Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Baselworld 2019 în era Swatch-less – I

Voi scrie ceva ce nu cred că multă lume a avut curajul să verbalizeze sau, și mai mult, să pună în scris: Baselworld e mult mai frumos fără grupul Swatch. Mai elegant, mai luminos, oameni mai puțini – cât să fie o atmosferă plăcută, mai multe spații de relaxare și restaurante, dar și un centru de presă aproape uman.  
Oyster Perpetual Yacht-Master 42

de Raluca Michailov și Radu Lilea

Când ajungi prea mare și prea puternic, se întâmplă un lucru foarte bine exprimat în limba română, și anume ți se urăște cu binele. Până anul acesta, Baselworld fusese un mamut sufocant, epuizant, care te storcea de puteri și de bani, fără să ofere mai nimic în schimb, după care te arunca pe drumul spre casă așteptându-se să scrii materiale strălucitoare despre cât de bine, de frumos și de elegant este în hardughia din Messeplatz.

După care s-a întâmplat ieșirea grupului Swatch – nu știu exact motivele reale (probabil că doar domnul Hayek și niște apropiați le cunosc), dar nici nu prea mă interesează. Pentru că, deși recunosc că mi-a lipsit întâlnirea mea tradițională cu domnul Walter von Kaenel, CEO-ul Longines, precum și prezentarea de la Glashutte Original, Baselworld fără Grupul Swatch este aproape așa cum ar trebui să fie: elegant, cvasiaerisit, condițiile pentru jurnaliști sunt aproape civilizate, mâncarea este foarte aproape de decență, iar brandurile parcă au prins mai mult curaj și, bucurându-se de standurile mai mari și mai central poziționate, își prezintă colecțiile cu mai multă originalitate.

Ca și până acum, în lumina reflectoarelor au fost mai ales acele branduri care, an de an, livrează performanță. Dar și branduri mai noi sau brandurile de familie – preferatele mele.

Simplu. Rolex

Începem, așa cum e tradiția noastră, cu Rolex. Acești titani ai industriei orologere se numără printre puținii care nu au simțit nevoia să lase totul și să o ia la goană după cele mai noi trenduri, după mileniali sau după chinezi. Rolex este acel brand care investește milioane și trei ani ca să efectueze schimbări la brățările ceasurilor. Sau care, spre încântarea unora și disperarea altora, realizează schimbări infinitezimale la unele modele, pe care le prezintă apoi drept lansările anului. Pe mine, personal, această strategie, testată și consolidată în ultima sută și mai bine de ani, mă încântă. Și mă face să sper că așa va rămâne. Anul acesta, din fericire, nicio surpriză. Adică avem și mai multă perfecționare sau înfrumusețare a unor modele deja existente, nu vreo megalansare care să zguduie brandul. Cel mai mult mi-a plăcut noul model din seria Yacht-Master – Oyster Perpetual Yacht-Master 42, un studiu în subtilitate și bun-gust. Luneta din ceramică neagră mată, afișajul Cromalight, silueta suplă și mecanismul de nouă generație 3235 „complotează” pentru a transforma acest exemplar discret într-un ceas superb, foarte Rolex. Day-Date 36, nu chiar modelul meu preferat de la Rolex, a primit niște cadrane superbe, mai ales cele din pietre decorative, care l-au transformat, pur și simplu. Eu l-aș alege pe cel turcoaz.

Aura unui brand necunoscut

La Patek Philippe nu știi dacă să atingi ceasurile sau doar să te uiți, să le admiri și să mulțumești Cerului că poți vedea astfel de minuni îndeaproape. Un alt brand recunoscut pentru încăpățânarea cu care își menține calitatea și aura, Patek a lansat anul acesta cronograful 5172G, care înlocuiește modelul 5170 și care este superb. Aur alb, calibrul CH 29-535 (mecanism crono cu remontaj manual), jumping minutes, 28.800 vibrații pe oră și o rezervă de funcționare de 65 de ore, atunci când cronograful nu este în funcțiune. Mie cel mai mult mi-a plăcut Calatrava Weekly Calendar, culmea – un model din oțel, cu un cadran superb, vintage, de culoarea șampaniei, care afișează ziua și săptămâna cu ajutorul acelor cu vârf roșu ce fac un contrast superb cu nuanța opalină a suprafeței cadranului. Mecanismul este nou-nouț: 26-330 C J SE, automatic. Mi-a plăcut foarte mult faptul că toate indicațiile de pe cadran (zilele săptămânii, lunile anului, numerele săptămânilor) sunt parcă scrise de mână – un gest neașteptat și jucăuș, care a transformat un ceas deja excepțional într-o piesă care va deveni cu siguranță și de o mare valoare sentimentală. Cât despre noul Aquanaut, nu este nici atât de mare, nici atât de verde precum pare în poze – la 42,2 mm se încadrează perfect pe încheietură, iar nuanța de kaki, deși îndrăzneață, arată că Patek Philippe știe să facă un ceas mai hip, care, în același timp, rămâne clar un Patek.

 

Alură inconfundabilă

Breitling a intrat într-o eră foarte, foarte fastă, dacă e să judecăm după lansările reușite din ultima vreme și după eforturile făcute de noul lider, Georges Kern, de a relansa și restructura portofoliul brandului, dar și de a încheia noi parteneriate cu retaileri globali și de a impune un stil unic Breitling, așa-numitul modern retro. E un stil cu care eu rezonez mult, de la decorațiunile din magazine și până la modelele care, în sfârșit, au o unitate și un aer inconfundabil. Detașat, cel mai mult mi-a plăcut Breitling Premier B01 Chronograph 42 Norton Edition. Piesa de rezistență a noii colecții Premier lansată de Georges Kern în 2018, B01 Chronograph 42, are un aspect clar retro, iar în ediția Norton, cifrele arabe de mari dimensiuni care înconjoară cadranul, logoul Norton gravat pe o plăcuță pe partea stângă a carcasei, silueta imprimată a motocicletei Norton și logoul pe capacul transparent al carcasei – sunt elemente care diferențiază această ediție specială. Norton Motorcycles este o manufactură britanică de motociclete, înființată în 1898. Îmi place contrastul dintre cifrele și acele aurii, cadranul negru și cureaua maro din piele. Mi-au plăcut și Navitimer 1 Airline Editions – Swissair, Pan Am și TWA, în onoarea legendarelor companii aviatice (TWA, cu un cadran extraordinar de reușit, este preferatul meu).

Calea succesului

Zenith, un brand drag mie, care își caută calea de ceva vreme, a venit anul acesta cu o colecție care sper că îl va repoziționa pe harta orologeriei de top. La aniversarea a 50 de ani de El Primero, brandul a lansat trei reeditări ale primului ceas echipat cu celebrul mecanism, reprodus în trei variante de cronograf, din aur alb, galben și roz, toate într-un stil retro foarte reușit. În ceea ce privește viitorul și cartea de vizită a brandului, o lansare foarte importantă este Zenith Defy Inventor, versiunea comercială a prototipului Defy Lab. Componenta strategică a modelului este o piesă flexibilă realizată din silicon monocristalin, un mecanism care combină frecvența înaltă (129.600 vibrații pe oră) cu amplitudinea joasă (6 grade) și care înlocuiește peste 30 de componente.

Stil retro. Eleganță subtilă

Carl F. Bucherer, una dintre mărcile de o eleganță subtilă, a lansat un nou model, care se încadrează în stilul retro atât de prețuit în ultima vreme: Heritage Chrono BiCompax Annual are un design inspirat de un model al brandului lansat în anul 1956, cu linii și detalii foarte elegante, care s-au păstrat în cele două noi modele, chiar dacă dimensiunea carcasei a crescut, de la 34 la 41 mm. Ambele versiuni ale noului model sunt limitate la 888 de piese. Prima este o variantă mai modernă a modelului cronograf, cu un cadran argintiu și indicatoare negre, precum și cu o curea din cauciuc negru. A doua variantă este preferata mea – cu un cadran și o curea de culoarea coniacului, combinând și elemente din oțel și aur roz. Cadranul îmbină, de fapt, două tonuri de culoare – fundal șampanie și contoare roze.

Tradiție și detalii

Frederique Constant a lansat un nou calibru in-house, numărul 28 – denumit FC-723: este un automatic cu o rezervă de funcționare de 50 de ore, care echipează modelul Manufacture Slimline 50-Hours Power Reserve. În buna tradiție a casei, este un ceas frumos, foarte bine realizat, cu atenție la detalii și cu un preț foarte decent. Indicatorul rezervei de funcționare este plasat în dreptul orei 10, iar sectorul roșu arată că e timpul ca mecanismul să fie încărcat. Gama Hybrid Manufacture a primit cadrane noi, iar colecția feminină s-a îmbogățit cu două modele Art Deco, cu carcasa ovală și cadranul de un albastru profund.

Facelift de efect 

La Chanel, 2019 este anul J12, celebrul model care a luat cu asalt lumea orologeriei de lux în urmă cu 20 de ani. Anul acesta, brandul a lansat noul J12 – nou este mai ales mecanismul: calibrul 12.1, un calibru automatic realizat de manufactura geneveză Kenissi, unde Chanel deține 20% din acțiuni. Mecanismul este derivat din generația de mecanisme Tudor MT5600 și oferă o rezervă de funcționare de 70 de ore. Estetic vorbind, nu foarte multe s-au schimbat, faceliftul este subtil și, poate tocmai de aceea, cu atât mai puternic și mai de efect. După cum toată lumea știe deja, J12 vine în două variante de culoare: ceramică albă și ceramică neagră, cu cadrane lăcuite asortate. Carcasa are un diametru de 38 mm, iar brățara este tot din ceramică. Inspirat fiind de designul iahturilor, ceasul este etanș până la adâncimea de 200 de metri.

 

Minimalism nipon

Seiko a relansat anul acesta Grand Seiko, care are acum un aspect modificat astfel încât să fie și mai… japonez. Grand Seiko se numără printre ceasurile mele preferate tocmai datorită designului autentic, un model de minimalism elegant, care se încălzește la încheietura purtătorului și devine de-a dreptul prietenos și expansiv. Noul Grand Seiko este și mai minimal, însă nu și-a pierdut eleganța și capacitatea de a străluci. E drept că e nevoie de ceva contemplare a ceasului, însă îmi place că se dezvăluie încetul cu încetul și știi că, dacă îl cumperi, nu te vei mai despărți de el. Preferatul meu este 9R02, de fapt, două modele din platină, unul în ediție limitată, iar celălalt, nu. Indecși orari și ace (orar și minutar) din aur alb, iar secundarul – albastru, pentru contrast și o minusculă pată de culoare. Anul acesta, chiar dacă nu toate doamnele sunt ca mine, captivate de simplitatea perfectă a modelelor Grand Seiko bărbătești, veștile sunt foarte bune: niponii au creat un calibru special pentru ceasurile de damă (9S27) și cinci noi modele feminine: preferatul meu este ceasul din aur alb, cu 42 de diamante pe lunetă și cadran din sidef (în mod normal, îmi displac cadranele din sidef). Încă un model pe care l-aș cumpăra într-o clipă este Seiko Pressage Arita Porcelain, cu cadranul realizat dintr-un superb porțelan japonez. Ambele modele (SPB093 – rezervă de funcționare și secundă periferică & SPB095 – secundă centrală și dată) sunt identice cu predecesoarele lor cu cadranul din email.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii