Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Aurelian Nica, HBO: „Căutam idei pe plan local pentru primul serial de ficţiune 100% original”

Aurelian Nica este producător în cadrul departamentului de producţie originală HBO România, calitate din care a contribuit decisiv la dezvoltarea producțiilor originale HBO din țara noastră, având ca fanion primul Emmy pentru un documentar românesc, „Lumea văzută de Ion B.”.
Aurelian Nica - HBO

HBO a început să producă local stand-up comedy în anul 2008, filmat la Cluj, apoi a continuat cu documentare și seriale – ultimele deocamdată adaptări după formate cumpărate de HBO la nivel internațional.

Producția de seriale a inclus „În derivă”, bazat pe formatul israelian „BeTipul”, adaptat şi de HBO US cu titlul „In Treatment”, de asemenea serialul „Rămâi cu mine”, după un alt format israelian.

Miza interviului realizat de Mihai Pavelescu, editor Media Expres, a fost să afle de la Aurelian Nica dacă există o piață de producție independentă, reală pentru televiziune, în România.

Reporter: Pentru că HBO este singura televiziune pay-tv (cu taxă pe abonat) cu o producție importantă în România, care sunt ultimele noutăți pe care le pregătiți?

Aurelian Nica: Exact acum suntem în post-producție cu un alt gen de serial decât cele realizate și difuzate deja, „Umbre”, care va fi pe micile ecrane în luna ianuarie 2015. Este un alt gen pentru că este o combinație de dramă, cu un pic de thriller şi accente de comedie neagră și acțiune.

Reporter: De ce nu se produc SF-uri la noi?

Aurelian Nica: SF-uri? Sunt mai greu de produs, în primul rând din cauze financiare. Bugetul unui film SF este destul de mare din cauza efectelor speciale, chiar și pentru televiziune. Americanii au altă experiență, este altă piață, au alte bugete, la ei pot fi bugete mici la filmele pentru televiziune, dar la noi ar fi destul de mari. Pe de altă parte, trebuie să avem și scenariști pentru genul ăsta de producții. Până acum n-am avut așa ceva.

Reporter: De ce s-a închis concursul de scenarii HBO?

Aurelian Nica: Concursul de scenarii era un concurs care se adresa unei plaje mai mari, și documentar, și ficțiune, și scurt metraj, se primeau destul de multe idei, dar nu erau atât de multe care să se potrivească cu ce căutam noi. Asta nu înseamnă că erau proaste sau nerealizablie, dar HBO are un anumit profil de producție. Pe de altă parte, noi achiziționăm și difuzăm majoritatea producțiilor locale de lung şi scurt metraj.

Căutăm un anumit gen de scenarii, care să se apropie de ceea ce vezi la HBO US. Încercăm să căutăm ceva care este „edgy” (din engl., care este de avangardă, în fruntea unei tendințe, experimental, n. red.), care iese din tipare, ceea ce nu mai vezi pe celelalte posturi generaliste sau de film românești. Acelea au deja o piață, se produc deja destul de multe filme de lung metraj și de televiziune. Trebuie să producem ceva cu care să ieșim în evidență.

Reporter: Este concursul definitiv închis?

Aurelian Nica: În forma de până acum, da, am renunțat la el. Momentan, primim în continuare propuneri pentru documentare. Vom veni cu o formula nouă, axată pe producția de televiziune.

Reporter: O piață de producție presupune un joc al cererii și ofertei. Ați publicat cereri de oferte pentru achiziția de servicii de producție în spațiul public?

Aurelian Nica: Am trimis invitații mai multor case de producție pentru fiecare dintre proiectele noastre de ficțiune. Am apelat la casele care au un background și un istoric de producție în urmă. Fiind o companie privată, avem un sistem de selecție propriu, în care un factor decisiv îl reprezintă potențialul creativ pe care îl are casa de producție.

Reporter: Cum se poate descrie o piață de producție independentă, când televiziunile generaliste par închise în propriile relații cu producători agreați și nu se văd decât rezultatele finale, ce apare pe televizor? Piața asta independentă pare puțin ascunsă la prima vedere.

Aurelian Nica: Suntem cât se poate de transparenţi. Am comunicat de fiecare dată public decizia de producție.

Reporter: Să înteleg că informația circulă mai mult din om în om, așa?

Aurelian Nica: Până la un moment dat, da, deoarece nefiind o companie publică, până la urmă este vorba de un sistem de selecţie intern, aceasta-i procedura. Dacă privim în urmă, se poate vedea că am colaborat cu o multitudine de case de producție.

Reporter: Cât vă costă un film în România față de SUA?

Aurelian Nica: Comparația e greu de făcut cu SUA. Suntem parte a HBO Europe, care este o entitate separată, dar care aparține de compania Home Box Office Inc.  din America. Bugetele nu se compară, acolo sunt în concordanță cu piața americană, aici sunt în concordanță cu piața europeană și, mai ales, central și est-europeană.

Ideea e să produci totul aici cu echipă locală: casă de producție, actori, echipamente. Costurile pentru echipă, locație si taxele sunt oricum mai mici în România comparativ cu Statele Unite.

Productiile locale sunt o investiție în spectatori și abonați, ținta este să păstrezi abonații pe care îi ai și să aduci abonați noi prin ceea ce produci.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii