FacebookTwitterLinkedIn

(…) de ce nu înțelegem că această prevedere, cu intervenția în tarife a supraveghetorilor sau a oricăror instituții ale statului, este interzisă. Totuși, în contradicție cu această prevedere, venim cu plafonare și un preț de referință. Toate acestea sunt intervenții și la un moment dat, dacă nu din cauza plafonării tarifelor, dar pentru stabilirea unui tarif de referință putem intra în procedură de infringement. Dacă scrie acolo că regula în acest club al Uniunii Europene este să respectăm ceva, atunci noi de ce plafonăm tarifele? În acest caz, vom mai avea parte de infringementuri”, a spus oficialul ASF.

Acesta a precizat că sunt state care nu sunt membre ale Uniunii Europene, cum este Elveția, în care se respectă sistemul RCA.

Ori suntem în acest club și respectăm niște reguli, intrăm cu pieptul înainte, ori vedem ce face. Trebuie să ne decidem: dacă suntem în Uniunea Europeană atunci toate regulile sunt valabile și pentru noi, dacă nu suntem în Uniune atunci facem cum au făcut alții și facem reguli doar pentru noi. Și Elveția face parte din acest sistem RCA chiar dacă nu este parte a Uniunii Europene”, a subliniat Albin Biro.

Piața asigurărilor din România a fost dominată, în 2016, de criza asigurărilor auto obligatorii, declanșată de către transportatori din cauza creșterii exponențiale a tarifelor, criză care a dus la emiterea unei Ordonanțe de Guvern care prevede plafonarea prețurilor RCA pe o perioadă de șase luni.

Noile tarife au intrat în vigoare începând cu data de 18 noiembrie 2016 pentru o perioadă de șase luni.

În cazul persoanelor fizice, o primă maximă RCA de 3.087 lei este plătită de către un șofer care are mai puțin de 25 de ani și conduce o mașină de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusă primă RCA, de 541 lei, este achitată de către un șofer cu vârsta de peste 60 de ani de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 — 1.400 cmc. În cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, o persoană fizică plătește între 749 lei, pentru o masă maximă mai mică de 2,3 tone, și 2.979 lei pentru un autovehicul de peste 16 tone.

În cazul persoanelor juridice, pentru autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum 9 locuri prima RCA variază între 885 lei și 1.285 lei, iar pentru autovehiculele destinate transportului de marfă între 943 lei și 7.534 lei pentru mașinile de peste 16 tone.

Fotbalul și asigurările sunt domenii la care se pricepe toată lumea, dar în fotbal se respectă niște reguli

Atât ASF, cât și brokerii trebuie să stea pe aceeași parte și să aibă în vedere interesele asiguraților, conform legii și directivelor europene. România face parte din Uniune Europeană și trebuie să respecte reguli, cum sunt cele 24 incluse în Insurance Core Principals (ICP). Fotbalul ca și asigurările sunt domenii la care se pricepe toată lumea. Dar și în fotbal se respectă reguli care se schimbă în timp. Una dintre regulile care s-au schimbat a fost cea pentru accelerarea jocului, adică portarul nu mai poate prinde mingea dacă este primită din partea unui coechipier. Ce ar fi acum dacă ne-am apuca să facem noi niște reguli în România, fără să ținem cont de ceea ce se întâmplă în exterior. Ce vreau să spun este că în asigurări, ca și în fotbal, trebuie să respectăm niște reguli general valabile la nivel internațional”, a spus Biro.

Potrivit reprezentantului ASF, liberalizarea tarifelor RCA reprezenta o condiție de aderare la Uniunea Europeană, fapt care s-a respectat până în 2016.

Liberalizarea tarifelor RCA era o condiție de aderare a României la Uniunea Europeană. După aderare, s-a respectat liberalizarea tarifelor RCA, până în 2016 când s-a hotărât contrariul. Acum transportatorii au propus să acopere daunele ca urmare a accidentelor rutiere printr-un fond mutual și au promis 5% în plus pentru asigurători, asta ca să fie circul complet”, a afirmat Albin Biro.

Patronatele din transporturile rutiere au solicitat, recent, Guvernului extinderea perioadei de plafonare a tarifelor asigurărilor RCA cel puțin până la data de 31 decembrie 2017.

Patronatele din transporturile rutiere — UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI — solicită Guvernului emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru extinderea perioadei de plafonare a tarifelor asigurărilor RCA cel puțin până la data de 31 decembrie 2017, mai ales că cele mai importante prevederi ale OUG 54/2016, precum stabilirea unui tarif de referință sau decontarea directă, nu sunt aplicate de nicio firmă de asigurări, iar noua Lege RCA se află încă pe traseul de aprobare și nu va intra în vigoare până la data de 19 mai 2017, atunci când va expira perioada celor 6 luni de plafonare a tarifelor RCA”, afirmă transportatorii, într-un comunicat.

Transportatorii subliniază că industria transporturilor rutiere reprezintă 5% din PIB, prin cele peste 35.000 de firme de transport mărfuri și persoane active.

Conform datelor ASF, piața asigurărilor auto obligatorii a crescut și în trimestrul IV din 2016, în condițiile în care tarifele RCA au fost plafonate, continuând trendul ascendent din ultimii 5 ani. Astfel, volumul total al primelor brute subscrise pe segmentul RCA a atins anul trecut un total de 4,03 miliarde lei, în creștere cu 30% față de anul precedent.

De asemenea, rata daunei aferentă segmentului RCA, calculată pe baza raportărilor depuse de societățile de asigurări, a fost în 2015 de 91,16%, respectiv de 73,25% în 2016.

Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR) a organiat, joi, ediția cu numărul a XII-a a Conferinței Naționale a Brokerilor de Asigurări și Pensii.