Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Bertrand Piccard – Creativitatea este adevăratul eroism

Exploratorul este purtătorul unui țel nobil, nu doar un excentric în căutarea adrenalinei, îmi spune Bertrand Piccard, primul om care a făcut un zbor neîntrerupt în jurul lumii în balon (misiunea Orbiter 3) pentru ca, apoi, să înconjoare Terra la bordul unui aparat alimentat doar prin intermediul panourilor solare (misiunea Solar Impulse). Recordurile contează atâta vreme cât ele afirmă cucerirea unui nou teritoriu pentru omenire, dincolo de limitele pe care le cunoaștem. Iar când vorbește despre limite și teritorii noi, el se referă mai ales la natura umană.
bertrandpiccard-portrait

L-am întâlnit pe Bertrand la expoziția de ceasuri și bijuterii Baselworld, iar în dialogul nostru s-au perindat teme cum nu se poate mai diverse: politicile de mediu, antrenamentul exploratorului, familia și, bineînțeles, ceasurile.

Care au fost eroii copilăriei tale?

Desigur, tatăl și bunicul meu, apoi astronauții din programul american aerospațial (pe care i-am întâlnit, copil fiind), aventurierii, oameni preocupați de protecția mediului. Ei au sădit în mine gustul pentru explorare.

Hai să vorbim despre tradiția explorării în familia ta – tatăl tău, Jacques Piccard, și bunicul, Auguste Piccard, sunt adevărați eroi ai timpurilor moderne…

Bunicul meu a fost primul om care a ajuns în stratosferă, este cel care a inventat cabina presurizată, apoi batiscaful, submersibilul pentru adâncimi foarte mari. Tatăl meu a dus batiscaful la cea mai mare adâncime posibilă, în Groapa Marianelor, la unsprezece kilometri sub nivelul mării. Ce am învățat de la ei? Să obțin imposibilul, să depășesc ceea ce oamenii spun că ar fi limita, având mereu ca scop urmărirea binelui, protejarea planetei, a mediului. Atunci când bunicul meu a ajuns în stratosferă, el a avut două obiective. Unul era să studieze radiațiile cosmice, celălalt să demonstreze că se poate supraviețui la o altitudine foarte mare și că avioanele presurizate pot zbura acolo unde aerul este rarefiat și ele consumă mai puțin combustibil. A ajutat domeniul aeronautic să devină mai prietenos cu mediul. Când tatăl meu a coborât în Groapa Marianelor, a vrut să arate că acolo există viață. A făcut asta într-o perioadă în care guvernele voiau să depoziteze reziduuri radioactive în ocean. Acela a fost momentul în care a fost interzisă oficial stocarea de astfel de reziduuri în mediul marin. Contribuția lui a fost realmente importantă.

Care au fost cele mai bune sfaturi pe care le-ai primit de la ei?

Tata mi-a spus să fac ceea ce-mi doresc și s-o fac bine, cu spiritul de pionierat tipic exploratorului. Nu a pus niciun fel de presiune asupra mea, nu eram obligat să-i calc pe urme. Mi-a mai spus să încerc să depășesc ceea ce lumea nu înțelege și să cunosc lucrurile mai în profunzime.

Dincolo de tradiția de familie, ce te motivează pe tine să pornești în călătorii atât de temerare?

Nu sunt satisfăcut de ceea ce văd. Vreau mai mult, vreau ca lucrurile să fie făcute mai bine. Știam că nimeni nu a zburat în jurul lumii în balon, într-o călătorie neîntreruptă, și m-am întrebat de ce ar trebui să accept automat că e imposibil? De ce să nu încerc? Lumea de azi se bazează pe combustibili poluanți, așa că mi-am zis apoi să zbor în jurul lumii într-un aparat alimentat de panouri solare, ca să demonstrez că se poate face acest lucru, fără niciun fel de impact asupra mediului. Eu sunt medic psihiatru și psihoterapeut; scopul meu este să contribui la îmbunătățirea calității vieții oamenilor din jurul meu. Iar protejarea mediului este una dintre provocările cărora trebuie să le găsim soluție.

Ca specialist în funcționarea minții umane, bănuiesc că aplici metode mai speciale de pregătire pentru expediție.

Folosesc mult autohipnoza. Tatăl și bunicul meu se concentrau doar asupra dimensiunii tehnice a provocărilor. Pentru mine, pregătirea personală este foarte importantă, apoi ce lucruri noi experimentez, ce învăț… Așa că atunci când vorbesc despre misiunile mele, eu împărtășesc mai degrabă chestiuni ce țin de latura umană decât de cea tehnologică.

OK, dar dacă tot ai adus în discuție tehnologia, aș vrea să discutăm despre spinoasa relație dintre ea și protecția mediului. Cum diminuăm impactul nostru ecologic?

Ar trebui să folosim tehnologiile moderne; cele pe care le utilizăm sunt, de fapt, depășite, poluante, ineficiente. Motorul cu combustie internă, izolarea  locuințelor (prost făcută), becurile de iluminat incandescente, sistemele de încălzire și de răcire (ineficiente), sursele poluante de energie – toate acestea trebuie modernizate. Azi beneficiem de mobilitate electrică (mult mai eficientă), putem avea case neutre din punct de vedere energetic, pompe de căldură, rețele inteligente de energie, prin care să integrăm surse de energie inepuizabile, să stocăm și să distribuim energia la momentul potrivit celor care au nevoie de ea. S-ar face mari economii: de exemplu, în țările europene se poate economisi 50% din energie doar aplicând tehnologiile moderne. Acest tip de abordare este și profitabil azi. Acum zece ani nu era, dar lucrurile s-au schimbat: industria câștigă și se creează locuri de muncă. Deschidem o nouă piață pentru industrie și, în același timp, protejăm mediul. Vorbesc despre o abordare de pe urma căreia toată lumea câștigă, dar oamenii încă nu înțeleg până la capăt toate implicațiile acestui fapt.

Spui că adevăratul spirit explorator nu vizează doar cercetarea unor locuri îndepărtate, ci ține mai ales de demersul de a îmbunătăți calitatea vieții. Perfect de acord, dar pentru ca mediul de afaceri să poată aplica la scară largă tehnologii revoluționare e nevoie de sprijin politic neechivoc.

Și politicienii ar trebui să fie exploratori, să ia o pauză de la rutina lor, să renunțe la modul obișnuit de a înțelege politica pentru a descoperi noi perspective.

Și îi vezi făcând asta?

Pe unii, da. Uite niște exemple: regele Marocului, prim-miniștrii Scoției, Danemarcei și Suediei, prințul de Monaco. Așadar, unii dintre liderii politici chiar încearcă să facă asta, dar nu sunt suficient de mulți. Ar trebui să existe mai mulți politicieni care să devină lideri în adevăratul sens al cuvântului: oameni care creează o nouă viziune, care știu să explice necesitatea ei și felul în care o vom materializa.

Să ne întoarcem la industrie, mai exact la partenerul tău din acest domeniu: Breitling. Când a început și cum a evoluat această relație?

În 1992 mă pregăteam pentru cursa de traversare a Atlanticului în balon. L-am sunat pe proprietarul Breitling, Teddy Schneider, și i-am spus că am nevoie de un sponsor pentru mine (pentru balon, sponsorizarea era asigurată). Peste câteva luni am câștigat cursa și presa a fost inundată de imagini cu Breitling pentru că logoul lor era amplasat în locuri-cheie. Teddy m-a sunat și mi-a spus că e încântat și să apelez la el dacă mai am alte idei. Atunci i-am împărtășit dorința mea de a zbura în jurul lumii, iar el mi-a zis că e gata să ne asociem. Așadar, este vorba despre mai mult decât sponsorizare, putem vorbi despre un parteneriat, de-a lungul căruia Breitling m-a susținut și din punct de vedere tehnologic. Primele două încercări de înconjurare a lumii în balon au eșuat. În astfel de condiții, testezi cu adevărat loialitatea partenerilor. Rămân alături de tine? Renunță? Breitling a rămas lângă mine, iar eu le sunt foarte recunoscător reprezentanților brandului. S-a creat o legătură foarte strânsă, bazată pe prietenie. Azi, Breitling susține Solar Impulse Foundation, organizația mea al cărei obiectiv este de a identifica o mie de soluții profitabile din punct de vedere ecologic. După 25 de ani, Breitling și cu mine suntem încă împreună.

Văd un impresionant model Breitling la încheietura ta. Care sunt caracteristicile pe care le apreciezi cel mai mult la un astfel de instrument atunci când pornești în aventură?

Iubesc aceste ceasuri și, chiar dacă nu aș fi avut o relație cu Breitling, eu tot le-aș fi purtat. În ce privește expedițiile, cum eu zbor timp îndelungat în zone izolate, am nevoie de un ceas cu două sau trei fusuri orare și cu indicator noapte-zi. Când sunt deasupra Pacificului, Centrul de control aflându-se în Europa, se întâmplă să pierd șirul zilelor și orelor. În expediția Breitling Orbiter am folosit așa-numitul Emergency Watch, care afișează ora locală și, digital, ora Centrului de control.

Când nu ești în expediție ce porți?

Port modelul Navitimer 8. Dintre ceasurile vintage, aleg Breitling Montbrillant. Am purtat destul de des și Superocean Heritage, pentru că îmi place să fac scufundări și  kitesurfing, iar acesta este ceasul potrivit. Trebuie să adaug că tocmai am primit ediția specială Breitling Cockpit B50 Orbiter, creată pentru a marca douăzeci de ani de la aventura Orbiter 3, așa că acum acesta este favoritul meu.

Care este cel mai mare inamic al exploratorului?

Nu ai inamici, ai provocări. Iar cea mai mare dintre ele este că nu există repere. Nimeni nu a făcut ce îți propui tu să faci, nimeni nu te poate ajuta. Trebuie să te descurci, alături de echipa ta, trebuie să inventezi răspunsuri. Aceasta este modalitatea cea mai bună de exprimare a creativității umane. Dacă te apuci de un lucru care a mai fost făcut, vei fi înconjurat de oameni leneși în echipa ta. Dacă, dimpotrivă, te angajezi într-o aventură de pionierat, cei care îți vin alături sunt performeri, sunt oameni creativi care acceptă provocări pentru că vor să aducă ceva nou, vor să descopere alte soluții. Așa că echipa ta va fi una extrem de competitivă. Iar asta nu se aplică numai în cazul unei expediții cu balonul, ci și atunci când creezi un nou ceas. Cum ar fi ca orologerul să îți prezinte copia unui ceas care există deja? Creativitatea trebuie să ne motiveze pe toți, indiferent de domeniu. Brutarul să coacă un nou sortiment de pâine. Instalatorul să găsească modalități noi de racordare a țevilor. Oamenii creativi sunt cei care aduc o viață mai bună pentru toți.

Ce aventuri noi te așteaptă?

Sunt concentrat pe activitatea Solar Impulse Foundation, pe selectarea acelor o mie de soluții de protejare a mediului, despre care ți-am vorbit. Aventura va consta în a le prezenta șefilor de stat, făcând o călătorie în jurul lumii cu acest portofoliu de soluții. Vreau că ei să înțeleagă că trebuie să ne asumăm abordări mai ambițioase în privința politicilor energetice, în atingerea țintelor privind protecția mediului. Toate soluțiile există, iar economia poate fi stimulată pentru a le prelua.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii