Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

ASANA, proiectul co-fondatorului Facebook Dustin Moskovitz, se bucură, într-un final, de momentul său

În urmă cu aproape un deceniu, colegul de cameră al lui Zuck a devenit cel mai tânăr miliardar din lume. Acum, Moskovitz este pregătit să prezinte publicului ASANA, o poveste de succes alimentată de răbdare și pandemie.
 aboneaza-te
 5.	Dustin Moskovitz, CEO și cofondator Asana  9,4 miliarde de dolari  31 de ani San Francisco, CA

Potrivit Forbes.com, la Muzeul de Artă Modernă din San Francisco, o melodie optimistă anunță sosirea lui Dustin Moskovitz. Îmbrăcat într-o bluză, cu un guler deschis, de culoare gri-închis, blugi și adidași albi, cu barba aranjată, pășește pe scenă cu un microfon și cu o telecomandă, înainte de a se arunca într-o imagine de ansamblu rapidă a noului aspect Asana, aplicația sa.

Calendarul spune 16 iulie, dar Moskovitz nu se află la muzeu în această zi. Prins în mijlocul unei reapariții a coronavirusului în California, discursul său principal, pre-înregistrat într-un auditoriu gol și transmis pe YouTube, durează toate cinci minute. Dar nu contează. Lipsa unui public este binevenită pentru CEO-ul discret care își expune cu adevărat viziunea asupra viitorului muncii, în stilul Asana. Moskovitz, în vârstă de 36 de ani, care valorează 14,2 miliarde de dolari, este cunoscut drept cofondator al Facebook alături de Mark Zuckerberg. El a fost cel mai tânăr miliardar din lume timp de câțiva ani, începând din 2011. 

Părăsirea rețelei sociale Facebook

Dar, în ultimii ani, de când a părăsit rețeaua socială Facebook, Moskovitz și cofondatorul său Asana, Justin Rosenstein, în vârstă de 37 de ani, muncesc liniștit în culise pentru a rezolva o problemă veche: cât efort pierdem pentru organizarea muncii. „Am fost cam șocați și frustrați în ceea ce privește cât timp acordăm spre încercarea de a clarifica și a-i aduce pe toți pe aceeași pagină”, spune Moskovitz într-un apel video recent. Astăzi, software-ul Asana este utilizat de angajații a peste 75.000 de companii, inclusiv AT&T, Google și NASA, pentru a-i ajuta să preia controlul asupra zilelor, gestionând totul: de la scrierea unei note la planificarea unui eveniment. (În curând, aplicația sa AIpowered va stabili chiar și agende și va sugera modalități de a face zilele de lucru mai eficiente.) 

Moskovitz a preluat controlul, respingând cu fermitate stilul dur al Silicon Valley. Odată plecat din cultura Facebook „mișcă-te repede”, Moskovitz a avut grijă să creeze Asana într-un stil personal. Asana s-a concentrat pe viabilitatea pe termen lung, cu o regulă veche de zece ani: de a-și crește numărul de oameni, maxim dublu, în fiecare an.

Evaluată la 1,5 miliarde de dolari în noiembrie 2018, Asana funcționează fără a strânge fonduri. Acest lucru contrastează puternic concurența sa, adică monday.com, o companie de management de echipă din New York și din Tel Aviv, evaluată recent la 2,7 miliarde de dolari, și Notion, o aplicație de scriere notițe, de ultimă generație în valoare de 2 miliarde de dolari. O parte din motivele acestui fapt se datorează, așa cum se descrie el, directorului sau introvertit. Moskovitz recunoaște că a acceptat să vorbească cu Forbes doar pentru că directorii săi de PR au promis că nu va mai trebui să mai facă interviuri pentru restul anului. „Este nevoie de timp pentru a construi bulgărele de zăpadă”, spune el, respingând ideea că a dezvoltat afacerea încet, în mod deliberat.

Scopul a fost să fie rapid, dar rapid pe termen lung, nu rapid pe termen scurt. Acum vom obține recompensele pe care le-am semănat”.

Asana într-adevăr crește rapid. Toate dovezile indică un an record datorită, parțial, virusului Covid-19, și modului în care locurile de muncă se schimbă. (Compania a refuzat să furnizeze orice date financiare, deoarece se află într-o perioadă liniștită înainte de o IPO- oferta publică inițială înainte de cotarea la bursa, care probabil se va întâmpla în această toamnă.)

Traficul site-ul său este în creștere cu aproximativ 24% din februarie și se preconizează că veniturile vor atinge 236 de milioane de dolari, o creștere de 66% față de acum un an. Este suficient să plasăm Asana pe locul 17 pe Cloud 100 din acest an, clasamentul nostru anual al celor mai importante companii private de cloud computing din lume, față de numărul 41 de acum un an.

Moskovitz avea doar 19 ani în 2004, când a ajutat la înființarea Facebook cu colegul său de cameră, Zuckerberg, în căminul lor de la Harvard. Un an și jumătate mai târziu, a renunțat la facultate și s-a mutat în Silicon Valley cu Zuck. Avea 23 de ani când, în calitate de inginer șef la una dintre companiile de tehnologie cu cea mai rapidă creștere, l-a întâlnit pe Rosenstein, cu un an mai în vârstă, pe care Facebook l-a atras de la Google la începutul anului 2007.

Parteneriatul cu Rosenstein

Fiul unui psihiatru și profesor dintr-un oraș din Florida, Moskovitz era cunoscut în cadrul Facebook pentru stilul lui de codare rapidă, tip maraton, dar a preferat să stea în umbră. Născut în regiunea Bay și absolvent de Stanford, Rosenstein a fost perechea sa perfectă: crease un șir de produse artistice care a ajutat la construirea popularului serviciu de chat din Gmail. La acea vreme, Moskovitz își petrecea weekendurile și nopțile construind un simplu manager de sarcini pentru echipa de produse Facebook, pentru a le urmări proiectele, iar Rosenstein a creat un instrument intern similar pentru Google. Unindu-și forțele, au petrecut următoarele câteva luni lucrând cu normă întreagă la Tasks, care s-au răspândit pe Facebook pentru a include agende, gestionarea produselor și chiar un pic de urmărire a inventarului echipamentelor de birou. În curând, au devenit siguri că, pentru a construi corect instrumentele dorite, trebuie să părăsească cuibul Facebook. „Am fost destul de convinși că va exista ceva de genul Asana în viitor, chiar dacă nu am fi fost noi cei care o vom construi”, spune Moskovitz.

Nu era dinamică, precum o rețea socială sau ambițioasa din punct de vedere conceptual, cum ar fi rachetele sau inteligența artificială. Dar chiar și companiile spațiale și organizațiile non-profit care luptă împotriva bolilor trebuie să coordoneze personalul. Asana, pe care entuziaștii pasionați de yoga l-au numit după un cuvânt sanscrit care înseamnă “aliniere”, i-ar putea ajuta pe toți. „Mi s-a părut o oportunitate căreia nu i-am putut spune nu”, spune Rosenstein. De la un birou mic din partea de est a districtului Mission din San Francisco, Moskovitz și Rosenstein au atras finanțarea inițială de la cei din elita tech din Bay Area, inclusiv veteranii Facebook: Zuckerberg, Sean Parker și Peter Thiel. Dar, în privat, mulți erau sceptici, spune prietenul lui Moskovitz, Eric Ries, autorul cărții The Lean Startup. „Pur și simplu nu părea că vă fi mare.”

Eliberați de presiunile tipice ale strângerii de fonduri ale unui startup, Moskovitz și Rosenstein au petrecut luni de zile codând și vorbind cu potențialii clienți înainte de a livra prima versiune a produsului lor în noiembrie 2011. Când au făcut-o, l-au oferit gratuit, pentru primele șase luni.

Ideea? Conectați-vă utilizatorii, apoi vindeți din nou o versiune premium -„freemium” folosită cu succes de Dropbox și Zoom. Asana a introdus o versiune plătită a produsului său în 2012 (acum percepe 10,99 de dolari pe lună de persoană), dar a putut realiza o serie vânzări numeroase. Au preferat, în schimb, să găsească clienți în mare parte prin tactici ieftine de optimizare a motorului de căutare și prin recomandări. Pe piața software-ului online G2 din Chicago, Asana a început să urmărească momentele când un nou șef de marketing dorește să stabilească obiectivele de trafic și de venituri ale echipei sale, apoi s-a răspândit la cei peste 250 de angajați ai săi din întreaga lume. La compania germană de încălzire și răcire Viessmann, acum unul dintre cei mai mari clienți ai săi, instrumentele Asana este utilizată de peste 2.500 de angajați, alături de suita de produse Google. Conducerea corporativă o folosește pentru cartografierea lansărilor de produse. O astfel de flexibilitate a fost cheia succesului Asanei.

Cultura corporativă ideală

Pe plan intern, Moskovitz și Rosenstein și-au luat timpul elaborând cultura corporativă ideală. Au intervievat experți, au adus antrenori executivi și au apelat de-a lungul anilor la un ofițer de diversitate și incluziune, un „șef de oameni” pentru a-l înțelege. Moskovitz, care a petrecut ani buni studiind budismul și strategiile de conducere, a creat o organigramă a companiei cu el în partea de jos, pentru a reprezenta trunchiul arborelui companiei. Asana evită titlurile executive tradiționale și, în schimb, îi face pe oameni capii unui anumit subiect sau rezultat al unei afaceri. Moskovitz spune că este corect ca o companie axată pe munca în echipă mai bună să investească și în ea: „Vrem să practicăm ceea ce predicăm, să descoperim ce este mai bun și să exportăm acest lucru”. Pe parcurs, Moskovitz s-a ridicat și la nivel de lider. Cunoscut pentru temperamentul specific vârstei de douăzeci de ani la Facebook, el spune că a învățat să nu se concentreze atât de mult pe eșecuri. El invocă o zicală a expertului, Jon Kabat-Zinn: „Nu poți opri venirea valurilor, dar poți învăța să faci surf”.

Am avut o conversație în urmă cu cinci sau șase ani despre ideea că toată lumea are o vârstă internă, întreaga lor viață”, spune Scott Phoenix, fondatorul Vicarious, un startup specializat în inteligență artificială generală și singura investiție a lui Moskovitz. În prezent, el servește ca director al consiliului. „L-am întrebat pe Dustin care este vârsta sa internă și mi-a spus că probabil este 112.” Moskovitz a trecut un alt test în 2019, când Rosenstein a părăsit operațiunile full-time pentru un rol cu ​​jumătate de normă în consiliul de administrație. Moskovitz a intrat în acel vid, acum nu doar CEO, ci și singura față a lui Asana. Următorul său mare pas este definitiv să-și facă publică compania. Se pare că se pregătește pentru un roadshow pentru investitori, imediat după prima săptămână din septembrie. Cei apropiați de Moskovitz spun că planul său de a face publică Asana este motivat de dorința de a oferi beneficii angajaților și de a-și valida, nu ego-ul, ci modelul de construire a companiei. Nu este ca și cum Moskovitz ar avea nevoie de bani. „Nu cred că i-am auzit vreodată vorbind despre profituri”, spune Diana Chapman, un antrenor de conducere care îi sfătuiește, nu doar pe Moskovitz și echipa sa de conducere, ci și pe mama sa, precum și pe soția sa, Cari Tuna. (Fost reporter la Wall Street Journal, Tuna supraveghează eforturile filantropice pentru cuplul, care a semnat Giving Pledge).

Odată cu bogăția pe care a câștigat-o Dustin, își ia [responsabilitatea față de ceilalți] ca o sarcină sacră de a face tot ce poate”. Moskovitz spune că este mai ușor fie motivat să meargă la muncă în zilele noastre, mulți clienți căutând asistență pentru Asana, decât atunci când afacerea era o start-up, acum un deceniu. „Dacă această problemă nu merită rezolvată sau nu ar fi o afacere viabilă, m-aș opri”, spune el. „Misiunea noastră este foarte potrivită pentru acest moment și suntem încântați de această oportunitate.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii