Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Bestiarul lui Máximo Riera

Odată ce i-ai văzut creaţiile, nu-i vei uita niciodată numele. A transformat designul de mobilier în una dintre cele mai dramatice reprezentări sculpturale ale naturii, cu o estetică inovatoare şi un mesaj puternic. Artistul spaniol Máximo Riera îşi datorează celebritatea spectaculoasei sale colecţii de fotolii cu tematică animalieră
D76

Ai avut o carieră lungă în domeniul medical. Când ţi-ai descoperit chemarea artistică?

Sunt un autodidact, cu o carieră paralelă care mi-a însoţit întreaga viaţă. Arta mi-a fost întotdeauna aproape de suflet.

Cum ai intrat în lumea artei?

În copilărie, tatăl meu, care a exercitat o mare influenţă asupra mea, m-a introdus în lumea frumosului, arătându-mi cum să pictez şi cum să fac fotografii.

Inspiraţia pentru colecţia care te-a făcut faimos vine din natură. Este necesitatea protejării ei cel mai important mesaj din spatele acestor creaţii?

Am încercat să îmbin lucrurile care îmi oferă cele mai mari bucurii: natura şi arta. Creaţiile mele au ca tematică speciile de animale ameninţate cu dispariţia. Vreau să vorbesc despre unicitatea lor, despre cât de speciale sunt ele. Şi sper ca şi ceilalţi să conştientizeze acest mesaj înainte de a fi prea târziu. Colecţia le oferă tuturor şansa de a contempla minunăţiile pe care natura este capabilă să le ofere. Este şi motivul pentru care, încă de la început, am vrut ca designul să rămână cât mai fidel formei corpului fiecărui animal în parte.

Sunt sigur că munca de cercetare pe care o faci înainte de realizarea designului propriu-zis e considerabilă. Cum procedezi, cum îţi alegi subiectul şi care sunt paşii până la designul final?

Pornesc de la ideea de a crea ceva nou, original. Aceasta este partea de brainstorming. Actul artistic trebuie să depăşească graniţele cunoscute, aşadar, îmi voi asuma nişte riscuri dacă vreau să aduc ceva diferit, inovator. Acesta este catalizatorul, lucrul care face ca Arta să evolueze.

Sunt modelele acestea lucrate în serii limitate?

Modelele din Animal Chair Collection sunt făcute pe comandă. Acest proiect presupune o groază de efort şi de muncă. Fiecare piesă necesită zece săptămâni pentru a fi produsă, de vreme ce este finisată manual.

De ce sunt doar fotolii în colecţia aceasta? De ce nu ai inclus şi alte piese de mobilier?

În primul rând pentru că fotoliul, scaunul, este unul dintre obiectele pe care le folosim zilnic. Trebuie să existe în orice casă; noi suntem atât de obişnuiţi cu el încât nu ne mai dăm seama de acest lucru. Simplitatea unui obiect constituie cea mai bună sursă de inspiraţie pentru mine. E ca lutul: îl poţi modela cum vrei.

În ceea ce priveşte Animal Chair Collection, trebuie să spun că, pentru mine, aceste piese sunt mai degrabă sculpturi decât fotolii funcţionale, deşi ele pot fi privite şi astfel şi folosite în consecinţă. Când vine vorba despre procesul de creaţie, funcţionalitatea reprezintă un factor de constrângere. Rezultatul final este un model total diferit de ceea ce ştim. Eu dau prioritate absolută viziunii mele estetice şi spectaculozităţii compoziţiei.

Spune-mi, te rog, mai multe despre procesul de producţie. Cum sunt realizate fotoliile, ce tehnici foloseşti?

Este un proces de durată. Se strâng luni de zile de la primele schiţe şi până la etapele finale ale producţiei. Dincolo de estetica, de înfăţişarea acestor piese, trebuie să mă asigur că structura şi echilibrul sunt cele dorite, iar asta înseamnă ore de studii inginereşti şi de calcule. Vorbim despre o producţie în serie limitată. Uite, fiecare exemplar are o culoare care nu se repetă şi devine, aşadar, unic. Fotoliile sunt fabricate din poliuretan cu o densitate foarte mare, care este la fel de dur şi de rezistent ca lemnul. La interior se află o structură metalică pentru a conferi rezistenţă fotoliului. Utilizăm cele mai noi aplicaţii software 3D şi tehnologii de vârf, dar şi tehnici de manufacturare pentru a obţine cel mai exact şi mai rafinat rezultat.

Citește și Aventura indiană

Cine cumpără genul acesta de piese sculpturale de mobilier?

Nu cred că am un anumit tip de clienţi. Printre ei se află colecţionari de artă, dar şi companii – hoteluri, restaurante şi aşa mai departe. Asigurăm transportarea pieselor noastre oriunde în lume, aşa că avem clienţi pe întreg Mapamondul.

Nu ai explorat doar posibilităţile estetice ale designului, ci şi pe acelea ale picturii şi poeziei. Ce înseamnă pentru tine să fii creativ?

Înseamnă să stimulez mintea celor din jurul meu nu doar prin intermediul impactului generat de reprezentările propriu-zise, fizice, ci şi prin mesajul din spatele fiecărei creaţii. Încerc, în acelaşi timp, să exprim propria opinie asupra artei şi designului, în speranţa că o parte a publicului se va identifica cu viziunea mea.

Care sunt designerii, sculptorii, artiştii, în general, care te-au influenţat de-a lungul timpului?

Nu cred că pot să dau un răspuns definitiv acestei întrebări. Depinde despre ce perioadă a vieţii mele vorbim. Sunt mulţi artişti pe care îi admir şi care şi-au pus într-un fel sau altul amprenta asupra creaţiilor mele. Voi menţiona doar câţiva: Pablo Picasso, Andy Warhol, Alberto Giacometti, Rafael Alberti, Francis Bacon, Fernando Botero, Jackson Pollock.

Locurile care te inspiră sunt la fel de multe?

Călătoriile sunt ca un fel de trezire a simţurilor. Reprezintă una dintre cele mai bune modalităţi de stimulare a creativităţii şi de experimentare a unor noi senzaţii. Cei mai mulţi oameni consideră că a călători înseamnă a cunoaşte locuri şi culturi noi. Pentru mine, înseamnă a aprofunda procesul de autocunoaştere. Nu circumstanţele te fac cine eşti, ci tu le determini pe ele.

Ce urmează, ce tip de explorare artistică?

Voi continua să lucrez la Millennial Collection. Ideea ei este de a da viaţă acelor materiale care par neinteresante, punându-le într-o nouă formă, care să le respecte în acelaşi timp esenţa. Numele colecţiei vrea să trimită la imaginea unui codru milenar, un fel de martor al istoriei spaniole.

Eşti un artist care se bucură de o indubitabilă recunoaştere. Care este ingredientul-cheie al succesului tău?

Cred că trăim într-un timp fertil, care ne dă posibilitatea să ne aducem, la nivel global, propria contribuţie. Provincialismul a dispărut, iar scena s-a mărit, ajungând la dimensiune planetară. Este un proces sănătos, care face ca lucrurile să se încarce de vitalitate. Munca este secretul succesului. Şi faptul că am grijă să rămân sincer cu mine însumi.

Iată şi întrebarea cu care ar fi trebuit, probabil, să încep interviul, dar pe care am vrut să o păstrez pentru final: ai un motto care te ghidează?

Pasiunea te face şi mai Puternic.

Poliuretanul și lemnul

Pentru Animal Chair Collection, Riera foloseşte poliuretanul pe care îl lucrează folosind programe de modelare 3D şi diverse tehnici de prelucrare manuale. Procesul laborios şi unicitatea pieselor fac ca preţurile acestora să se situeze la câteva zeci de mii de euro per exemplar. Tot redescoperirea naturii este conceptul celeilalte mari colecţii semnate de artistul spaniol, Millennial. Neobişnuitele console sunt făcute din lemn de măslin, bucăţi brute care provin din trunchiurile unor arbori seculari (cu vârste care ating 900 de ani), adevărate monumente ale naturii cărora Riera le asigură o altfel de perenitate: prin design, prin artă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii