Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Bestiarul MB & F

Cine ar fi crezut că una dintre cele mai convingătoare pledoarii pentru ceasul de masă ca obiect decorativ va veni tocmai dinspre avangarda orologeră? Modelele de azi nu mai seamănă însă cu cele din secolul al XIX-lea, ele par specimene dintr-un alt regn. MB & F a pus laolaltă minimalismul și tehnicitatea creând, împreună cu L’Epée 1839, un bestiar orologer demn de colecțiile celor mai mari muzee de design și inventică.
T_Rex_OW_liveshot2_HRES_CMYK

Cu câteva luni în urmă, MB & F anunța că avea să participe la Only Watch, cea mai faimoasă licitație de ceasuri unicat, cu fabulosul model Tom & T-Rex, o piesă care pare venită deopotrivă din trecut și din viitor, fiind un fel de reprezentare marțiană a Jurassicului. Licitația organizată în beneficiul Asociației Monegasce de Luptă contra Miopatiilor „a dictat” tema abordată de cei de la MB & F, anume reprezentarea fragilității și a puterii, exprimată de prietenia dintre micuțul Tom, victimă a distrofiei musculare Duchenne, și un Tyrannosaurus rex. Iată laolaltă inocența și forța brută într-o creație uluitoare, emoționantă, perfect realizată, care îmi aduce aminte de unul dintre cele mai frumoase romane despre copilărie scrise vreodată, capodopera lui Rodman Philbrick Freak the Mighty (Formidabilul Freak, după cum a fost tradus în română).

Noile căi ale orologeriei

Această piesă și altele asemenea ei conturează o nouă direcție de creație la MB & F. În paralel cu celebrele sale mașinării (legacy sau horological machines), au apărut ceasurile de masă. Bun, nici acestora nu li se mai spune așa, după cum nici modelele de purtat la încheietura mâinii nu sunt numite simplu „ceasuri”. MB & F a trecut de mult granițele funcționalității, explorând limitele mecanicii și ale designului, transformându-și „produsele” în referințe ale artei mecanice, obiecte decorative high tech, în care știința manufacturării de calibre și meșteșugurile decorative sunt aplicate unor materiale, geometrii și perspective noi.

În spatele acestei viziuni se află Maximilian Büsser; el știe foarte bine că, azi, ceasornicăria nu mai poate urma rosturile de ieri. Avem atât de multe instrumente care măsoară mai precis și mai ieftin timpul, încât dacă mai vrem ca orologeria elvețiană să aibă sens, ei bine, trebuie să inventăm unul nou. Majoritatea companiilor orologere sunt conștiente de acest lucru. Cele mai multe dintre ele se concentrează pe transformarea ceasurilor în bijuterii, în accesorii care „să vorbească” despre valorile posesorului și, uneori prea explicit, despre bogăția lui. Nu puține sunt cele care au ales să apese pedala nostalgiei, oferindu-ne piese de colecție, vintage din naștere, care puteau fi create la fel de bine cu treizeci sau cu cincizeci de ani în urmă. Iar o bună parte pariază tot pe tehnicitatea mecanismelor tradiționale, încercând să integreze mai multe funcții și complicații în același calibru, reducând în același timp masa, dimensiunile, cantitatea de material.

MB & F, împreună cu alte câteva branduri, a ales un drum diferit: explorarea determinată a tuturor posibilităților pe care mecanica și designul le oferă. Și uite-așa, ceasurile de mână și cele de masă se transformă în obiecte „tehno-artistice” și își leapădă denumirea după care le știam cu toții. Printre cei care se aventurează pe acest drum îi veți regăsi pe toți prietenii mărcii MB & F. De fapt, numele acestei case înseamnă Maximilian Büsser & Friends, ideea de inovație fiind implicită.

De la Lego la bestiarul mecanic

Să fii original „înseamnă să uimeşti, dar să te păstrezi în acelaşi timp la nivelul excelenţei şi să rămâi integru în tot ceea ce priveşte arta orologeriei”, îmi spunea în urmă cu doi ani Maximilian într-un interviu tot pentru Forbes Life. Iar originalitatea trebuie însoțită mereu de curiozitatea pentru ce a fost creat până acum.

„Niciun copac nu creşte înalt fără rădăcini puternice. Nu poţi inova dacă nu te-ai lăsat impregnat de tradiţie. Sunt prea mulţi oamenii din industria noastră care nu prea iubesc munca orologerului, care nu prea au idee despre relevanţa lucrurilor făcute anterior. Înaintaşii noştri din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea au creat cam tot ce poţi vedea azi pe piaţă, iar eu chiar îi iubesc, îi respect pe aceşti deschizători de drumuri fără de care munca mea nu ar fi posibilă.” Mulți vorbesc la fel, însă puțini aplică acest principiu. Dintre aceștia din urmă își alege Maximilian Büsser colaboratorii, cu toții nume mari în branșă, oameni cunoscuți și respectați de colecționari.

La bestiarul MB & F (și nu numai), Maximilian a lucrat cu L’Epée 1839, unul dintre marii specialiști elvețieni în ceasuri de masă și de călătorie. Împreună cu CEO-ul acestei prestigioase companii, Arnaud Nicolas, Maximilian a lansat pe rând creații fascinante precum Arachnophobia, Octopod sau Medusa, obiecte care atrag toate privirile, devenind centrul spațiului în care se află. Dimensiunile lor (Arachnophobia are o înălțime de 20,3 cm și un diametru maxim de 40,5 cm) le plasează în zona obiectelor decorative de interior. Tehnicitatea le dă un aer de produse de geniu (de exemplu, mecanismul din Octopod poate fi explorat din orice unghi, fiind găzduit într-o sferă de cristal). Designul le conferă o aură futuristă (indicatorii orari ai Medusei strălucesc în întuneric grație materialului folosit, Superluminova). Iar viziunea… ei bine, aceasta le proiectează în spațiul artei, al visării, al ludicului.

„În copilărie, Lego şi Meccano erau jocurile mele preferate”, mi-a spus Maximilian. „Toată adolescenţa mi-am dorit să devin designer de maşini. Am studiat ingineria înainte de a mă trezi în domeniul acesta al ceasurilor, la vârsta de 24 de ani. Aş putea spune că mecanismele constituie punctul de referinţă pentru biografia mea, pentru cel care sunt azi.” Tot ceea ce face, m-a încredințat, este o cale egoistă de autoexprimare – „lucru absolut minunat, trebuie precizat”. Subscriu.

Paladiu, oțel și sticlă de Murano

Să ne întoarcem la fiorosul Tyrannosaurus. Piesa unică Tom & T-Rex e urmată acum de o serie cu trei versiuni coloristice diferite, fiecare limitată la câte o sută de exemplare. Și pentru că vorbeam mai devreme despre meșteșugurile tradiționale de decorare, vă spun că varietatea coloristică este dată de sticla de Murano verde, roșie sau albastră a cadranului care produce un efect hipnotic asupra privitorului.

De această dată, fiorosul dinozaur este singur, însă reprezentarea nu este mai puțin spectaculoasă, fie că o privim de la distanță, fie de foarte aproape, cercetând-o în detaliu. Are 26,5 cm înălțime, include 201 componente, echipată fiind cu un mecanism creat de L’Epée 1839, cu o rezervă de funcționare de opt zile. T-Rex cântărește în jur de două kilograme, materialele utilizate fiind oțelul, alama, bronzul și paladiul.

T-Rex și toate celelalte modele din bestiarul MB & F – L’Epée 1839, dar și mașinăriile muzicale realizate de MB & F cu Reuge ori piesele create în colaborare cu orologeri și artiști precum Stepan Sarpaneva, Huang Hankang, Alain Silberstein,  Xia Hang ne arată că ceasornicăria are încă multe de oferit. Contează însă cine este cel care încearcă să-i exprime tainele și cât de departe se arată dispus să se aventureze pe drumul inovației.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii