FacebookTwitterLinkedIn

În perioada 1 ianuarie – 15 decembrie 2015, bugetul total de audiență livrat de cele 63 de televiziuni din Sistemul Național de Măsurare Audienței TV a fost de 2.033.187 puncte de audiență (Gross Rating Points – GRP) pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani).

Este pentru prima dată când piața TV a furnizat firmelor care au derulat campanii de publicitate TV un volum care depășește pragul de 2 milioane de GRP’30 pe targetul comercial, în perioada analizată.

Se știe, pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de publicitate la televiziuni.

Mai toate televiziunile mari și-au depășit vânzările față de anului 2014. Astfel, Pro TV a livrat pentru reclamele difuzate un volum de audiență de 480.868 GRP’30 pe targetul comercial, în creștere cu 12,2% față de același interval din 2014. Această creștere se explică prin majorarea gradului de încărcare a calupurilor publicitare. Spre deosebire de 2014, când Pro TV a avut un grad de încărcare în prime-time ce atingea 60%, în acest an a crescut încărcarea pe fiecare pauză publicitară.

Publicitatea la medicamentele OTC pe televiziunile de filme a crescut cu 16% în acest an

Antena 1 a livrat clienților publicitari un volum total de audiență de 404.700 GRP’30 target comercial. Este al doilea buget de audiență de pe piața TV. Acesta se află la nivelul anului trecut. Antena 1 a avut o încărcare a calupurilor publicitare mai bună decât Pro TV, dar a realizat audiențe mai mici.

A treia stație în topul audienței este Kanal D, cu un buget de 207.450 puncte de audiență pe targetul comercial, în creștere cu 17,7%.

De remarcat că cele trei televiziuni generaliste – Pro TV, Antena 1 și Kanal Dau livrat în total 53,8% din punctele de audiență livrate de piața TV, în perioada 1 ianuarie – 15 decembrie 2015. Adică, mai mult de jumătate din banii investiți în publicitatea TV s-au dus pe cele trei stații (concurente).

Televiziuni care au înregistrat creșteri ale volumelor de audiență pentru reclamele difuzate: Acasă TV (15,7%), Antena 3 (9%), Național TV (9%), România TV (29%), Pro Cinema (31,4%), Antena Stars (5,5%), History Channel (37%), Disney Junior (37%), Paramount Channel (702,1%).

Citește: BILANȚUL

Televiziuni care au suferit scăderi ale bugetelor comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014: Prima TV (-14,2%), B1 TV (-14%), Realitatea TV (-29,3%), TVR 1 (-24,4%), DIVA (-15,7%), Sport.ro (-11,2%) și Euforia (-26,1%).

Se observă creșterile cu două cifre procentuale din cadrul grupului Pro TV (CME): Pro TV (12,2%), Acasă TV (15,7%) și Pro Cinema (31,4%). În schimb, Sport.ro și MTV România au suferit scăderi de audiență de două cifre procentuale: 11,2%, respectiv 24,3%.

Pe de altă parte se constată scăderea accentuată a bugetului de publicitate la canalul public TVR 1: 24,4%. TVR 1 a livrat clienților publicitari un volum de 24.679 GRP’30 pe targetul comercial, mai mic decât al televiziunilor de nișă Realitatea TV, History Channel, AXN, B1 TV și Pro Cinema.

Creșterea de audiență de 6% înregistrată de piața TV în 2015 și majorările înregistrate de marile televiziuni vor conduce pentru anul viitor, cu siguranță, la scumpirea publicității TV (Cost Per Point – CPP). Este un proces firesc: dacă televiziunile livrează mai multă audiență este normal să ceară clienților publicitari mai mulți bani pe CPP. Rămâne de văzut dacă clienții vor accepta noile costurile pe punctele de audiență.