Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2018 – Dan Hagiu (MARKS): „Efectele negative ale migrației își vor pune în continuare amprenta pe piața muncii, iar industria creativă suferă deja, chiar mai mult decât altele”

Dan Hagiu, creative director MARKS

Forbes: Situația social-politică și economică din România anului 2018 a fost o oportunitate sau o dificultate pentru agenția dvs?

Dan Hagiu: Știm cu toții cum a fost anul 2018, ar fi foarte ușor să dau un răspuns pesimist. Și da, incertitudinea, nesiguranța economică, anxietatea și chiar agresivitatea socială se reflectă negativ în orice business, nu doar în advertising.

Toata piața este afectată, răspundem și reacționăm la aceleași provocări „oferite”. Orice industrie, nu doar cea de comunicare. De aici și oportunitatea. Lipsa confortului a fost întotdeauna un catalizator bun pentru noi și asta s-a văzut: am reușit să „adunăm” în jurul nostru clienți noi, am continuat o serie de proiecte foarte frumoase pentru partenerii noștri „de tradiție” – chiar dacă condițiile nu au fost întotdeauna ideale.

În plus, pentru noi, 2018 a fost și un an al schimbărilor. Ne-am mutat într-un spațiu nou – lucru care ne-a dat multă energie pozitivă, ne-am consolidat echipa și am cristalizat mai clar un set de obiective – lucru care ne oferă claritate în ceea ce facem pentru noi și pentru partenerii noștri. Deci, răspunsul foarte scurt la întrebare: ne-am construit oportunități, fără să ne lăsăm afectați de dificultățile anului 2018.

BILANȚ – GEORGIANA DRAGOMIR (GRAPEFRUIT)

Forbes: Care au fost cele mai bune trei întâmplări/evenimente ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care activați?

Dan Hagiu: Paradoxal, prima întâmplare care îmi vine în minte este scandalul Cambridge Analytica. Ne-a făcut conștienți că social media a devenit un instrument mult mai puternic decât știam sau credeam.

Am devenit mai atenți la tot ce înseamnă date personale și puterea pe care o dăm rețelelor, iar acesta e un lucru bun. Comunitățile mici, de nișă, au o vizibilitate din ce în ce mai mare și devin, încet, încet, centrul atenției. E un fenomen de migrare dinspre „generic” spre „specific”. O micro-segmentare care creează o mulțime de pretexte de comunicare și rute creative care pot fi explorate.

La noi, s-a vorbit mult mai mult despre antreprenoriat. Și asta e foarte bine. Avem nevoie de energia și de curajul care se degajă din inițiativele de acest fel. Noi, ca agenție, oricum avem o apetență pentru clienți din zona antreprenorială și ne bucurăm că fenomenul se dezvoltă frumos și în România.

BILANȚ – IOANA MUCENIC (MINIO STUDIO)

Forbes: Dar cele mai proaste/regretabile 3 (trei) lucruri ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care vă desfășurați activitatea?

Dan Hagiu: Din păcate, cum am „petrecut” Centenarul este primul pe listă. Se putea face mult mai mult. Dar comunicarea nu a avut coerență, fiecare a făcut cum l-a tăiat capul, fără niciun pic de coordonare. Vorbesc de cadrul instituțional. De la ministere până la ultimul primar, fiecare a făcut „ceva”, ca să fie făcut. E regretabil, mai ales că, evident, nu ai cum să repari așa ceva. Păcat.

O să mai nominalizez și GDPR. Reglementarea în sine este foarte bună, dar chiar și acum, la sfârșit de 2018, sunt foarte multe companii care nu știu cum să gestioneze legislația în domeniul protecției datelor personale. Și sfârșesc prin a omorî idei și campanii de frica GDPR-ului. Sper ca 2019 să ne găsească mai pregătiți.

BILANȚ – IRINA RONCEA (GOLIN)

Forbes: Care sunt speranțele și temerile dvs, referitoare la piața de publicitate și marketing din România în anul 2019?

Dan Hagiu: Nu pot spune că am neapărat temeri, dar cred că 2019 va fi un an greu, probabil mai greu decât 2018. Este și an electoral, iar 2018 a strâns și foarte multă energie care probabil va fi eliberată într-un fel sau altul anul viitor. În afară de asta, efectele negative ale migrației își vor pune în continuare amprenta pe piața muncii, iar industria creativă suferă deja, chiar mai mult decât altele – poate sunt subiectiv. Și acest cumul de factori va pune o presiune suplimentară și pe noi, și pe bugetele de comunicare din 2019. Dar sincer, eu abia îl aștept.

2019 este an aniversar pentru noi, anul 10 de când semnăm „MARKS”. Sper să îl sărbătorim cum se cuvine și să bifăm tot ce ne-am propus de la el și chiar mai mult, de ce nu?

(20 decembrie 2018)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii