FacebookTwitterLinkedIn

UPDATE 1: A fost inclusă în top agenția Tonica Group cu o cifră de afaceri de 3.158.139 euro și un profit net de 282.696 euro.

(articolul inițial) 

„Forbes România” a calculat cifra de afaceri a 48 de agenții de publicitate la 135,2 milioane de euro. În lista celor 48 de firme a fost inclusă și compania Lion Communication Services S.A., deținută în România de rețeaua internațională Publicis Groupe. Lion Communication Services este un conglomerat care operează mai multe entități din domeniul comunicării (fără personalitate juridică): Publicis, Leo Burnett, Saatchi&Saatchi+The Geeks, MSL The Practice și toate diviziile lor. Deși sub umbrela Lion Communication Services funcționează și entități de PR sau comunicare digitală, „Forbes România” a decis să o includă în top, cu precizările de rigoare.

Lion Communication Services S.A. a avut o cifră de afaceri de 30,1 milioane de euro, în creștere cu 24%, și a raportat la finele anului 2017 un profit net de 1.256.815 euro.

De asemenea, în top a fost inclusă și agenția full-service BV McCann-Erickson, care figurează și în topul Forbes al agențiilor de media. Cum la Ministerul Finanțelor Publice nu apar separate afacerile celor două divizii ale acestei companii, pentru că nu au personalitate juridică – Universal McCann (media) și McCann/Creative Services (creație și strategie) – am decis, totuși, ca agenția să figureze și în acest top, creația de la McCann fiind un nucleu puternic al afacerilor agenției, recunoscută la diverse festivaluri internaționale de publicitate.

Așa încât, cifra de afaceri a celor 48 de companii la care se adaugă și divizia de creație a McCann este estimată de „Forbes România” la peste 150 milioane de euro pentru anul 2017.

Creșteri ale cifrelor de afaceri față de anul precedent au înregistrat agențiile: Geometry Global România (16%), Ogilvy&Mather Advertising (22,2%), FCB Bucharest (11,8), Propaganda Creative Services (9,1%), Friends TBWA (31,4%), GAV (69,4%), GMP Advertising (21,5%), Mullen Lowe (40,8%), Tempo Advertising (34,7%), Headvertising (24%), Papaya Advertising (50,3%), 23 Communications Ideas (20,5%) și Brands Talk Communication (144%).

Printre agențiile care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri se numără: Mercury 360 Communications (-2.1%), Centrade Integrated (-5,1%), Cohn&Jansen Advertising (-16,5%), Graffiti BBDO (-46,6%),  Hello Communication (-12,6%).

Din cele 48 de companii monitorizate, doar două au raportat pierderi: Graffiti BBDO și Axel Business Consulting (fosta Propaganda Consult).

Cele 48 de agenții monitorizate au avut în total 1.320 de angajați pe parcursul anului 2017.