Cautare



Marian Hanganu

, Contributor

Partner @ Consult Blue & Trainer @ Salesman Pride. Mai multe informații despre autor pe LinkedIn

Opinii |
|

Organizația trifoi, noul model de organizare al companiilor

Una dintre cărțile care mi-au influențat viața a fost fascinantă: „The Age of Unreason” de Charles Handy.

Charles Handy este un guru în management vizionar. The Age of Unreason a fost scrisă în 1976 și este încă futurista, iar predicțiile lui au început să prindă contur.

Una dintre predicțiile lui este că organizația viitorului nu va mai arăta precum compania clasică, aceea cu angajați pe perioada nedeterminată, cu sindicate și contracte colective de muncă. Organizația viitorului este Organizația Trifoi.

Organizația trifoi este o metaforă a lui Handy, prin care definește organizația viitorului. Organizația trifoi este o structură mai flexibilă, adaptată epocii dinamice în care traim:

  1. Prima frunză a trifoiului este formată din angajații permanenți ai companiei, care se ocupă de ceea ce este „core business”. Ei sunt cei mai buni tehnicieni, manageri, marketeri și vânzători ai companiei. Relația companiei cu ei este mai degrabă una de parteneriat, decât una de tip patron-angajat. În mod tipic, acești oameni vor rămâne pe termen lung în companie și va exista o formă de participare la profit.
  2. Următoarea frunză o constituie angajații nepermanenți pe baza de contract, pe proiect. Ei sunt plătiți conform negocierii, iar când proiectul lor se termină, relația lor contractuală încetează. Pot fi PFA-uri, micro intreprinderi sau companii mici. Organizația este înconjurata de un ecosistem de astfel de colaboratori.
  3. A treia frunza este reprezentată de contractorii independenți, nepermanențî, care efectuează sarcini non-core, cum ar fi curățenie, amenajări, catering, transport, curierat și alte activități non-core, necritice.
  4. A patra frunza a organizației poate exista (dar nu neapărat) și este formată din clienți care sunt dispuși sa execute operațiuni care fac parte din lanțul valorii companiei. De exemplu clienții IKEA care își asamblează singuri mobilierul, clienții lanțului Q’s Inn din România, care își împachetează singuri caserolele cu mâncare, clienții de aplicații software care își downloadează singuri software-ul neinclus în pachetul cumpărat, și-l instalează, se înscriu pe site-ul de clienți și își rezolvă problemele între ei prin consultare pe forum.

O opțiune des întâlnita pentru foile 2 și 3 poate fi eficienta dacă:

  1. Ceea ce urmează a fi livrat este clar definit și ușor măsurabil.
  2. Există abilitatea de a măsura exact ceea ce s-a livrat și dacă este conform cu cerințele.
  3. Există abilitatea de a face ajustările necesare dacă ceea ce s-a livrat este sub standardul agreat.

Astăzi văd tot mai multe companii care se îndreaptă către acest model. Marile companii multinaționale apelează la outsourcing, își vând diviziile non-core și se concentrează pe activitățile core. Numărul de angajați raportat la bursă este o ficțiune, pentru că multinaționalele se bazează pe un număr tot mai mare de angajați din categoriile 2 și 3. Numărul lor este intre 10% și pana la 25% din forța de munca la un moment dat, iar proporția este în creștere. În ultimii ani am avut contracte cu companii românești și străine, în care am acționat ca un membru ai foilor doi și trei. De câteva ori m-am văzut jucând rolul corespunzător foii 4. Una dintre companiile cu care am lucrat în acest model avea la un moment dat doar 4 angajați corespunzători foii 1 și de cinci ori mai mulți din categoria a doua.

Acest model poate părea comun pentru cititorii care lucrează în sectorul privat, dar este un mister pentru politicieni. Politicienii sunt fixați pe modelul industrial  al secolului XX, la nivelul anilor 1950. Pentru ei, companiile sunt neapărat fabrici cu mii de angajați, sindicalizați și neapărat manufacturiere. Pentru ei, PFA a e o formă de eludare a taxelor, iar micro-întreprinderea o intreprindere nesemnificativă. Acesta este motivul pentru care atât cadrul legislativ, cât și cel fiscal sunt deosebit de nefavorabile organizației viitorului, organizației trifoi. Ca și altă dată în istorie, nimic nu poate opri o idee căreia i-a venit timpul să devină realitate.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii