Cautare




, Contributor

Bani și Investiţii |
|

Viața bate filmul

Fără creații cinematografice, lumea și-ar pierde din culoare. La fel cum poveștile prind viață într-un mod cu totul nou spuse pe un ecran 100% digital.
MooKy Greidinger

Dacă s-ar scrie o carte despre viața familiei Greidinger, cu siguranță ar deveni bestseller. Iar dacă s-ar adapta povestea pentru o ecranizare, lucrurile ar căpăta un interes și mai larg. Cine nu și-ar dori să vadă pe ecran evoluția celui care, în ultimii ani, a deschis cinematograf după cinematograf prin toată Europa? În nouă țări, mai exact? La Moshe (Mooky) Greidinger,  pasiunea pentru „a construi lucruri într-un mod inedit și spectaculos” s-a transmis de la bunic, pornind de la proverbul chinezesc „O imagine valorează cât o mie de cuvinte”.

Un drum pe care ar merge „încă o dată și încă o dată” dacă ar fi să o ia de la început. „Nu pot trăi fără film”, mărturisește astăzi Mooky Greidinger, CEO Cineworld Group. Nu a putut trăi nici în adolescență și nu o poate face nici acum. Filmul este viața lui. Această „love at first sight” (dragoste la prima vedere) cu filmul s-a întâmplat încă din anii copilăriei, în cinematograful pe care bunicul său îl deținea în Haifa (Israel). Mai apoi, tânărul Mooky a descoperit această lume treptat, a învățat cam tot ce se putea despre „a face business cu cinematografe” pornind de jos: a vândut bilete, a fost chiar și proiecționist. Iar funcțiile de conducere și-au luat locul la momentul potrivit în viața lui. Nici mai devreme, nici mai târziu, „totul s-a întâmplat într-un ritm firesc”.

Chiar și acum, la 63 de ani, poveștile cu filme vechi îi animă amintiri care, spuse din nou și din nou, par ca desprinse din viața unui celebru regizor de la Hollywood. Iar exagerările chiar nu își au locul aici. Ascultându-l cum povestește despre ultimele tehnologii, despre ecrane 100% digitale, despre lumini, sunete, culori și actori, te pierzi ușor printre personaje interpretate de Clint Eastwood, Tom Hanks sau Meryl Streep, actrița pe care o numește deloc teatral „The Queen”. Înainte de a puncta planurile pe care Mooky Greidinger le-a decis pentru piața românească, este necesară o rememorare rapidă despre evoluția acestui business. În Europa nu s-a extins imediat după deschiderea primului cinematograf din Haifa, ci la distanță de câteva zeci de ani.

De altfel, privind pe bucățele, s-ar putea spune că ieșirea în Europa Centrală, în anul 1997, a fost ca un vis al bunicului Greidinger. La distanță de zece ani, în 2007, compania a făcut primul pas în România, când a lansat două multiplexuri. Atunci, țara noastră avea un cinematograf la 299.000 de locuitori și un ecran la 184.000 de locuitori. Calculând, din cele 72 de cinematografe din țară, Cinema City avea două, iar din 117 săli (ecrane), îi aparțineau 12. Saltul până astăzi a fost uriaș: Cinema City (care acum face parte din Cineworld Group, al doilea mare lanţ de cinematografe din Europa), are 24 de multiplexuri în 16 mari oraşe din ţară, cu 225 de săli şi 40.854 de locuri.

Numai în 2015, compania lui Greidinger a investit aproximativ 27 de milioane de euro în multiplexuri, peste tot în țară, odată cu dezvoltarea marilor centre comerciale. Și tot anul trecut, Cinema City România a devenit numărul 3 în reţeaua Cineworld, din punct de vedere al numărului de ecrane, după Marea Britanie şi Polonia. Anul acesta, când va trage linie la final, va număra 25 de cinematografe. Adică, în nouă ani a depășit ținta pe care și-a propus-o în zece ani, respectiv 20 de cinematografe. Și nu se va opri aici. „Dacă ne gândim că România, o țară cu 20 de milioane de locuitori în care se vindeau, în 2007, numai 2 milioane de bilete la cinema pe an, a ajuns la peste 11,11 milioane de bilete în 2015, conform Cinemagia, credem că românii iubesc să meargă la film. Singurul lucru care lipsea în 2007 era infrastructura cinematografelor”, punctează omul de afaceri. De altfel, piața locală de cinema s-a confruntat cu momente dificile după închiderea multor cinematografe în orașele mici, majoritatea în reţeaua de stat.

Ca să ia pulsul pieței locale, Greidinger este prezent la aproape toate evenimentele importante, fie pentru o nouă deschidere, fie pentru a anunța o nouă linie de business. Ultima oară a venit la lansarea multiplexului din Park Lake Shopping Center din Capitală (în această toamnă), o investiție de aproximativ 6 milioane de euro. „România are cel mai mare potențial de creștere din regiune. În primul rând, când vrem să ne dezvoltăm într-o țară, ne uităm la istoria acelei țări. Istoria ne-a arătat că românilor le plăcea mult să meargă la film. Apoi, trebuie să-ți asumi un risc, altfel nu vezi reacția publicului”, mai spune el.

Mai departe, Mooky Greidinger analizează cel puțin două aspecte în conturarea afacerii în plan local. Pe de o parte, are planuri de investiții în tehnologia 4DX (una dintre cele mai inovatoare și costisitoare, cu „un mare succes” în toate piețele) și în serviciile VIP. Iar pe de altă parte, a trasat deja câteva noi orașe pe harta cinematografiei românești, locuri unde își dorește să ajungă într-un viitor apropiat. Pentru 2017 a plănuit mai multe lansări, despre care nu intră acum în amănunte. Iar la nivel internațional, își dorește să se dezvolte în Europa de Vest, după ce a bifat Marea Britanie. „Există suficient spațiu pentru noi, în Europa”, nuanțează el. Afirmația poate fi ușor susținută și cu cifre despre încasările uriașe din lumea filmului, care demonstrează, încă o dată, pasiunea europenilor pentru film. Potrivit boxofficemojo.com, anul trecut, pe primul loc în box office-ul mondial a fost filmul „Jurassic World”, cu încasări de 1,669 de miliarde de dolari, urmat de „Furios şi iute 7”, care a numărat 1,515 miliarde de dolari. Un succes uriaș l-a avut și noul film din seria James Bond „Spectre”, cu încasări de 836,1 milioane de dolari. Iar „Star Wars: Trezirea Fortei” a adunat peste jumătate de miliard de dolari numai în primele zile de la lansare.

„Și se anunță un 2016 cel puțin pe măsură, dacă nu chiar mai sonor”, adaugă Mooky Greidinger, referindu-se inclusiv la cele trei mari producții care vor fi lansate în ultima parte a anului: „Doctor Strange”, „Fantastic Beasts” și „Rogue One: A Star Wars Story” și despre care se spune că vor spulbera toate recordurile.

În toată această avalanșă de „Blockbustere” au și filmele românești locul lor. Deși nu există termeni de comparație când luăm în calcul încasările pentru filmele comerciale americane, producțiile românești au început să iasă în lume și să câștige premii. Însuși Greidinger mărturisește că s-a schimbat inclusiv felul de a face afaceri cu filme peste tot în Europa, nu doar în România. De exemplu, dacă în urmă cu 30 de ani erau filme care aveau premiera în Europa la trei luni după premiera din Statele Unite, acum multe filme de la Hollywood au premiera mult mai devreme pentru piețele europene. Ca o confirmare că jocurile în industria europeană a filmului se fac deja la un alt nivel.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii