Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Un magazin pentru fiecare

Întreabă orice român care este cea mai dinamică rețea de magazine și răspunsul va fi, cel mai probabil, Mega Image. Iar expansiunea este departe de a se fi încheiat.
supermarket.jpg

Având un consum aflat în scădere – cel puțin din punct de vedere statistic – toate marile lanţuri de magazine au mizat în 2013 pe magazinele de proximitate, iar pe lista celor mai dinamice s-a aflat lanțul de supermaketuri Mega Image. Dacă la începutul anului 2013, rețeaua fondată la jumătatea anilor ’90 de investitori greci și intrată, ulterior, în portofoliul grupului Delhaize număra 192 de magazine, până la sfârşitul anului s-a extins cu încă 104, astfel: 35 sub brandul Mega Image, două Concept Store, 66 sub brandul Shop&Go şi un magazin sub brandul AB Cool Food. Practic, la fiecare trei zile ale anului trecut a apărut câte un nou magazin Mega Image, iar jumătate din cele 200 de magazine pe care grupul Delhaize le avea planificate pentru deschidere în 2013, în cele zece ţări unde este prezent, au fost deschise în România.

Investiţiile în deschiderile de noi magazine, care au permis continuarea creşterii într-o piaţă dificilă figurează, potrivit directorului financiar al companiei, Mihai Spulber, printre cele trei lucruri bune pe care le-a făcut compania în 2013, alături de creşterea interacţiunii cu clienţii şi dezvoltarea de concepte noi. „Investițiile variază destul de mult. Acestea depind de statusul locaţiei (clădire existentă sau construcţie nouă), de suprafaţa magazinelor şi de formatul acestora, dar şi de marca magazinului deschis”, afirmă pentru Forbes România reprezentaţii retailerului, care nu au dorit să ofere informații privind evoluția rezultatelor financiare ale companiei. Chiar și așa este de așteptat ca ritmul agresiv de extindere să determine o creștere susținută a cifrei de afaceri de anul trecut față de cele aproape 400 de milioane de euro înregistrate în anul 2012, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanțe.

La fel ca și în cazul altor jucători internaționali, un suport important pentru extinderea Mega Image l-au reprezentat preluarea unora dintre spațiile deținute de companii fondate de investitori locali, așa cum a fost cazul celor cinci magazine ale rețelei Gulliver din Capitală. De altfel, Mega Image nu este prezent, în afara Capitalei, decât în alte şapte judeţe din zona de sud a ţării.

Iar dacă Mega Image a mizat mai mult pe o concentrare zonală, din spate vine puternic franciza La Doi Paşi, deţinută de Metro Cash&Carry România, care a reuşit să deschidă, în numai doi ani, peste 600 de magazine în toată ţara. Practic, La Doi Pași a beneficiat din plin de pe urma eșecului de proporții al proiectului Mic.ro al omului de afaceri Dinu Patriciu.

Nici piaţa de retail în ansamblu nu a fost mai puţin dinamică pentru că, în ultimul an, au fost lansate și promovate concepte noi – e-commerce sau drive-in – dar şi ineditul magazin de gheaţă pe care l-a creat retailerul Profi în Bucureşti. De departe, însă, tranzacţia anului în retail a fost achiziţionarea celor 20 de magazine Real de către Auchan care au început să fie rebranduite sub această marcă, primul magazin remodelat sub brandul Auchan fiind inaugurat în octombrie 2013. Celelalte patru magazine Real – Arad, Constanţa Nord, Oradea Episcopia şi Suceava – care nu au fost incluse în tranzacţia cu Auchan continuă să se dezvolte sub acest brand. În urma acestei schimbări produse pe piaţa de retail, este de aşteptat ca Auchan să devină al doilea cel mai important lanţ de hypermarketuri din România până la sfârşitul lui 2014, potrivit unui studiu GfK.

Privind retrospectiv, Mihai Spulber spune că principalele dificultăţi ale anului trecut au fost „schimbarea fiscalităţii fără o pregătire temeinică anterioară lansării măsurilor, lipsa unor programe instituţionale pentru sprijinirea şi organizarea producătorilor locali de alimente şi deprecierea leului şi creşterea taxelor care au determinat presiuni cu privire la salarii”. De aceea, creşterea salariului minim pe economie în 2014 ar trebui să îi aducă pe oameni mai des în magazine şi cu coşuri tot mai pline. Sau, cel puțin, așa speră retailerii.

Pe de altă parte, există şi temeri legate de diverşi factori care ar putea influenţa negativ piaţa anul acesta şi implicit le-ar crea dificultăţi şi retailerilor. Mihai Spulber subliniază că aceștia ar putea fi „în primul rând creşterea fiscalităţii (accize la benzină/motorină şi taxe locale pentru construcţii în special), apoi întârzierile în finalizarea sau demararea lucrărilor de infrastructură rutieră şi întârzierea în creşterea consumului intern ca generator de PIB”.

Cu toate acestea, tendinţa anului trecut arată că românii preferă să meargă mai des la cumpărături şi să îşi umple coşul numai cu strictul necesar, aşa cum au subliniat în repetate rânduri, în ultima vreme, reprezentanţii marilor lanţuri de retail. Opţiunea consumatorilor români este mai degrabă pentru produsele din segmentul de jos, cu preţuri mai mici sau pentru produsele marcă proprie.

Potrivit unui studiu recent al GfK România, retailerii cei mai puternici de pe piaţa autohtonă din punctul de vedere al cheltuielilor casnice în prima jumătate a anului trecut sunt Kaufland, Carrefour şi Lidl, iar retailul modern câştigă din ce în ce mai mult teren,  acoperind în prima jumătate a anului 53% din valoarea totală a produselor de larg consum. Tot acest studiu arată că românii sunt fideli hypermarketurilor, acesta fiind canalul cu cea mai mare creştere, atingând o cotă de 28%, cu trei procente mai mult faţă de 2012. Motivul pentru această creştere este faptul că tot mai mulţi români aleg să îşi facă cumpărăturile din acest tip de magazin, dar nu exclusiv. „Observăm un fenomen accentuat de duplicare a cumpărătorilor – 9 din 10 români îşi fac cumpărăturile atât din comerţul modern, cât şi din cel tradiţional”, explică Raluca Răschip, Consumer Goods &Retail Director GfK România.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “14 pentru 2014”

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei din 20 ianuarie, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer  sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii