Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2017 – Dana Nae Popa (pastel): „Au crescut bugetele, dar în același timp a scăzut numărul oamenilor buni, care să-și dorească să mai lucreze în acest domeniu”

„Forbes România“ trage linia anului 2017 în industria de comunicare. Am invitat pentru acest bilanț oameni din agențiile de publicitate, digitale, PR și media. Cine are ceva de spus (relevant) despre anul 2017 să spună acum, până nu-i prea târziu!
Dana Nae Popa_managing director@pastel

Dana Nae Popa, Managing Director, pastel

Forbes: Care au fost evenimentele importante (plăcute și mai puțin plăcute) din viața agenției dumneavoastră., în anul 2017?

Dana Nae Popa: Ceee? A trecut deja 2017? Când? Unde am fost? (Râde.)

Da, se pare că 2017 a fost un an carusel, care a durat până s-a terminat fisa. Cu senzații tari, cu așa zise perioade de liniște, cu multe evenimente și emoții trăite într-un timp scurt.

Și, pentru că majoritatea oamenilor care mă cunosc îmi spun că sunt un munte de optimism, nu îmi vine în minte niciun eveniment neplăcut. Sunt doar perioade în care trebuie să găsești mai rapid și mai inteligent soluții. Sunt parte din joc, nu? Și, da, a trebuit să găsesc soluții când oameni dragi mie au ales să plece din agenție spunându-mi cu lacrimi în ochi că e cel mai frumos loc de muncă în care au lucrat, iar eu cel mai bun șef, dar că trebuie să încerce și altceva în carieră, de obicei un job la client.

A trebuit să găsesc soluții și să-mi pregătesc un speech către colegii care au lucrat pentru pitch-uri la care nici măcar nu am mai primit un răspuns sau să trag aer în piept când, după un efort enorm depus pentru un proiect, singurele felicitări și mulțumiri erau doar interne.

Un optimist vede mereu partea frumoasă a lucrurilor, așa că voi face un foarte scurt sumar al evenimentelor plăcute din 2017. (Zâmbește.)

În primul rând, avem acasă patru mămici și, de curând, și un proaspăt tătic. Sunt printre cele mai fericite evenimente trăite de echipa pastel. Apoi, avem și noi clienți bebeluși, pe care sperăm să îi creștem frumos. Printre clienții noi din 2017 se numără SUN Plaza, Akzo Nobel România, Nordic Group, MedLife și Valmar.

De la mijlocul anului, o avem alături de noi pe Laura Iane ca director de creație, iar venirea ei a însemnat un focus mai mare al nostru și către proiecte de branding și antreprenoriat.

De asemenea, pentru că nu vreau să cred și mi-am dorit mereu să demontez mitul conform căruia doar agențiile internaționale contează în această piață, m-am bucurat enorm că 2017 este anul în care membrii UAPR – Uniunea Agențiilor de Publicitate din România – m-au ales în board, iar membrii IAA România (International Advertising Assotiation) m-au ales în comitetul de organizare al Premiilor Effie.

 

Forbes: Cum caracterizați piața pe care activați în anul 2017? (creșterea/scăderea bugetelor, concurența, pitch-uri, forța de muncă)

Dana Nae Popa: Piața de comunicare din 2017 pot spune că a fost caracterizată de multe situații invers proporționale. Au crescut bugetele, dar în același timp a scăzut numărul oamenilor buni care să-și dorească să mai lucreze în acest domeniu.

A crescut numărul agențiilor noi pe piață, dar a scăzut numărul campaniilor inițiate și implementate 100% în România.

S-a redus numărul de pitch-uri, dar nu s-a redus și numărul agențiilor invitate într-un singur pitch.

Piața de comunicare trece printr-o perioadă de transformare. Agențiile de la noi se reinventează, sunt din ce în ce mai conectate cu ce se întâmplă în piețele dezvoltate, iar performanța în industrie se obține cu și mai multă muncă, inovare și resurse extrem de calificate.

 VEZI BILANȚUL 2017 CU ALEXANDRU CERNĂTESCU (INFINIT AGENCY)

Forbes: În ce măsură, intențiile și deciziile guvernului în domeniul fiscal și economic au influențat activitatea companiei dvs, în 2017?

Dana Nae Popa: Schimbări legislative au fost și vor mai fi. Însă faptul că în 2017 au fost multe, cu implementare destul de rapidă, dar și atât de controversate, ne-au afectat în ceea ce privește predictibilitatea și clar ne-au dat multe momente de neliniște.

Atât eu, cât și colegi de-ai mei am mers la multe evenimente ca să înțelegem mai bine schimbările legislative, am plătit suplimentar consultanți fiscali sau judiciari ca să ne ajute etc.

Deci, da, schimbările și intențiile guvernului ne-au afectat în ceea ce privește timpul dedicat înțelegerii acestora și a costurilor de consultanță aferente. Dar sper să ne oprim în 2018. Să implementăm ce s-a votat în 2017 și să nu mai apară noi schimbări.

BILANȚUL 2017 CU CĂTĂLIN RUSU (RUSU+BORȚUN)

Forbes: Credeți că o nouă criză economică ar putea să apară în următorii doi-trei ani, în România? Sunteți pregătit?

Dana Nae Popa: Dacă-i ascultăm pe finanțiști, criza e iminentă, iar unii spun că va fi chiar mai devreme de doi-trei ani. Uitându-mă la cifrele macro, dar și la similitudinile cu perioada premergătoare crizei din 2008, se pare că într-adevăr ne îndreptăm spre o criză.

Însă, oricât de apăsătoare este ideea unei noi crize, viața trebuie să meargă mai departe, nu? Criza trecută ne-a făcut mai buni, mai raționali, mai strategici. Așa că, dacă va fi să vină, suntem pregătiți din nou să ne transformăm și să ne adaptăm.

BILANȚUL 2017 CU MONA OPRAN (CENTRADE/CHEIL)

Forbes: Care credeți că sunt sectoarele din economie care vor crește în anul 2018, conducând la majorarea investiților publicitare și comunicare?

Dana Nae Popa: Oarecum legat de întrebarea anterioară, cred că în 2018 va continua expansiunea business-urilor din zona pariurilor și jocurilor de noroc, precum și cele din categoria IFN-urilor.

De asemenea, preocuparea oamenilor pentru o viață sănătoasă va favoriza creșterea afacerilor cu suplimente naturale, terapii alternative sau medicina privată.

(15 decembrie 2016, București)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii