Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Unde se duce Adrian Sârbu?

În primele zile după demisia lui Adrian Sârbu din fruntea companiei Central European Media Enterprises (CME) am auzit în lumea de business, dar și în presa noastră sensibilă la astfel de evenimente, întrebarea: „Unde se duce Sârbu?”.
Petre_Barbu.jpg

Întrebarea e firească și justifică o curiozitate omenească: unde se duce sau ce va face Sârbu? Totuși, mai urgentă decât această curiozitate a fost pasiunea bolnăvicioasă de a formula răspunsuri și certitudini, chiar dacă „analiștii”, „comentatorii” și „chibiții” nu aveau în acel moment nicio informație, dar își dădeau cu părerea „aiurea-n tramvai”, datul cu părerea fiind o boală grea la români.

Firește, la vreo trei zile de la știrea că Sârbu și-a dat demisia de la CME și după ce s-au epuizat toate răspunsurile posibile la întrebarea „unde se duce Sârbu?” (nu le mai trec în revistă), subiectul a fost uitat, pentru că a murit Regele Cioabă!

Până la urmă, întrebarea „unde se duce Sârbu?” mi se pare comică, de oriunde ar veni. Dacă Adrian Sârbu ar fost un reporter la Mediafax, care a fost concediat pentru că a pierdut o știre referitoare la demisia unui mogul de presă, atunci întrebarea ar fi fost justificată: unde te duci, ziaristule, acum, când ai rămas pe drumuri? Dacă Adrian Sârbu ar fi fost un moderator care trăncănește la emisiunile din miezul nopții cu tot felul de parașute care-și caută celebritatea prin așternuturile milionarilor, atunci întrebarea ar fi fost valabilă: unde te duci, ce televiziune te mai ia cu tot cu pițipoancele tale? Dacă ar fi fost un manager la o fabrică de lactate, poate că un ziarist mai lucid ar fi avut tupeul să-l întrebe: unde vă duceți, domnule Sârbu?

Dar Adrian Sârbu „joacă” în altă „ligă”. Unui constructor nu i se potrivește deloc această curiozitate. Orice s-ar spune despre el, Adrian Sârbu are un merit ce nu poate fi contestat: a pus prima cărămidă la construcția pieței de televiziune din România. El are vocația de constructor. O vocație confirmată.

În noiembrie 1995, când la conferința de presă din Sala New York a Hotelului Word Trade Center, Adrian Sârbu, alături de Ion Țiriac și Ronald Lauder, fondatorul CME, anunța lansarea Pro TV, nimeni din acea sală nu putea să-și imagineze ce va urma. Mai mult, când Adrian Sârbu promitea că trustul Media Pro va lansa în următorii ani televiziuni de sport, de filme, de femei, de muzică, toți cei prezenți în sală se uitau la el ca la un extraterestru. De aceea cred că, pentru acest om, dar mai cu seamă pentru destinul său, întrebarea „unde se duce?” este comică și puerilă.

Pentru telespectatorii Pro TV, demisia lui Adrian Sârbu, nu reprezintă absolut nimic. Nici nu știu cine este Sârbu! – sunt convins. Plecarea lui Sârbu din fruntea CME nu va afecta audiența Pro TV. De asemenea, nu este o pierdere nici pentru Time Warner, care a preluat operatorul de televiziune din Europa Centrală. Manageri mai buni ca Sârbu se găsesc cu miile în lumea asta.

Pe de altă parte, compania din România este o „mașinărie” bine pusă pe șine. În decursul anilor au plecat nenumărate vedete și niciuna n-a clătinat prin absență poziția de lider a televiziunii. Pro TV a inovat tot timpul piața TV, a lansat mode și a impus direcții atât în conținutul editorial, cât și în afacerile de media. Bune şi proaste.

Demisia lui Sârbu nu cred că poate stârni motive de îngrijorare nici în sondajele de audiență, nici pe piața TV din România și nici la vârful CME. Cred, însă, că un motiv de panică va fi în ziua în care Andreea Esca își va semna demisia de la Pro TV. De abia atunci, șefii de la CME, de la Pro TV și, nu în ultimul rând, telespectatorii români își vor pune justificat întrebarea: „Unde se duce Esca?”

Pentru că Andreea Esca este cel mai puternic brand al Pro TV. Spre deosebire de Adrian Sârbu, care este creatorul brandului Pro TV. Asta e soarta creatorilor: brandurile rămân, iar creatorii sunt uitați.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii