVision 11 folosește tehnici de interpolare pentru a compensa faptul că filmele rulează în general la ritmul de 24 de frame-uri pe secundă, departe de idealul pentru TV. Astfel, televizorul ,,detectează” singur unde ar fi trebuit să se afle anumite obiecte pe ecran și melanjează frame-urile între ele, pentru ca vizionarea să fie mai lejeră pentru ochi, dar, în același timp, și mai provocatoare pentru simțuri.