Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Vremea digitalizării

Pentru multe dintre companiile de pe piața locală, pandemia a acționat ca un accelerator al digitalizării. Iar tendința nu se va schimba nici după ce pandemia va fi trecut.  
018 MP Vodafone Mostafa El Beltagy

Decizia de a transforma Vodafone dintr-o companie tradițională de telecomunicații într-una mult mai tehnologizată a venit cu mult înainte de pandemie și s-a concretizat odată cu lansarea recentă a noului produs Vodafone Flex, care permite clienților să desfășoare orice operațiune complet digital. „Cred că acesta este un produs de viitor și în cele din urmă majoritatea clienților noștri din România vor face tranziția către produse similare”, susține Mostafa El Beltagy, Director Consumer Business Unit, Vodafone România.

Însă va mai dura până când se va face adopția la scară largă. Produsele tradiționale ale companiilor de telecomunicații sunt încă necesare și utile pentru un procent semnificativ din populație. „Avem clienți din zona rurală care nu dețin un card de credit, iar ei încă trebuie să meargă la magazin să reîncarce cartela. Și aceasta nu se va schimba. De asemenea, avem clienți care își doresc să meargă în magazine, să interacționeze, iar aceasta va continua să existe.”

Dar, pentru mulți dintre consumatori, comportamentul a suferit schimbări radicale. De la modul în care efectuau plățile și până la achiziția propriu-zisă a diferitelor produse și servicii. „Cu siguranță am avut o trecere semnificativă în digital. Plățile digitale în cadrul Vodafone au crescut semnificativ, însă nu au atins 50%. Mai mult de jumătate dintre clienții noștri au continuat să plătească în magazine. Dar vedem o creștere în adoptarea serviciilor digitale față de perioada pre-pandemie”, mărturisește Mostafa El Beltagy.

Totodată, a crescut și nivelul de conștientizare al oamenilor în ceea ce privește cheltuielile, pe fondul pandemiei. „Oamenii își doresc să se asigure că obțin cât se poate de mult pentru fiecare euro pe care îl plătesc pentru servicii. Am văzut oameni care au ales să renunțe la serviciile adiționale pentru mobilitate sau la cel de-al doilea număr”, continuă el. De asemenea, Mostafa El Beltagy a observat un comportament foarte diferit între zona rurală și cea urbană. Mai exact, zona rurală a fost mult mai semnificativ afectată în ceea ce privește mobilitatea și comportamentul consumatorilor.

Deși digitalizarea este un trend care se va păstra pe viitor, o parte dintre obișnuințele formate în pandemie au fost înlocuite de cele existente înaintea crizei. „Nu toate trendurile se vor menține. Traficul în magazine a revenit la nivelurile pe care le aveam pre-Covid. A fost într-adevăr o reorientare dramatică către digitalizare, dar cred că s-a revenit un pic pe măsură ce restricțiile s-au ridicat”, mai precizează Mostafa El Beltagy. În opinia lui, interacțiunea socială va avea în continuare o importanță majoră, indiferent de context. Astfel că magazinele fizice nu vor dispărea prea curând, cel puțin nu în următorii 5-10 ani. „Nu văd un viitor în care nu vor mai exista magazine. Poate obiectivul magazinelor se va schimba, dar nu văd un viitor în care nu avem magazine fizice deloc”, punctează acesta.

Odată cu digitalizarea proceselor, apar și tot felul de riscuri. Iar pe lângă cel mai evident, de securitate cibernetică, este și scăderea interacțiunii umane, a emoției. „Ceea ce noi sperăm este să transferăm o parte din acea emoție, interacțiune către spațiul digital, astfel încât consumatorul să simtă că ne pasă de el, chiar dacă nu există interacțiune umană. Dar vine totuși cu un risc. Interacțiunea umană este greu de înlocuit. Și muncim din greu cu instrumente de inteligență artificială pentru a reuși acest lucru”, subliniază Mostafa El Beltagy, care consideră că digitalizarea va duce și la o creștere a profitabilității companiei.

În plus, digitalizarea a adus și foarte multe temeri în rândul angajaților companiilor. Mulți dintre aceștia se tem că își vor pierde locurile de muncă pe măsură ce procesele vor fi digitalizate, iar roboții vor lua locul oamenilor. Însă, în cadrul Vodafone, nu este cazul. „Avem de gând să reprofilăm angajații, nu să reducem numărul acestora. Ne găsim într-o situație în care avem nevoie de alte aptitudini, în detrimentul unora mai puțin necesare în momentul de față. Dar nu văd în viitorul apropiat o reducere dramatică de personal ca urmare a automatizării”, susține el.

Mostafa El Beltagy consideră că 2020 a fost un an în care industria de telecomunicații și-a redefinit scopul pentru care există în primul rând. De asemenea, industria per ansamblu a realizat și cât de multă putere are în a susține societatea. De la furnizarea de echipamente tehnice pentru cei aflați în dificultate, la menținerea centrelor de date, astfel încât atât internetul, cât și telefonia mobilă să funcționeze în condiții optime.

Industria de telecomunicații a jucat un rol extrem de important în pandemie, având în vedere că aproape toată activitatea țării s-a mutat în online, iar companiile au fost nevoite să susțină infrastructura, astfel încât totul să meargă „ca pe roate”. Și a mers. „Cea mai mare creștere de trafic am resimțit-o în traficul de date și internet din rețeaua noastră fixă (rețeaua UPC). Lucrăm de acasă, învățăm de acasă, ne informăm online de acasă și am înlocuit interacțiunile umane directe cu colegii de serviciu și cu prietenii cu o comunicare video pe internet. Toate acestea pe wi-fi-ul de acasă, pentru că #StămAcasă, adică facem trafic masiv și toți în același timp pe rețelele fixe”, au declarat reprezentanții Vodafone.

În rețeaua fixă UPC s-a înregistrat o creștere în traficul de date/internet ce variază între 70% și 77% în funcție de zi. Ora de vârf pentru vocea mobilă s-a mutat la prânz (înainte era seara) și a crescut cu circa 25%. Pe partea de date mobile, creșterea la ora de vârf este undeva la 18-20% în funcție de zi.

Și, cu toate că România are o infrastructură foarte bună, la capitolul digitalizare este încă în urmă față de restul țărilor Uniunii Europene. Și nici la capitolul educație digitală nu stă tocmai bine. Însă, potrivit lui Mostafa El Beltagy, „ultimul an a fost o lecție foarte mare pentru oameni în ceea ce privește educația digitală și foarte mulți dintre ei au devenit mai educați din punct de vedere digital”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii