Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Bunuri de consum |
|

Următorii 12 ani

După mai bine de 12 ani în business, trei antreprenori s-au așezat la masă cu un consultant pentru a găsi direcții de creștere. mai bine de 12 ani mai târziu, ideea s-a concretizat în acoperirea unui sfert din piața de pet food. Ce vor aduce următorii 12 ani?
viorel munteanu_4613

Piața de pet food mai are mult de crescut, este de părere Valentin Moldoveanu, cel care, în 1991, punea bazele Grupului Nordic alături de Ștefan Mîndru și Sorin Pufan. Grupul Nordic a evoluat și, mai ales, a crescut odată cu piața: anii 90 caracterizați de cerere foarte mare de alimente și produse de uz general, în care au înflorit consignațiile, buticurile și, ulterior, centrele en-gros care le aprovizionau, mijlocul anilor 90 și debutul comerțului modern, odată cu deschiderea primului magazin Metro, și anii de după 2000, când au venit în România Rewe, Carrefour, Cora, Auchan, Kaufland sau Lidl, și pentru Nordic a urmat o dezvoltare firească a activității, prin parteneriatele cu retailerii.

„Atuurile noastre în aceste perioade au fost legate de faptul că am avut curajul să lansăm primii produse inovative, necunoscute pe piața din România, cum ar fi frișca Hulala și halvarina Linco. Am reușit demararea producției de halvarină Linco încă din 1995, în parteneriat cu Royal Brinkers BV. Am mai avut însă și atuuri legate de faptul că am fost mereu, ca echipă de asociați, foarte uniți, dar și faptul că am fost foarte deschiși spre parteneriate“, spune Moldoveanu.

Datorită deschiderii către idei noi și parteneriate, cei trei parteneri au participat cu interes la întâlnirea din 2003 cu Leon Lenz, reprezentant al Guvernului olandez, care le-a oferit consultanță în cadrul unui program lansat de Guvernul olandez pentru sprijinirea antreprenoriatului local în țările din Estul Europei. Ideea investiției în producția de pet food a venit după acea discuție, își amintește Valentin Moldoveanu, mai ales că grupul nu era străin de dinamica acestei piețe. În 2003, afacerile Grupului Nordic se axau, în principal, pe două firme de distribuție: una specializată în comercializarea de produse alimentare premium și cealaltă specializată în distribuția de FMCG, printre care și hrana din import pentru animale de companie. În urma diagnozei făcute, a rezultat că există o mare oportunitate în industria de pet food, mai ales în ceea ce privește producția locală. „Programul de subvenții oferit de Guvernul olandez ne-a permis să achiziționăm prima linie de producție. Împreună cu partenerii olandezi, care aveau know-how și experiență în producția de pet food, am inaugurat fabrica de la Buftea, pe  24 martie 2005“.

Creșterea rapidă a diviziei de petfood nu a fost legată doar de noroc sau de evoluția rapidă a pieței din anii premergători crizei. Rețeta de creștere a fost pregătită din momentul zero:

„Încă de la început, Nordic Petfood Production a fost singurul producător român care a dezvoltat atât o capacitate suficientă, cât și know-how corespunzător pentru a putea satisface exigențele clienților de volum, cum sunt marii retaileri. În anul lansării fabricii, încheiasem deja primul contract de marcă privată și lansasem producția pe cele trei branduri proprii: Skipper, Cookie și Kirby Cat“, povestește Valentin Moldoveanu, precizând că abordarea de la start a rămas o constantă în business, prin păstrarea poziției de top „prin parteneriate, prin investiții și prin efortul echipei de a-și crește performanțele an de an“. În acest moment, linia de producție din fabrică este complet automatizată, iar hrana este obținută prin extrudare, un proces ce conferă valențe ridicate calității și siguranței produsului finit.

Anul trecut, Grupul Nordic a raportat o cifră de afaceri consolidată de circa 73 milioane de euro, iar portofoliul total a depășit 150 de branduri și 2.000 de articole. Activitatea de pet food, intrată mai târziu în grup, ocupă acum locul doi ca pondere în venituri, dar ocupă și un loc în topul industriei de profil: „Din perspectiva de producător de petfood, noi urmărim volumul pieței, în tone, pentru segmentul hrană uscată, care e cel mai important segment al categoriei. Din estimările noastre, în 2016, am acoperit cam un sfert din volumul total al pieței de profil“, spune Moldoveanu, care crede în creșterea pe viitor a grupului, deoarece strategia de până acum, de a păstra cea mai mare parte a profitului în grup, pentru investiții, a dat roade.

Valentin Moldoveanu crede că lupta anticorupție și măsurile fiscale au ajutat mult afacerile locale: „A contribuit pozitiv și scăderea TVA la dezvoltarea afacerilor. Pe de-o parte, credem că a atras noi cumpărători în categorii, mai ales în pet food. Pe de altă parte, a determinat modificarea obiceiurilor de cumpărare în favoarea calității (uptrading, deschidere către premium etc.)“ Pentru că, precizează antreprenorul, „un climat economic favorabil și educarea publicului țintă sunt principalii factori de creștere ai oricărei categorii“.

Radiografia pieței de pet food arată încurajator, atât pentru afacerile de profil, cât și pentru consumatori, patrupedele care se pot bucura pe viitor de hrană mai bună odată cu educarea stăpânilor: „Piața de petfood este în creștere, însă, panta de creștere a volumului s-a atenuat în ultimii ani. România continuă să aibă un potențial enorm, în acest domeniu. Oportunitatea constă în faptul că mai sunt încă destui posesori de câini și pisici, care hrănesc animalele de companie cu mâncare gătită sau resturi de la masă. Ne așteptăm ca, în piața de petfood, să ia amploare trendul de orientare către produsele premium, precum și trendul de produse naturale. Ele sunt deja pe val în piețele internaționale, iar România ține pasul îndeaproape cu trendurile globale“, spune Valentin Moldoveanu, care estimează că mărcile private satisfac aproximativ 30-35% din volumul de hrană uscată pentru câini și până la 10% din volumul de hrană uscată pentru pisici.

Pilonii de creștere vin, în piața de pet food și nu numai, din online și din rafinarea consumatorilor: „Una dintre tendințe se manifestă în dezvoltarea online, mai ales în petfood, dar și în food. Tendința spre o calitate mai bună atât de produs, cât și de ambalaj, prinde tot mai mult teren în piață. La fel de importantă începe să fie preocuparea pentru un stil de viață sănătos și cât mai natural“.

Grupul Nordic va rămâne în familie, precizează Valentin Moldoveanu. Au existat oferte de achiziție de-a lungul timpului, însă ele nu au coincis cu planurile asociaților: „În acest moment, se face tranziția lină către generația a doua de asociați și aceștia vor fi cei care vor seta direcțiile de viitor ale companiei“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii