Cautare



Mihai Bocai

, Contributor

CEO at Evonomix. Mai multe informații despre autor pe Linkedin

|
|

Realitatea este o iluzie

Cum faci marketing cu un buget plin de constrangeri? Simplu – generand iluzia unei realitati.

Consumatorul este tributar unei realitati create in jurul sau de numeroase branduri si companii care concureaza pentru a ajunge la buzunarul sau. Ceea ce insa nu stie consumatorul este faptul ca realitatea aceasta este de fapt o iluzie.

Fireste cu cat produsul sau serviciul este mai bun, cu atat riscul consumatorului de a fi dezamagit intr-un final, se diminueaza. Dar in definitiv asa functioneaza marketingul – cream iluzii si influentam realitati pentru a genera rezultate de business. Dar nu in sensul negativ. Nu.

Retelele sociale sunt un fenomen care a facilitat tot mai mult democratizarea accesului la informatie si propagarea ideilor. Studiul acestor retele din punct de vedere teoretic ne ofera o viziune fascinanta asupra modului in care manipularea acestor retele poate duce la influentarea audientei.

Prima dovada a caracterului iluzoriu al acestor retele este spre exemplu faptul ca in medie prietenii tai au mai multi prieteni decat tine. Acest lucru este determinat de faptul ca in orice tip de retea exista o serie de noduri “vedeta” care au o putere mult mai mare fata de nodurile obisnuite, adica reducand discutia la retelele sociale, ai printre prieteni cativa care au foarte multi prieteni, fata de restul care au un numar mic sau similar cu al tau. Acesti oameni modifica media astfel incat de fapt ea nu mai este relevanta.

Oamenii au la nivelul universului lor impresia ca un anumit lucru este comun insa in realitate, adevarul global este cu totul altul. Acest tip de comportament se numeste iluzia majoritatii si a fost documentat stiintific.

Iluzia majoritatii este fenomenul prin care un individ observa un comportament sau un atribut la majoritatea prietenilor sai, desi este rar in intreaga retea luata ca intreg. Datorita acestui viciu de comportament unele idei devin populare iar altele nu, unele servicii si produse sunt bine vandute si altele nu.

Studiile arata faptul ca 3% din populatia online genereaza 90% din impact. Acei 3% din oameni sunt cei ce genereaza majoritatea conversatiilor care au un impact asupra brandului tau.

Plecand de la aceste considerente teoretice, influentarea audientei unui produs sau serviciu prin crearea unei realitati iluzorii, poate fi facuta urmand niste pasi simpli:

  1. Definirea retelei ca intreg (spre exemplu audienta noastra poate fi reprezentata de femeile de peste 20 de ani din Romania, cu studii superioare, care locuiesc la oras si au un venit de peste 2500 ron/ luna)
  2. Setarea unor obiective bine definite (spre exemplu – brand awareness, cresterea traficului, intrarea intr-o piata noua, cresterea vanzarilor etc)
  3. Identificarea nodurilor populare din retea care pot crea iluzia majoritatii. Aceste noduri se mai numesc si influentatori (masurarea influentatorilor se face prin reach, rezonanta si relevanta)
  4. Definirea unui plan de actiune pentru a determina influentatorii sa devina aliatii brandului
  5. Hranirea retelei cu continut al brandului, scurs prin nodurile populare ale retelei

Influentatorii vor raspandi rapid ideile comunicate de brand si vor crea in jurul lor micro-comunitati care la randul lor vor actiona la nivel mai scazut pentru a propaga aceste idei. Cu cat un nod din retea va primi ideea de la mai multe noduri vecine cu atat va deveni mai convins ca aceea este realitatea si ca trebuie sa ia si el o decizie in acea directie.

Marketingul prin influentatori inseamna interactiunea unui brand cu niste persoane care au o audienta relevanta, pentru a defini conversatii, a seta trenduri si intr-un final pentru a avea un impact asupra modului in care acel brand este perceput de catre consumatori.

Influentatorii pot fi folositi pentru a genera 7 tipologii de comportamente:

  1. Megafon – raspandeste ideile in randul audientei sale
  2. Reporter – relateaza o situatie legata de brandul tau
  3. Certificare – gireaza produsul/ serviciul tau
  4. Conector – iti asigura noi conexiuni importante pentru exploatarea retelei
  5. Constructie – genereaza continut pentru tine sau contribuie activ la constructia produsului/ serviciului
  6. Moderator – initiaza conversatii in retele sociale pentru brandul tau
  7. Avocat – suport pentru brandul tau pe timp de criza

Influentatorii intr-o anumita nisa nu sunt neaparat numai “numele mari”. De cele mai multe ori leaderii noilor generatii sunt cei ce vor coagula in jurul lor rapid audiente importante care vor reactiona imediat la actiunile influentatorului.

Apeland la un astfel de marketing, costurile tale vor fi concentrate pe actiuni cu efect maxim in ceea ce priveste influentarea audientei pe care o urmaresti, fiind un model interesant de creare a unei realitati in jurul produsului/ serviciului tau.

Spre exemplu Instagram este o retea sociala ce ofera rezultate notabile in industria modei. Identificarea unor lideri de opinie in Instagram care pot influenta audientele lor si utilizarea acestor influentatori in mixul de marketing da rezultate foarte bune in aceasta industrie. Nevoia de a copia si de a accede la un anumit status este foarte puternica in randul oamenilor.

Un alt exemplu interesant, de data aceasta din perspectiva efectelor unei strategii de marketing prin influentatori, este modul in care a crescut Snapchat. Pentru a castiga teren, ei au identificat lideri de opinie in randul audientei lor si i-au convins sa foloseasca aplicatia, ba chiar mai mult, sa anunte acest lucru catre acele micro-comunitati – spre exemplu, bloggerii de fashion din US isi pun in descrierea profilului de pe Instagram, contul de Snapchat – astfel comunitatile lor ii urmeaza in comportament si devin si ei utilizatori de Snapchat, fara ca brandul sa ajunga direct la ei cu un mesaj de marketing.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii