În 2016, afacerile agențiilor de media n-au mai fost descurajate de „elemente coercitive externe” – de genul „Ordonanța Voiculescu” sau amenzile Consiliului Concurenței. La această situație de… libertate (piață liberă) s-au adăugat și mult așteptatele creșteri de bugete de media din partea clienților, mai cu seamă pe televiziune și digital.
Așa încât, agențiile de media, nu numai că au raportat pe linie profituri, dar au avut creșteri de două cifre procentuale ale afacerilor, fapt care ar face invidioși pe mulți antreprenori din alte domenii de business.
În realitate, piața agențiilor de media a reușit în 2016 să recupereze terenul pierdut în ultimii ani, din cauza crizei economice și a „accidentelor” amintite mai sus.
Cifrele de afaceri arată valoarea bugetelor de media ale clienților, administrate de către agenții, în cursul anului 2016.
Cele 16 agenții de media, monitorizate de „Forbes România”, au avut în 2016 o cifră cumulată de afaceri de 305,57 milioane de euro, calculată pe baza bilanțurilor financiare raportate la Ministerul Finanțelor Publice, la cursul mediu de 4,49 lei/euro. Afacerile sunt mai mari cu 86,1% față de cele din 2015.
Dacă adăugăm și cifra de afaceri raportată de Publicis Groupe Media Bucharest SA, atunci întreaga piață atinge 349 milioane de euro.
Compania Publicis Groupe Media Bucharest SA (PGMB), deținută de rețeaua mondială Publicis, operează în România brandurile Starcom (media), Mediavest (media), SMG Performance (digital), Starcom Digital (digital) și Optimedia/Blue 449 (media). Acestea nu sunt entități juridice, ci sunt divizii în cadrul structurii organizatorice a grupului, derulându-și operațiunile financiare prin Publicis Groupe Media Bucharest SA. Din aceste motive, prezența sa în top trebuie abordată cu precizările de rigoare. Anul trecut, PGMB a raportat o cifră de afaceri de 43,3 milioane de euro și un profit de 1,11 milioane de euro. Profitul este al doilea ca mărime de pe piața agențiilor de media. Bilanțul a fost declarat de companiei pentru “Forbes România”, aceasta nu a apărut încă pe site-ul Ministerului de Finanțe.
În top figurează și agenția B.V. McCann-Erickson, care deține o divizie de media puternică, Universal McCann. Deși nu mai administrează contul de media al operatorului de comunicații Vodafone, care a trecut de la începutul anului 2016 la MediaEdge:cia, McCann a reușit să-și crescă cifra de afaceri cu 34,6%. De asemenea, a raportat un profit net de 1,119 milioane euro, cel mai mare dintre jucătorii de pe această piață.
VEZI AFACERILE TELEVIZIUNILOR DIN ROMÂNIA ÎN 2016!
Revenind la topul propriu-zis, se constată creșteri importante ale cifrelor de afaceri. Pe primul loc se află agenția Zenith Media Communications, cu afaceri de 43,8 milioane de euro, în creștere cu 75,5%. După mai mulți ani de supremație în topurile „Forbes România” (am și uitat numărul de ani!), agenția Media Investment cedează (la mustață) prima poziție în favoarea Zenith Media Communications. Media Investment a realizat afaceri de 43,12 milioane de euro, în creștere cu 47,8%.
Pe locul trei se află B.V. McCann-Erickson, cu afaceri de 37,8 milioane de euro, iar pe patru se poziționează Initiative România, cu 32,3 milioane de euro. Cifra raportată de Initiative este mai cu 53% față de cea din 2015.
Iată creșterile procentuale ale cifrelor de afaceri din 2016 comparativ cu 2015 pentru alte agenții din top: MediaCom (84%), OMD (3506,7%), MediaEdge:cia (234%), care a preluat contul Vodafone, Mindshare Media (86,7%), United Media Services (106%), Carat România (31,4%), Havas Media (75,5%), House of Media (52%), Dentsu Aegis Network România (303,3%) și Media Today (251,5%).
Singurele agenții care au suferit o scădere a cifrelor de afaceri, care par să fi pierdut ritmul pieței, sunt BPN România (-45,4%) și OMG (-10,7%).
Numărul mediu al angajaților din piața agențiilor de media s-a ridicat la 540, în cursul anului 2016.
Să mai amintim că pe piața funcționează compania GroupM Media Operations, care operează agențiile MediaCom, MediaEdge:cia și Mindshare. GroupM are rolul de coordonare ale celor trei firme deținute de WPP.
Pentru anul 2017, „Forbes România” estimează că „recordurile” consemnate mai sus vor fi doborâte de piața agențiilor de media.