Cautare




, Staff

Tech |
|

Următoarea  țintă

Care este legătura dintre modelul de afaceri al companiilor de tehnologie din Asia și cel mai mare mall online din România?
28. Iulian Stanciu_Director General eMAG

„Este ok să critici, avem o cultură care încurajează acest lucru, oricine îmi poate spune că n-am luat decizia bună, dar să-mi spună și care crede că ar fi soluția”, declara Iulian Stanciu, CEO eMag, în cadrul evenimentului Forbes CEE Forum.

China este o piață cu un potențial foarte mare de creștere pentru companiile din domeniul tehnologic, având în vedere evoluțiile unor jucători precum Tencent sau Alibaba și investițiile statului în componenta digitală, susține Iulian Stanciu, CEO-ul eMag, cel mai mare retailer online de pe piața locală.

„Am studiat modelul Facebook, Apple, Amazon, Google, dar vedem în ultima vreme o creștere foarte puternică a companiilor de tehnologie din China. Vedem Tencent, Alibaba, care au crescut beneficiind de piața Chinei, o piață care s-a dezvoltat foarte mult. (…) În China au investit foarte mult în creșterea infrastructurii digitale, care înseamnă și competențele oamenilor, au investit foarte mult în educația digitală. (…) Companiile mari vor lupta din ce în ce mai mult. Companiile din China nu au ieșit foarte mult în afară; este posibil ca o piață în care să se bată să fie India”, a spus Stanciu.

Pe plan local, piața de e-commerce este pe un trend crescător, iar expansiunea tehnologiei se reflectă în comportamentul de consum al românilor. Comparativ cu anii de dinantea crizei financiare, Iulian Stanciu caracterizează clientul actual ca fiind mai informat și exigent în ceea ce privește produsele pe care le cumpără. „Cred că prin creșterea penetrării tehnologiei, oamenii sunt mai conștienți de drepturile pe care le au, se informează mai bine, sunt mai exigenți, iar companiile care au crescut sunt cele care își asumă anumite lucruri și respectă clientul. Omul vrea să se informeze, să găseasă o soluție potrivită la nevoia pe care o are, să găsească un „deal” bun, să fie convenabil. Lucrurile acestea s-au schimbat destul de mult. În 2008, cine avea marfa, sau un serviciu, acela vindea”, explică Iulian Stanciu.

Angajați versus angajatori

În ceea ce privește relațiile cu angajații, Stanciu spune că managerul este cel care trebuie să-și motiveze echipa, creându-i un cadru în care membrii să-și poată pune în valoare competențele. În același timp, el consideră componenta financiară ca fiind doar unul dintre elementele care îi motivează pe angajați. „Salariul este important, așa cum prețul pentru consumatori este important. Nu va exista un client care să spună că vrea un preț mai mare, nu va exista nici angajat care să spună că vrea un salariu mai mic. Oamenii au nevoie de trei lucruri: sens (de ce fac lucrul respectiv?), impact (de ce scriu linii de cod? ce produc acele linii de cod?) și perspectivă”, afirmă antreprenorul.

El spune că în compania pe care o conduce există o cultură organizațională care încurajează angajații să spună lucrurilor pe nume și să critice, dar în același timp să ofere și soluții problemelor pe care le ridică. „Este OK să critici, avem o cultură care încurajează acest lucru; oricine îmi poate spune că n-am luat decizia bună, dar să-mi spună și care crede că ar fi soluția.”, adaugă acesta.

Despre profit

Magazinul online eMAG este operat prin intermediul companiei Dante Internațional, deținută majoritar, cu peste 77%, de grupul sud-african Naspers, din 2012, și în proporție de aproape 23% de antreprenorul Iulian Stanciu. Conform datelor Ministerului de Finanțe, Dante Internațional a avut, anul trecut, o cifră de afaceri de aproape 2,5 miliarde de lei și pierderi de 85 de milioane de lei.

„Am construit un plan pe cinci ani cand i-am atras pe cei de la Naspers, avem cinci ani împreună. Acum ne-am construit un plan pe următorii zece ani. Când ai luxul de a construi un plan pe termen mai lung, ai și luxul de a face investiții cu un „return” pe termen mai lung, investiții care nu „produc” instant. Este la fel cum plantezi o livadă: pui pământul, pui pomii, aștepți câțiva ani; la fel am construit și noi. Businessul din România va fi pe profit, acesta a fost planul. (…) Noi o vedem ca pe o investiție, care ne-a ajutat să creștem în cinci ani de la peste 100 de milioane la un miliard. A fost o decizie bună, uitându-ne pe termen lung”, a menționat Stanciu.

Unul dintre planurile eMAG este extinderea portofoliului de produse cu servicii financiare – prin introducerea wallet-urilor digitale într-un termen de maximum doi ani.

„Am trecut de zece produse per client activ pe an, putem adăuga servicii financiare, acesta a fost și răspunsul la întrebarea de ce am fost destul de des în SUA și China. Am fost să văd wallet-uri, modele de bănci digitale, dar nu este un plan foarte bine conturat. Avem parteneriate cu băncile, dar partea de wallet care înseamnă plăți de la persoană la persoană, transfer de bani, plăți de utilități, se pot face destul de ușor. Vom avea așa ceva în viitorul apropiat, în maximum un an sau doi”, a mai spus CEO-ul eMAG.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii