Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Lideri |
|

Azamat Zhangulov: Noul Drum al Mătăsii ar putea fi o oportunitate pentru România

Azamat Zhangulov, vicepreședintele senior al KMG International, fostul grup Rompetrol, vorbește într-un interviu pentru Forbes România despre oportunitatea reprezentată de noul "Drum al Mătăsii".
azamat_zhangulov_1393 crop rompetrol kmg

“Trebuie să ținem cont de faptul că activitatea Chinei, investițiile Chinei în special, schimbă complet lumea. China devine unul dintre cei mai mari investitori în Europa”, afirmă Azamat Zhangulov.

Într-adevăr, cu ocazia vizitei președintelui chinez Xi Jinping la Londra, în toamna anului trecut, s-au semnat contracte de 40 de miliarde de dolari. Recent, cu ocazia unei vizite în Orientul Mijlociu au fost anunțate contracte de 20 de miliarde de dolari cu companii și state din zonă.

De altfel, chiar KMG Internațional a fost subiectul unei potențiale tranzacții cu un grup chinez. În ultimele zile ale anului trecut fusese anunțată semnarea unui memorandum de înțelegere între statul kazah, principalul acționar al grupului KMG Internațional și grupul chinez CEFC pentru crearea și dezvoltarea unui parteneriat strategic în sectorul de petrol și gaze. Activele și operațiunile KMG International în Europa și în regiunea Mării Negre ar putea sta la baza acestei platforme de dezvoltare.

AZAMAT ZHANGULOV: SUNTEM SIGURI CA ACHIZIȚIA ACȚIUNILOR DE LA STAT SE VA FACE ÎN ACEST AN

Prin intermediul acestui memorandum, sunt stabilite cadrul general și direcțiile parteneriatului, iar discuțiile pot conduce la încheierea sau nu a unei tranzacții prin care CEFC să preia un pachet de 51% din acțiuni.

Acest memorandum era, potrivit Reuters, parte a unui pachet de tranzacții de circa patru miliarde de dolari în sectoare precum petrol și gaze, telecomunicații și energie nucleară.

„Nu putem oferi niciun fel de informație pe seama acestui subiect, nici măcar un calendar, dar vă asigur că lucrăm din greu pentru acest proiect”, adaugă Zhangulov, care este mai darnic cu informații în ceea ce privește a doua parte a discuției – Drumul Mătăsii.

VEZI AICI DE CE AZAMAT ZHANGULOV A FOST INCLUS PE LISTA FORBES 16 PENTRU 2016

“După Al Doilea Război Mondial, companiile americane au devenit lideri deoarece au profitat de lipsa prezenței l anivel mondial a companiilor din alte țări. Au devenit companii globale și multinaționale. Acum, după globalizare China încearcă să își lase amprenta în afaceri internaționale”.

După două decenii de creștere rapidă, China este în căutarea unor oportunități pentru investiții și comerț dincolo de granițele țării. De aceea, Drumul Mătăsii care lega vechea capitală Xi’an de Roma, în urmă cu circa două milenii, în timpul influentei dinastii Han, a devenit mai mult decât o metaforă pentru actualul președinte Xi Jinping.

Noi, Kazahstan, am fost de la început parte din acest proiect, dar este o oportunitate pentru țările din regiunea Mării Negre, cum este cazul României.

Dacă am însuma zecile de miliarde de dolari anunțate ca planuri de investiții pentru realizarea acestui nou liant între est și vest, atunci acesta ar putea deveni, potrivit Financial Times, cel mai mare program de diplomație economică de la Planul Marshall al SUA pentru reconstrucția postbelică în Europa, acoperind zeci de țări cu o populație totală de peste 3 miliarde de oameni. În 2013, planul a primit prima sa avizare la nivel superior, atunci când Xi a anunțat noul Drum al Mătăsii în timpul unei vizite în Kazahstan.

Ulterior, președintele chinez a dat un nou nume proiectului: “One belt, One Road”. Centura (“belt”) se referea la rutele de comerț terestre care legau Asia Centrală, Rusia și Europa, în timp ce drumul (“road”) făcea trimitere la o rută maritimă prin Oceanul Pacific și Indian de Vest.

Până la realizarea unor pași concreți, câteva statistici: schimburile comerciale dintre China și cele cinci state din Asia Centrală – Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan și Uzbekistan – au crescut dramatic începând cu anul 2000, depășind 50 de miliarde de dolari în 2013, potrivit Fondului Monetar Internațional.

“Noi, Kazahstan, am fost de la început parte din acest proiect, dar este o oportunitate pentru țările din regiunea Mării Negre, cum este cazul României. Dacă privești pe hartă, Marea Neagră este chiar la mijloc, între Asia și Europa. Dar alegerea unor rute finale este foarte mportantă. Și gândiți-vă, de exemplu, că România ar face unele acorduri cu țările vecine, care au ieșire la Marea Neagră, și ar avea, eventual, un singur tarif de transport, reglementări și proceduri comune, astfel încât totul să funcționeze unitar. Aceasta ar crește atractivitatea unei rute care să ia în calcul România. Pentru că nu vorbim doar de cele 50 de miliarde de dolari la cât au fost estimate investițiile, ci este o luptă între statele și companiile europene pentru sume mult mai mari sau, mai exact, pentru atragerea unui motor de creștere constantă și sustenabilă pe parcursul multor ani”.

Aflați mai multe despre performanțele operaționale ale KMG International, despre perspectivele prețurilor petrolului, dar și despre rolul pe care România l-ar putea juca în construirea unui nou Drum al Mătăsii, care să lege Asia de vestul Europei din ediția tipărită a Forbes România, care va apărea pe piață pe 22 februarie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii