Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

AT Kearney: Diferențele dintre țările europene rămân considerabile în industria bancară de retail

Într-un an caracterizat de schimbări neașteptate în peisajul geopolitic, sectorul bancar european de retail nu a rămas neatins, conform noii ediții a studiului „Retail Banking Radar”, realizat de A.T. Kearney.
bank

„Veniturile în scădere nu au fost compensate, deoarece industria a încercat să reducă în mod durabil costurile, iar probleme persistente în ceea ce privește provizioanele de risc au rămas. Băncile europene ar putea avea un viitor promițător, dar o minte deschisă și o poziție hotărâtă privind schimbarea vor fi vitale, în special pentru a face față creșterii giganților digitali și pentru a aborda provocarea inovației fintech”, se detaliază în studiul citat.

Contextul macroeconomic european le-a fost favorabil băncilor. În anul 2016, economia europeană și-a continuat procesul de redresare, cu o creștere semnificativă, deși limitată a PIB-ului în toate țările. Îmbunătățirea constantă a pieței muncii, prețurile scăzute ale petrolului și creșterea venitului disponibil au creat o combinație perfectă pentru creșterea cererii interne.

Băncile de retail au înregistrat creșteri semnificative ale depozitelor și împrumuturilor, consolidând tendința ascendentă a ultimilor ani, însă acest scenariu pozitiv nu a dus la o îmbunătățire a performanțelor totale ale băncilor europene de retail, care au înregistrat o scădere a veniturilor de 4%, comparativ cu 2015. Politica de relaxare cantitativă a Băncii Centrale Europene (BCE) și noile reglementări, cum ar fi comisioanele interbancare, au afectat profitabilitatea băncilor europeane de retail, pentru multe dintre acestea fiind dificil să răspundă și să-și adapteze modele de afaceri la noile provocări digitale care afectează dinamica comercială a industriei. În plus, problemele în termeni de provizioane de risc au împiedicat în mod semnificativ costurile de profitabilitate ale băncilor de retail în țările din Europa de Est și de Vest.

Cu toate acestea, câteva bănci au reușit să își reconsidere abordarea și să devină campioni, dovedind că rămâne posibil să depășească norma, dacă liderii băncilor europene de retail ar găsi modalități de a se adapta unui mediu în continuă schimbare”, se subliniază în studiul AT Kearney.

În ceea ce privește băncile europene de retail, 2016 iese în evidență cu cinci din cei șase indicatori ai „Retail Banking Radar” care înregistreaza un declin comparativ cu 2015: venit per client, caportul cost-venit, profit per client, costurile provizioanelor de risc raportate la venitul total și venitul net din dobânzi raportat la venitul total:

„Raportul cost-venit a crescut cu 1%, atingând o medie de 64%, indicând faptul că băncile se luptau să reducă semnificativ costurile, în ciuda măsurilor de austeritate. Numai venitul per angajat a înregistrat o creștere semnificativă, reflectând executarea de către bănci a planurilor de restructurare.

Diferențele dintre țările din cadrul industriei bancare de retail europene rămân considerabile.”

În termeni de venit per client, majoritatea băncilor europene de retail au înregistrat o scăderea considerabilă a venitului per client, cu Spania și Italia care au avut cea mai sesizabilă scădere a acestui indicator, de 8,6% și respectiv 6,6%. Turcia, Elveția și Polonia sunt excepții de la tendința negativă.

În termeni de venit per angajat, băncile din Regatul Unit și Benelux au înregistrat cel mai mare salt în productivitate în ultimul an, în creștere cu 10% și respectiv 12%, în ciuda unei ușoare reduceri a veniturilor.

În raportul venit-cost, există un decalaj mare între rapoartele medii și cele de clasă înaltă, cu Spania, țările Nordice și Turcia sub 55%. Țările europene cu cel mai mare raport venit-cost sunt Austria, Germania și Franța,

AT Kearney are în vedere trei tipuri de fintech

Studiul descrie trei viziuni ale schimbărilor perturbatoare din banking-ului de retail din Europa. Prima este a banking-ului deschis: noi părți terțe intră în ecosistemul de plăți și bancar și reușesc să dezintermedieze un volum semnificativ de clienți ai băncilor de retail. A doua este a șocurilor globale: răsturnările politice din urma Brexit și alegerilor recente din SUA se extind într-o contracție a investițiilor și a încrederii. A treia este ridicarea giganților: unul dintre giganții digitali își valorifică potențialul prin perturbarea semnificativă a pieței serviciilor financiare.

„Povestea fintech a crescut de asemenea rapid în ultimii trei ani: chat-bot-uri conduse de către AI devin o modalitate populară de a îmbunătăți experiența clienților, iar tehnologia rapoartelor distribuite ar putea fi un catalizator al unui nou val de tehnologii și propuneri de servicii financiare. AT Kearney se așteaptă ca dovezile de concepte în domeniul bancar și cazurile de utilizare să câștige mai multă atenție în anul care urmează”, se completează în studiul citat.

AT Kearney are în vedere posibilitatea de a se dezvolta unul dintre următoarele trei tipuri de fintech. Start-up-urile bancare de tip fintech, provocatoare, cum ar fi N26, câștigă mai multă atenție și unele piețe s-ar putea confrunta cu un val de noi concurențe. De asemenea, Monzo, un start-up din Marea Britanie, a crescut cu aproape 200.000 de utilizatori, în 18 luni. A doua opțiune este aceea ca, în calitate de parteneri pentru operatorii tradiționali, unii jucători fintech să-și accelereze transformarea digitală stabilită a băncii. În plus, alte oferte fintech vor concura în spațiul bancar de tranzacții, cum ar fi Klarna, Transferwise și Revolut. Spațiul lor de oportunități ar putea fi o mutare în banking-ul pe deplin dezvoltat.

Băncile nu pot continua așa cum sunt ele și au nevoie să învețe lecții de la cei care au avut succes, dacă vor să abordeze provocările actuale și viitoare: veniturile ar putea fi provocate de către noii jucători de banking deschis, incertitudinea economică va continua, giganții digitali ar putea trece peste peisaj și realinierile economice ar putea să preseze pe măsură ce operatorii tradiționali se chinuie să concureze. O minte deschisă și dorința vor fi cruciale pentru ca băncile să se protejeze de aceste amenințări și să profite de oportunitățile pe care le aduc”, se argumentează în studiul AT Kearney.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii