Cautare




, Contributor

|
|

Vis românesc, dorit de americani

Nu este prima poveste de succes pe care o scriem despre românii talentați sau despre cei cu fler în afaceri. Interesant este că tot mai multe afaceri construite de ei au ajuns să fie dorite de americani.
radu georgescu_3154

Anul trecut, în ediția specială a revistei Forbes România, „16 pentru 2016”, îi propuneam pe Andrei Pitiș – pasionat de IT și antreprenor – și pe Radu Georgescu – omul cu fler în afaceri și investitor – în cursa Vector Watch, afacerea fondată de primul și finanțată, cu un total de nouă milioane de euro de-a lungul timpului, de celălalt. Împreună, cei doi antreprenori au dovedit că potențialul pe care țara îl prezintă în domeniul IT, îmbinat cu experiența în antreprenoriat, pot purta numele țării pe tot mapamondul.

andrei pitis_8570

Și exemple de acest fel – de oameni, idei sau afaceri ale românilor adorate de întreaga lume – sunt tot mai multe. Însă Vector Watch și oamenii pe care-i prezentăm în prim-plan și în ediția din acest an sunt „altfel”, și potrivit temei abordate în acest număr, merită urmăriți în continuare, chiar dacă, cel puțin momentan, drumul lor s-a bifurcat. În vara anului 2014, Vector Watch a anunțat atragerea unei investiții de tip „seed” de 500.000 de euro din partea grupului Gecad, iar în urma parteneriatului, compania a dezvoltat în România smartwatch-urile Vector Watch de la zero – de la proiectare și design, la platformă software sau hardware. Pitiș și echipa sa au lansat două modele de smartwatch-uri – Meridian și Luna, primul având un cadran dreptunghiular, iar cel de-al doilea rotund. Nu a durat mai mult de câteva luni pentru ca startup-ul românesc să-și ducă produsele la expoziția BaselWorld din Elveția, în primăvara lui 2015, pentru a prezenta primele ceasuri inteligente cu o durată a bateriei de până la 30 de zile. Și a fost cu succes. La scurt timp, atât presa locală, cât și cea internațională vorbeau despre lansare.

În octombrie 2015, Vector Watch era lansat oficial și în România la prețuri cuprinse între 300 și 500 de euro după ce, timp de mai multe luni, a fost disponibil pentru precomandă. Estimările despre viitorul pieței în care activau românii noștri erau optimiste, iar drumul început de Vector Watch părea unul fără sfârșit. Chiar șeful Gecad, Radu Georgescu, și-a asumat o declarație publică în 2015, în care spunea că Vector va fi prima sa investiție ce va deveni un „unicorn” (va fi vândută cu 1 miliard de dolari – n.red.). Dar la puțin peste un an de la acea declarație și la doar câteva zile de la începutul lui 2017, întreaga industrie de IT era luată prin surprindere de titluri de presă precum: „Afacerea românească Vector Watch, cumpărată de americanii de la Fitbit”. O tranzacție cel puțin interesantă, a cărei valoare nu a fost divulgată de către părțile implicate, dar care avea implicații mult mai profunde. Astfel, Fitbit, cel mai mare producător de dispozitive purtabile din lume, a achiziționat acțiunile deținute de Gecad Ventures, principalul investitor în afacerea Vector de la înființare și până acum. „Mai precis, proprietatea intelectuală Vector Watch (platforma software) și echipa sa s-au alăturat Fitbit”, punctau atunci cei de la Gecad într-un comunicat publicat pe site. „Suntem fericiţi să anunţăm că echipa Vector Watch şi platforma software se alătură Fitbit. Credem că este un punct important în istoria noastră şi aşteptăm să începem să lucrăm la noi produse, încorporând tehnologia şi cunoştinţele Fitbit în domeniu”, au mai declarat reprezentanții Vector Watch.

În contextul unei piețe globale ce nu a evoluat spectaculos în 2016, potrivit International Data Corporation (IDC), avansul din trimestrul al treilea al anului fiind de doar 3,1% față de aceeași perioadă din 2015 (creșterea fiind datorată oricum clasicelor brățări de fitness – ce acoperă 85% din piață – și nu ceasurilor inteligente), Vector Watch nu a mai avut nicio șansă să devină prin forțe proprii „unicornul” despre care vorbea Georgescu anterior. Evoluția viitoare a domeniului este sub semnul întrebării în acest moment și nu puțini au fost cei care s-au aventurat să afirme că poate acesta este unul dintre motivele care au stat în spatele vânzării afacerii românești.

„În tot ceea ce facem în cadrul GECAD încurajăm spiritul creativ și ideea de inovație. Și avem de-a lungul timpului exemple relevante în acest sens precum: Rav Antivirus, tehnologie de securitate achiziționată de Microsoft; ePayment, soluția integrată de plată online achiziționată de Naspers; Avangate, furnizor global de soluții eCommerce și mai recent Vector Watch, ceasul inteligent cu o rezistență a bateriei de 30 de zile”, răspundea Radu Georgescu pentru Forbes România în 2015, în cadrul unei discuții despre inovație. Este o declarație care stă și astăzi în picioare, iar pentru a vedea care este următoarea „lovitură” pe care o dă fondatorul Gecad, merită să-i urmărim activitatea și în 2017.

Cât despre liderii globali ai pieței de accesorii purtabile, americanii de la Fitbit, ce dețin o cotă de piață de aproximativ 70% și care au devenit noii proprietari ai Vector Watch, aceștia au anunțat deja un pas din viitoarea strategie – deschiderea unui centru de cercetare & dezvoltare în Capitală. Mai mult, odată cu încheierea tranzacției de preluare,  Andrei Pitiș, fondatorul Vector Watch și actualul CEO al companiei, se va alătura Fitbit în poziția de VP Engineering și va coordona centrul ce urmează a fi deschis: „Viziunea este de a construi un centru de dezvoltare cutting-edge în București, un centru complet, cu product management, design, research, software engineering”.

Anul trecut îi prezentam împreună, acum drumurile lor s-au separat. Cu toate astea, ținem ochii deschiși și urechile atente la următorii pași pe care îi vor face Radu Georgescu și Andrei Pitiș.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii