UPDATE 3– A fost inclusă în top agenția Tudor Communication cu o cifră de afaceri de 84.105 euro și un profit de 64.331 euro.
UPDATE 2 – Topul a fost completat cu agenția Conan PR, cu o cifră de afaceri de 435.075 euro și un profit de 64.438 euro.
UPDATE 1 – Agenția Caracteristic a înregistrat în 2016 o cifră de afaceri de 80.367 euro și a raportat un profit de 46.388 euro.
(textul inițial)
În 2016, cifra de afaceri a 37 de agenții de Public Relations a fost de 38.048.363 euro, potrivit monitorizării „Forbes România”, în creștere cu 10,5% față de anul precedent. Profitul total net s-a ridicat la 2,76 milioane de euro, mai mare cu 10,3% față de 2015.
Se poate spune că PR-ul românesc a avut un an bun de vreme ce piața a crescut cu două cifre procentuale. Mai ales în condițiile în care acest domeniul rămâne, în continuare, cel mai prost plătit dintre toate sectoarele comunicării. Uneori, PR-ul se face și gratis… Totuși, să nu le plângem de milă oamenilor din PR, pentru că majoritate firmelor au raport profituri. Doar cinci agenții au avut pierderi, conform bilanțurilor depuse la Ministerul Finanțelor Publice.
Cifra de afaceri amintită este mai mare dacă ținem cont de faptul că agenția MSLGROUP The Practice, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de PR, n-a fost inclusă în top pentru că operațiunile sale financiare se derulează sub „umbrela” firmei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe. Brandul MSLGROUP The Practice este o entitate (fără personalitate juridică), ce raportează financiar la Lion.
În fruntea topului din acest an, în funcție de cifra de afaceri, se află același grup de agenții care s-au regăsit și anul trecut: McCann PR, Graffiti PR, Golin și SmartPoint Consulting.
Numai că, de data asta, se constată, în primul rând, poziția detașată a agenției McCann PR, cu o cifră de afaceri de 6,76 milioane de euro, în creștere cu 50,2% față de anul 2015. De asemenea, McCann PR a raportat cele mai mare profit net de pe piață: 357.511 euro, în creștere cu 203,3% față de anul precedent.
Pe locul secund a urcat Graffiti PR, cu afaceri de 3,43 milioane de euro, în creștere cu 30% față de 2015. Profitul a crescut cu 167,8%. De notat este faptul că, la începutul acestui an, pachetul de 86% din acțiunile Graffiti PR a fost achiziționat de omul de afaceri Cătălin Chiș (Cluj). Dacă ne uităm la bilanțul agenției, înțelegem că tranzacția este justificată, cea mai „bogată fată” din grupul BBDO România a fost „măritată”, celelalte „surori” având pierderi (vezi topul agențiilor de publicitate și media).
VEZI TOPUL AGENȚIILOR DE PUBLICITATE – ANUL 2016
Agenția Golin, parte a grupului Lowe România, a depășit pragul de trei milioane de euro (3.327.473 euro), cu o creștere de 17,8%. Profitul de 111.893 euro este mai mare cu 46,1%.
Pe poziția a patra se află agenția independentă SmartPoint Consulting, cu afaceri de 2,71 milioane de euro, mai mari cu 17,7%. SmartPoint Consulting este agenția cu cei mai mulți angajați din perioada analizată: 61.
GMP PR a urcat pe locul cinci în topul afacerilor, cu o creștere de 43,5%. A raportat un profit de 302.205 euro, al doilea ca mărime de pe piață.
Se constată că primele cinci agenții din top au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri.
VEZI TOPUL AGENȚIILOR DE MEDIA – ANUL 2016
Alte agenții cu creșteri de afaceri în 2016: Rogalski Damaschin PR (14,1%), Oxygen PR (3,7%), Free Communication (16,1%), Links Associates (62,2%), Ran Events Communication (19,5%), Action Global Communication (23,1%), The Public Advisors (11,4%).
Agenții cu scăderi ale cifrele de afaceri: V+O Communication (-10,5%), Grayling România (-12,5%), Echipa de PR (-29,3%), Image PR (-47,8%),Ogilvy PR (-10%), Premium PR (-6,1%).
Cele 37 de agenții au raportat în total 506 de angajați înn 2016.