Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Uriașii & piticii TV

Dacă citești lista cu numelele tuturor televiziunilor din România, constați că ți-a crescut barba. Dacă le parcurgi și audiențele, atunci descoperi că a început să ningă. Sunt prea multe televiziuni în România! 
shutterstock_105900593

La începutul fiecărui an, compania Kantar Media livrează „Indicii anuali de audiență ai televiziunilor” către Consiliul Național al Audiovizualului (CNA). Această monitorizare, care cuprinde audiențele televiziunilor din anul precedent, este utilizată de către CNA pentru stabilirea așa-numitului pachet „must-carry”.

Pentru 2013, documentul oficializat de Kantar Media cuprinde audiențele a 69 de televiziuni monitorizate. O cifră foarte mare pentru piața TV, ținând cont că mai există alte zeci de stații care fie nu sunt licențiate în România, fie sunt regionale, fie nu sunt monitorizate de Kantar. 

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “Dincolo de Primul Milion”.

Cele 69 de canale acoperă aproape toate nișele TV. Supremația pe piața TV, la nivel urban, este deținută de grupul televiziunilor generaliste – Pro TV, Antena 1, Kanal D, Prima TV, Național TV, Acasă TV, TVR 1, TVR 2. Generalistele au avut în 2013 o cotă de piață (de vizionare) de 51,7%. Altfel spus, mai bine de jumătate din totalul telespectatorilor din mediul urban s-au uitat, în 2013, la o televiziune din acest grup. O majoritate zdrobitoare! Asta înseamnă că opt televiziuni controlează jumătate din consumul TV în urbanul României. În această „echipă” evoluează „greii” Pro TV și Antena 1, care au înregistrat cote de vizionare de 14,9%, respectiv 13,5%. Ratingul Pro TV a fost de 365.200 de telespectatori pe minut, iar cel al Antenei 1 a fost de 331.400. În linia a doua se află Kanal D (7,2%), iar în spatele televiziunii turcești s-au poziționat Prima TV (3,4%) și Național TV (3,1%). De remarcat, că Național TV, cu serialele sale indiene și coreene, a avut o audiență mai mare decât canalul public TVR 1 (2,9%).

Odată delimitat „teritoriul” generalistelor la cota de 51,7%, restul de audiență este disputat de vreo 60 de televiziuni de nișă. Cea mai importantă nișă TV este cea a știrilor care, în 2013, a „tăiat” o felie de 14,6 procente la nivel urban. Antena 3 este liderul „știriștilor”, cu un rating mediu de 153.100 de telespectatori pe minut și un market share 6,2%. Antena 3 este a patra televiziune din urban în anul 2013. Un salt spectaculos l-a realizat România TV, a doua televiziune a nișei, cu o medie anuală de 77.500 de orășeni pe minut (3,2% market share). B1 TV și Realitatea TV ocupă următoarele locuri, cu 60.500, respectiv 49.900 de telespectatori pe minut. Pentru prima dată într-o astfel de monitorizare a apărut și canalul de știri Digi 24 (RCS & RDS). Acesta a avut anul trecut o medie de 18.300 de orășeni pe minut (0,7% market share). De remarcat „distanța” mare în sondaj a Antenei 3 față de restul canalelor din nișă. Altfel spus, audiența Antena 3 este dublă față de cea de-a doua televiziune plasată, România TV.

O nișă TV cu un public stabil și cu un succes garantat este cea a televiziunilor pentru copii și tineret. Cele șase stații dețin o cotă cumultă de 7% din piața TV, la nivel urban. Important este de subliniat faptul că nicio televiziune din această nișă n-a avut o audiență de sub 15.000 de telespectatori pe minut. De asemenea, toate cele șase se află în prima jumătate a clasamentului audienței urbane pentru anul 2013. Cea mai urmărită televiziune pentru copii și tineret în urban a fost Disney Channel, cu o medie de 57.700 de telespectatori pe minut (locul 11 în clasamentul general al audienței anuale). „Fratele mai mic”, Disney Junior a avut o medie de 35.000 de telespectatori pe minut, iar Cartoon Network, 24.700.

Televiziunile de filme au ocupat un market share de 5,1%. Cele mai vizionate televiziuni de pe această nișă au fost AXN (28.400) și Pro Cinema (24.100).  Muzica populară și manelele și-au tăiat din audiența TV o felie de 2,3%. ETNO TV a fost cel mai urmărit canal, cu o medie de 28.500. O cotă apropiată de „maneliști” și „folcloriști” au avut-o „sportivii”. Astfel, televiziunile de sport au acumulat un market share urban de 2,2%.

Piața TV este completată de următoarele nișe: documentare – 1,9%, muzică pop – 1,6% și confesionale – 0,4%.
Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii