Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2017 – Mihai Lungeanu (PGM): „Generația nouă se dovedește a fi greu de calibrat într-o structură organizațională, chiar și una lejeră și creativă”

„Forbes România“ trage linia anului 2017 în industria de comunicare. Am invitat pentru acest bilanț oameni din agențiile de publicitate, digitale, PR și media.
Mihai Lungeanu

Mihai Lungeanu, Partner PGM, Creative VR, Le SQUAD

Forbes: Care au fost evenimentele importante (plăcute și mai puțin plăcute) din viața agenției/companiei dvs., în anul 2017?

Mihai Lungeanu: 2017 a fost un an cu multe update-uri pentru noi, ca și structură de business. Am continuat proiectele de event planning pentru clienții deja existenți în portofoliul PGM: ING Bank, Orange, Johnson & Johnson, Tuborg, Samsung România și am adăugat colaborările cu Mercedes-Benz, Cramele Halewood, ca să numim doar câțiva dintre cei câștigați în urma pitch-urilor.

Am concretizat din start în două noi direcții de business emergente:

Am investit  în tehnologie și VR, poziționând Creative VR ca primul studio tech din România, cu focalizare pe Virtual Reality – VR, Augmented – AR, video 360, instalații și soluții tech pentru evenimente corporate.

Suntem primii din România care am implementat o conferință de presă cu transmisiune live în VR, primii care am derulat o campanie de trade în VR, campanii de turism în VR, prima și încă singura experiență de mixed reality din România. E fain să fii implicat în proiecte cu titulatura de „pentru prima dată” și cel mai fain lucru este că în zona de tech și event planning, prima dată poate fi de nenumărate ori,  fiind încă o zonă nu doar nouă, cât neexploatată la adevăratul potențial.

Am creat Le SQUAD, agenția noii generații de micro influencers, înțelegând că trend-ul în marketing este storytelling, că oamenii iau decizii de cumpărare bazate pe recomăndările venite din mediul online, doar că, mai mult decât oricând, se urmărește nu cantitatea sau awareness-ul, ci autenticitatea, legitimitatea și hiper nișarea. Le SQUAD facilitează legătura dintre brand-uri și creatorii de content din fiecare categorie și nișă.

 BILANȚUL 2017 CU MIHAELA GANCIU (CARACTERISTIC)

Forbes: Cum caracterizați piața pe care activați în anul 2017? (creșterea/scăderea bugetelor, concurența, pitch-uri, forța de muncă)

Mihai Lungeanu: Este o piață care, analizată la nivel macro, nu s-a extins, creșterile fiind mai degrabă măriri de bugete sau permutări de clienți/agenții.

Revenind la noi, 2017 a fost un an de creștere a volumului de proiecte și a complexității lor, automat și a bugetelor.

Antreprenorial vorbind, nu cred ca new-business-ul mai este un challenge, cât capacitatea fiecărei agenții de a-și administra intern resursele umane.

Metrica businessului și scalabilitatea lui are ca variabilă unică resursa umană. Generația nouă se dovedește a fi greu de calibrat într-o structură organizațională, chiar și una lejeră și creativă, ca cea în care activăm noi.

În 2017 am avut surprinzător de multe brief-uri de recrutare și retenție de forță de muncă, de la clienți variați, din medii de business diferite.

BILANȚUL 2017 CU BOGDAN NIȚU (WEBSTYLER)

Forbes: În ce măsură, intențiile și deciziile Guvernului în domeniul fiscal și economic au influențat activitatea companiei dvs, în 2017?

Mihai Lungeanu: Incertitudinea are totuși avantaje, în ceea ce privește relația cu partenerii: stimulează creativitatea, prețuiește viteza și adaptabilitatea, cere o analiză și o interpretare a rezultatelor în timp real. Ipoteza aceasta, prin definiție, mută interesul, marketing-wise vorbind, către proiecte digital native, către activări disruptive care implică tehnologie și spre campanii de social media nișate.

Clienții au înțeles că schimbările nu vor înceta să apară, indiferent că vin din trend-uri generale ale pieței sau dinamica lor este influențată de decizii guvernamentale. Așadar, cum singura constantă este schimbarea, decizia de a încerca o linie nouă de abordare (indiferent ca este digital, tech sau event planning) nu ține de IF, cât ține de WHEN.

Ca și structură de business, noi nu facem pași mari, în schimb facem mulți pași mici și repezi. Valorificăm viteza și avem o atitudine de start-up. Cred că orice agenție, indiferent că o știe sau nu, este în esență o firmă de tech, cu skill-uri de advertising.

BILANȚUL 2017 CU DOINA VÎLCEANU (CONTENTSPEED)

Forbes: Credeți că o nouă criză economică ar putea să apară în următorii doi-trei ani, în România? Sunteți pregătit?

Mihai Lungeanu: Nu cred că 2018 este anul crizei economice, dar analizând indicatorii este firesc ca aceasta să se întâmple. Nu o vedem ca pe o criză, cât o vedem ca pe o corecție economică, evident, înțelegând dificultățile ce rezultă de aici.

BILANȚUL 2017 CU DANA NAE POPA (PASTEL)

Forbes: Care credeți că sunt sectoarele din economie care vor crește în anul 2018, conducând la majorarea investiților publicitare și comunicare?

Mihai Lungeanu: IT-ul cu siguranță își va continua trend-ul de creștere, devenit deja normal (no news here) și industria farma nu îl va încetini deloc.

Ceea ce poate fi considerat nou, este că odată cu liberalizarea pieței de energie se vor aloca extra bugete în zona de comunicare.

Cred că trend-ul eco/bio, în tot ce ține de Food and Beverage, va crește și va crea o educație de good living, mai mult decât de consum.

Fashion-ul va crește, dar nu neapărat ca și volum, cât ca schimbare a paradigmei în procesul de cumpărare.

(31 decembrie 2017, București)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii