Cautare




, Staff

Media şi entertainment |
|

Un hub electric

The Prodigy, Skrillex, Damian Marley sau Richie Hawtin sunt doar câteva din numele mari care au urcat pe scena festivalului Electric Castle începând din 2013 și până astăzi. Cum a luat naștere și, mai ales, cum arată viitorul pentru unul din cele mai iubite festivaluri din România?
032 MP Electric Castle 4

Povestea Electric Castle a început în urmă cu 6 ani, ea fiind scrisă de la ediție la ediție nu doar de artiștii de prestigiu care au performat, ci mai curând de oameni. Aceiași oameni care au îndurat în trecut cele mai crunte ruperi de nori ca să își vadă artiștii preferați, dovadă a faptului că există un singur lucru care-i unește: muzica.

În fiecare vară, cei mai înfocați raveri veniți din multe colțuri ale țării, dar și ale lumii, își dau întâlnire pe platforma Castelului Bánffy, din comuna Bonțida, județul Cluj, un ansamblu încărcat de istorie, cunoscut altădată drept Versailles-ul Transilvaniei și reconvertit astăzi într-un hub contemporan al distracției: „Credem că o mare parte din farmecul festivalului o reprezintă contextul în care reușim să îi punem pe oameni. Iar acest context este creat de dualitatea EC (Electric Castle – n. red.), de contrastul acesta dintre vechiul castelului și modernul adus de un festival de muzică, vechi vs. nou, actual vs. istorie. Din momentul în care ne-am hotărât să facem festivalul, Castelul Bánffy a fost singura noastră opțiune”, spune Andi Vanca, Head of Communications Electric Castle.

 

Diversificare continuă

Electric Castle este singurul eveniment din România care oferă o experiență completă ce îmbină muzica, artele și tehnologia. Este, de asemenea, unul din puținele festivaluri din Europa unde muzica și activitățile funcționează fără oprire, pe toată durata festivalului. „În fiecare an construim un oraș mai mare decât Sighișoara (ca populație), în care oamenii se mută pentru 5 zile și trăiesc o vacanță, la un castel din Transilvania. Este o experiență pe care nu o mai ai într-un alt loc din România. EC este o microsocietate temporară”, descrie Andi Vanca evenimentul.

Festivalul este structurat într-o manieră complexă, iar varietatea este cea care își spune cuvântul, nu doar la nivel de show, ci și în materie de activități de relaxare și food track-uri.

Pe lângă cele 10 scene de muzică, în cadrul evenimentului sunt prezenți vendori de mâncare, care întregesc line-up-ul în materie de gusturi și dorințe culinare, printre care se numără branduri precum Camionetta, Cooperativa FRUFRU, Moritz Eis, Taste of Asia, dar și Drunken Squid care furnizează preparate proaspete care au la bază fructe de mare. „Anul trecut am avut trei zone de foodcourt și aproximativ 30 de vendori de mâncare, fiecare din propria lui zonă culinară, tocmai pentru a oferi o varietate foarte mare”, amintește Vanca. Mai mult decât atât, există posibilități variate de petrecere a timpului liber în incinta festivalului, în afara scenelor. Participanții pot alege fie să urmărească un film, fie să participle la workshop-uri de producție audio-video, fie să ia parte la sesiuni de yoga sau dezbateri pe teme culturale. Iar lucrurile nu se opresc aici. Anul trecut, Electric Castle a devenit o arenă a Circului Metropolitan București, care a pus în scenă un show acrobatic.

Cele 30 de hectare de teren se măresc de la an pentru a fi cât mai încăpătoare pentru numărul tot mai mare de vizitatori. Anul trecut, 70.000 de oameni au pășit pragul festivalului. Cum arată, însă profilul vizitatorului? Media de vârstă a celor care participă la Electric Castle este de 25 de ani. 52% dintre ei sunt bărbați, în vreme ce 48% este procentul reprezentat de femei. Cei mai mulți vizitatori au între 18 și 25 de ani (57%), iar următoarea grupă de vârstă o reprezintă cei cu vârste cuprinse între 26 și 30 de ani (21,6%).

10,1% au între 31 și 35 de ani, 6,2% au peste 35 de ani, iar aproape 5%, sub 18 ani. 61% dintre participanți sunt angajați, 24% sunt studenți, în timp ce aproape 8% sunt liber profesioniști, iar aproximativ 7% sunt liceeni, potrivit datelor furnizate de organizatori.

„Merg la EC anul acesta pentru a cincea oară. Îmi plac atmosfera și comunitatea de oameni care se formează acolo, de care simt că aparțin. Pe lângă muzică, aleg să merg la EC pentru că promovează concepte la care ader, cum ar fi zero waste și pentru că, desfășurându-se în afara unui oraș, reprezintă o oază de încărcare pozitivă pentru mine”, spune Cristina (București, 33 de ani), participantă în cadrul festivalului.

Participanții provin din mediul urban, iar majoritatea celor care vin la Electric Castle sunt din marile orașe ale țării (Cluj-Napoca – 37%, București – 33%, Timișoara – 7%, Iași – 4%), iar 8% dintre participanți sunt străini care provin din Marea Britanie, Ungaria, Olanda, Franța și Germania.

 

Muzica nu se oprește niciodată

Dacă unii oameni merg să își vadă cu ochii în lacrimi artiștii preferați la un festival, alții vin doar pentru că este cool sau pentru că li se ivește un prilej de a-și revedea gașca de prieteni. Indiferent care ar fi motivul, în ultimii ani, festivalurile au devenit un adevărat fenomen social, care a luat amploare și în România. Chiar și străinii s-au obișnuit deja că aici muzica nu se oprește niciodată, lăsând loc distracției care continuă zile în șir.

61% dintre participanții din cadrul Electric Castle sunt recurenți și obișnuiesc să meargă anual la două, trei festivaluri, în timp ce doar 39% sunt la prima experiență de acest gen.

Dacă în prezent festivalurile apar ca ciupercile după ploaie, Electric Castle și-a făcut apariția în industrie într-o perioadă în care paleta de evenimente muzicale de acest gen din România era destul de restrânsă. Pentru Electric Castle a fost loc de creștere și încă există. Dacă la început românii veneau din curiozitate, fără să aibă așteptări prea mari, cu timpul au început să descopere cultura mersului la un festival de muzică. Andi Vanca, Head of Communications Electric Castle, crede că cel mai important este faptul că oamenii au învățat că „un festival înseamnă libertate și ieșire din cotidian, trăirea întregii experiențe acolo, la fața locului”. Vanca este de părere că piața se află pe un trend ascendent pentru că evenimentele vor continua să apară, însă vor supreaviețui doar cele care dețin o personalitate proprie și o direcție clară asupra a ceea ce vor să facă și să transmită.

Ce se află în spatele unui festival? Cifre, liste și mai ales oameni. 20 de oameni implicați în tot timpul anului în organizarea propriu-zisă a evenimentului, la care se adaugă cei 5000 de oameni, împărțiti pe diverse departamente, care dau o mână de ajutor în apropierea evenimentului. Avantajul locației alese, în apropiere de Cluj-Napoca reprezintă un instrument de sprijin din partea comunității locale, venit în ajutorul organizatorilor. „Cluj-Napoca este un oraș foarte efervescent din punctul ăsta de vedere. În primul rând, pentru că 25% din populația orașului sunt studenți și tineri și în al doilea rând pentru că au existat niște politici publice care au susținut apariția unor astfel de evenimente, fie că e vorba de evenimente de film, muzică sau alte arte. Deși EC are loc în Bonțida, este și un festival al Clujului, care aduce o mulțime de beneficii (atât financiare, cât și de imagine), întregului județ”, explică Andi Vanca.

Comunitatea a învățat așadar să se dezvolte odată cu festivalul, conștientizând beneficiul pe care Electric Castle îl deține în inima Transilvaniei. Prin prisma numeroșilor participanți din fiecare ediție, mediul privat de afaceri din zonă devine tot mai des stimulat în perioada festivalului, apar noi business-uri, alături de tot mai mulți locuitori ai zonei dornici să își închirieze locuințele vizitatorilor.

 

Un 2019 la fel de electric

Cum va arătă ediția din acest an? Pe scenele celei de-a șaptea ediții a festivalului, care va avea loc în perioada 17-21 iulie 2019, headlinerii vor fi 30 Seconds to Mars, Florence+The Machine și Bring Me The Horizon, care vor concerta alături de Metric, Boys Noise, The Vaccines și multe alte nume sonore.

De la rock, indie, techno, electro și până la reggae, funk și hip hop, Electric Castle furnizează o experiență completă, lăsând loc și pentru iubitorii de muzică clasică. Kronos Quartet, un proiect ce există de peste 40 de ani și care a câștigat de-a lungul anilor premii Grammy sau Polar, e partea de rafinament clasic reinterpretat în viitoarea ediție a festivalului. Pentru ediția din 2019 există un buget de 6 milioane de euro, o parte fiind susținut din vânzarea de bilete și o parte din sponsorizări.

Anul acesta, organizatorii se așteaptă la un trafic de 250.000 de persoane în cele cinci zile ale festivalului, mai precis, un număr de 50.000 de vizitatori pe zi.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii