Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

|
|

Victimele RCA-ului ieftin

Scandalul scumpirii RCA-ului și încercările de plafonare politic-administrativă a tarifelor încep să facă primele victime, iar deocamdată acestea sunt chiar victimele!
shutterstock_274377020 [Converted]

Propunerea vine tocmai din partea asiguratorilor, care vor să plafoneze despăgubirile la 500.000 de lei, adică ceva mai mult de o zecime din milionul de euro pe care România și l-a asumat odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Oricât de cinică ar fi măsura, chiar și în cazul în care ea va fi acceptată pe termen scurt, este puțin probabil să supraviețuiască Curții de Justiție a UE și probabil nici măcar Curții Constituționale.

Moment în care noile victime ar putea deveni chiar transportatorii care au inițiat măsura. Starea de fapt:

Companiile românești de transport de marfă sunt competitive în Europa pe baza mai multor factori mai mult sau mai puțin legitimi: salariile relativ mici cerute de șoferi, disponibilitatea acestora de-a conduce mai mult decât le este permis, chiar și când asta presupune măsluirea tahografelor, dar și tarifele mici la RCA de până acum, care le permiteau să socializeze pagubele produse. Eșecurile suferite de asigurătorii care practicau aceste politici – Astra, Carpatica, Euroins – face ca presiunea de-a intermedia „socializarea“ să se mute asupra companiilor rămase.

Doar că planurile de acum nu sunt deloc sustenabile. Piața RCA înseamnă o înlănțuire de răspunderi și obligații al căror echilibru, odată rupt, este dureros de refăcut.

Pe de o parte, participarea companiilor la schemă este voluntară, ba chiar supusă autorizării. Odată autorizată, o companie însă nu mai poate refuza să vândă polițe. Pentru șoferi, însă, asigurarea este tot obligatorie, astfel că statul indirect trebuie să aibă grijă să existe suficienți jucători pe piață. În momentul în care o parte dintre ei aleg să nu mai participe, iar ceilalți rămân să împartă o pierdere mai mare, răspunderea se întoarce într-un fel sau altul la legiuitor. Când statul va trebui să achite, din trezorerie, nota de plată fie pentru pagubele materiale și umane, fie pentru falimentele din asigurări, nu va mai avea de ales decât să rezolve problema de fond: cauza accidentelor. Iar metoda cea mai la îndemână este suspendarea, în mod agresiv, a dreptului de a conduce pentru șoferii considerați periculoși.

Între o șesime și două cincimi – depinde de sursa estimărilor – dintre tirurile asigurate în România produc accidente în fiecare an. O astfel de posibilă fluctuație la nivelul forței de muncă este de natură să ducă la creșterea accelerată a pretențiilor salariale, dar și la o mai mică toleranță pentru riscuri din partea șoferilor rămași – anulându-se astfel celelalte două mari avantaje competitive ale transportatorilor români.

Moment în care aceștia vor avea toate motivele să iasă în stradă pentru a cere RCA-ul scump înapoi!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii