Cautare



Marian Hanganu

, Contributor

Partner @ Consult Blue & Trainer @ Salesman Pride. Mai multe informații despre autor pe LinkedIn

|
|

Efectul de halou: Succesul este pentru cei frumosi si inalti

Tinerele frumoase și zvelte au mai multe șanse să fie angajate, în fața unor concurente mai puțin atrăgătoare, chiar dacă acestea din urma pot demonstra abilitați și calificări superioare. Nu, nu numai bărbații angajează cu precădere tinere înalte și zvelte, ci și femeile.

Bărbații înalți, atrăgători, cu voce puternică, au mai multe șanse să fie promovați decât colegii lor cu mai puțin “sex appeal”.

Nu, nu-i așa, vor exclama mulți! Alții vor admite că se întâmpla, dar vor considera că ca este prematur să generalizăm în urma a câteva cazuri pe care trebuie să le fi observat autorul în căutare de senzațional. Majoritatea vor nega că așa ceva li se poate întâmpla lor.

Am o veste proastă: de la observarea efectului de halou de către psihologul american Edward Lee “Ted” Thorndike (August 31, 1874 – August 9, 1949), s-a strâns un volum zdrobitor de dovezi din experimente și observații, care demonstrează că efectul de halou este o prejudecata cognitiva deosebit de puternică și de răspândita. Practic, poți fi scepticul numărul 1 al planetei și tot suferi de așa ceva.

Problema este că atunci când ne facem o impresie pozitivă despre cineva, dintr-un anumit motiv, tindem sa formulăm așteptări pozitive nefondate față de persoana respectivă, chiar și în domenii nerelaționate. De exemplu, tânăra frumușică pe care o ai în față la interviu, poate fi o prezență agreabilă, vorbește bine, dar asta nu înseamna ca are cunoștințele și abilitățile necesare pentru a contribui la strategia de marketing a companiei tale. Bărbatul cu alură de senator roman, cu costum scump și geantă perfect asortată, pare că e un expert, dar dacă analizezi cu atenție ce spune, nu face altceva decât să repete platitudine obișnuite în industria noastră. Asta înseamna ca ar putea fi prost ca noaptea.

Într-un studiu recent, doi bărbați îmbrăcați la fel, cu fizionomie similară, dar cu o diferența de înălțime de 35 cm au fost prezentați separat trecătorilor, pe o strada aglomerată din New York. Aceștia au trebuit sa ghicească cu ce se ocupa cei doi și câți bani câștiga anual. Dacă bărbatul înalt era creditat cu profesii ca doctor, bancher, consultant, “director pasionat de sport”, contabil, tipul scund era văzut mai ales în roluri ca bucătar, muncitor pe salariul minim. În medie, bărbatul înalt a fost creditat cu un salariu de 220.000$ anual, iar mititelul cu 20.000$ anual. Un alt studiu arata că un inch (2,54 cm) în plus înălțime, aduce un plus salarial de 600 US$ anual, iar această informație este o corelație statistică pe un număr mare de cazuri.
17 dintre ultimele 21 de curse electorale pentru președinția SUA au fost câștigate de candidatul mai înalt.

Într-un experiment, o femeie cu o înfățișare comună și o tânăra atrăgătoare se luptă cu două geamantane grele într-o gara. Femeia cu înfățișare comună își găsește un salvator în medie, în 70 de secunde. Frumușica are nevoie doar de 24 de secunde pentru a primi ajutor.

Majoritatea dintre noi nu arătam ca Brad Pitt și Angelina Jolie. Majoritatea dintre noi își pot găsi nasul cu ușurința. Cu trecerea anilor și înaintarea în vârsta, chiar si cei care s-au bucurat de avantajele unui halou pozitiv încep sa-și piardă strălucirea. Efectul de halou începe sa lucreze contra lor. E corect, nu e corect, nici nu mai contează, pentru că asta e lumea în care trăim, asta e specia căreia îi aparținem.

Ce trebuie să facem, este să investim în celelalte lucruri, pe care le putem controla: în competență, în reputație, în abilități. În același timp merita însă să ținem dietă, să mergem la sală, să cumpăram haine frumoase și să dam mai multă atenție aparențelor, în ceea ce ne privește.

Nu închei fără a vă atrage atenția că judecata noastră este de asemenea afectată de efectul de halou. Data viitoare când luăm decizii, este mai bine sa îndepărtăm impresiile inițiale, supozițiile nefondate și să încercăm să obiectivăm procesele de decizie prin care ne alegem partenerii, furnizorii și angajații.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii