Cautare




, Contributor

Social Media Coordinator

Lideri |
|

Universitatea Schimbă-lume

Vreau să fiu o “schimbă-lume”. Acesta este primul răspuns care mi-ar veni în minte dacă m-ar întreba cineva de ce am aplicat la Universitatea Alternativă, locul în care am întâlnit pentru prima dată acest concept. 
Universitatea_Alternativa_CROS.jpg

 

Universitatea Alternativă este o comunitate de învăţare care depășește 200 de membri, construită din 100 de evenimente în 7 formate, 15 programe de învăţare, o platformă online și un joc social. „Căutăm tineri care vor să schimbe lumea! Care sunt curioși și fac ceva cu asta. Care sunt perseverenți și mișcă lucruri, idei proiecte și oameni.” Aşa suna anunţul de recrutare în Universitatea Alternativă semnat de comunitatea CROS, Centrul de Resurse Pentru Organizaţii Studenţeşti. Povestea CROS a început cu 10 ani în urmă şi, în 2008, patru ani mai târziu, începea şi povestea Universităţii Alternative. „Eram la o terasă în Cluj, la finalul unui proiect,” povesteşte Traian Brumă, unul dintre fondatorii CROS şi ai Universităţii Alternative. „Eram după vreo 4 ani de proiecte în care încercam să schimbăm universităţile din interior. Stăteam la o bere şi constatam că universităţile nu prea se lasă schimbate de proiectele noastre. Şi aşa a apărut întrebarea: cum ar fi să facem noi o universitate?”, spune Brumă.

Primele reacţii la acest proiect erau sceptice. Silvia Purel, actualul coordonator al programului educaţional de consiliere pentru autonomie în învăţare şi al programului de coaching, îşi aminteşte că „era un vis prea măreț și îmi era imposibil să nu mă raportez la ceea ce știam că înseamnă o „universitate“ – cursuri stabilite de altcineva, proiecte interminabile pentru seminarii, note și o diplomă.” Cu toate astea, în toamna aceluiaşi an, a fost lansată HRemotion, prima „facultate alternativă” a Universităţii CROS. A doua facultate, New Media School, a urmat la doar un an distanţă, iar a treia, Syncer School, a fost lansată în 2012.

Universitatea Alternativă CROS susţine învăţarea din trei perspective complementare: dezvoltarea personală, individuală, susţinută prin procese de învăţare unu la unu, învăţarea socială în Comunităţi de Practici şi experienţele în viaţa reală. Spre deosebire de universităţile formale, aici procesul de învăţare nu este structurat pe ani, ci pe etape, astfel încât fiecare student alternativ să treacă în ritmul propriu prin fiecare etapă.

Totul începe cu procesul de selecţie. Deşi este o universitate, participanţii nu sunt puşi să dea un test scris şi nu contează nici media din liceu, nici cea a anilor de facultate. Admiterea în CROS se axează pe abilităţile participanţilor şi mai ales pe potenţialul lor.

Pentru mine, totul a început cu un interviu în casa CROS, care nu părea a fi cu nimic deosebit faţă de oricare alt interviu. Asta până a început. Silvia Purel a transformat totul într-o discuţie între prietene despre trecutul meu și mai ales despre viitor. După interviurile individuale, eu şi ceilalţi candidați am participat la traininguri şi workshop-uri organizate de membrii CROS şi de „studenţii alternativi”, pe teme care variau de la fotografie, la publicitate sau la pitching. Procesul de recrutare a culminat cu Ziua Jocurilor. Împărţiţi pe echipe, am fost puşi să organizăm câte un eveniment pentru Ziua Jocurilor. Fiecare eveniment avea ca punct de plecare una din cele cinci atitudini insuflate de CROS: Relating, Learning, Playing, Sharing și Dreaming. Finalul procesului de recrutare a fost marcat de „Petrecerea lui Schimbescu”, centrată pe socializare şi pe integrarea viitorilor studenţi în grupul CROS.

Prima etapă a Universităţii, care începe în septembrie, este „Explorarea”, în care noii studenţi alternativi experimentează potenţiale domenii de interes. Etapa ia sfârşit când studentul este pregătit să se implice într-un proiect de minim trei luni, de exemplu în cadrul unei organizații studențești.

Următoarea etapă este „Acţiunea”, în timpul căreia studenţii acumulează experienţă şi îşi confirmă sau infirmă alegerile din etapa precedentă. Etapa se încheie când studenţii au valorificat toate oportunităţile din etapă şi şi-au creat un portofoliu care le reflectă interesele şi competenţele. Cea de-a treia etapă este „Tranziţia”, în care studenţii îşi găsesc direcţia în care vor să meargă şi metodele de a-şi atinge obiectivele, care pot varia de la un job la un startup. Etapa se încheie când studenţii au certitudinea că acesta este drumul pe care vor să-l urmeze în următorii doi-trei ani. În ultima etapă, „Măiestria”, studenţii se perfecţionează în domeniul în care activează deja. În raport cu Universitatea Alternativă, ei devin „persoană resursă” şi îi învaţă pe ceilalţi.

Costul anual pentru fiecare student este de 2000 de euro, dar studenţii contribuie anual cu doar 550 de euro. „ Aproximativ 1000 euro/student/an reprezintă contribuţia partenerilor noştri educaţionali în servicii şi voluntariat”, explică ei. Cei 35 de coachi profesionişti, cei 45 de consilieri pentru autonomie în învăţare sau cei peste 50 de profesionişti experimentaţi sunt voluntari. Alţi 450 de euro/student sunt obţinuţi din sponsorizări şi finanţări pentru tineret şi educaţie.

La Universitatea Cros studenţii au un program de învăţare personalizat, pe care îl controlează în totalitate. „Atenția este asupra mea şi asupra a ceea ce îmi doresc eu cu adevărat,” susţine Ana Răducanu, actual student alternativ.

Universitatea Alternativă nu a adus beneficii doar studenţilor săi, ci şi fondatorilor. „M-a provocat să învăț să fiu mai apropiat de oameni, mai empatic, mai pragmatic, mai eficient, mai extrovert.” În următorii zece ani, cei de la Universitatea Alternativă şi-au propus să atragă 5.000 de studenţi în universul lor alternativ.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii