Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Un business cu farmec

turdean
Care sunt planurile lui  Mircea Turdean, directorul general şi unul dintre acţionarii producătorului de cosmetice Farmec Cluj, la 20 de ani de la venirea sa în companie.

Se simte în compania care, până nu demult, a fost condusă de tatăl său, ca într-o a doua casă. De altfel, cariera şi-a început-o aici, ca ucenic, în 1993, chiar pe vremea când era student la Facultatea de Tehnologie Chimică din Cluj-Napoca. Aşa a învăţat să cunoască toate mecanismele interne ale companiei, devenind cercetător şi avansând treptat în ierarhie pentru ca, în cele din urmă, în 2010, să fie numit la conducere. Împreună cu familia sa, deţine un pachet minoritar din acţiunile Farmec Cluj, companie privatizată prin metoda MEBO, adică preluată de la stat de către angajați și manageri, restul de acţiuni revenindu-le angajaţilor.

De aceea, este unul dintre finii cunoscători ai schimbărilor înregistrate în domeniul cosmeticii autohtone, una dintre acestea fiind legată de locul de procurare al materiilor prime. „Dispariţia unor companii mari care ar trebui să fie de interes naţional îi loveşte pe toţi producătorii români. Acum, pentru Farmec, 90% dintre materiile prime vin din afară, 10% din România. În 1989, procentele erau inversate. Un exemplu ar fi fabrica de săpun Stela Bucureşti, de unde cumpăram grăsimile. Acum aducem din Olanda grăsimile care sunt nelipsite în produsele cosmetice”, exemplifică Turdean. Fiindcă a împlinit două decenii de când lucrează în cadrul Farmec, Mircea Turdean cunoaşte şi momentele de cotitură din istoria companiei pe care le poate numi fără ezitare: revoluţia, apoi privatizarea, urmate de cumpărarea drepturilor integrale ale brandului Gerovital. „A fost un moment în care am putut să creştem, atât la nivel naţional cât şi la nivelul exporturilor pentru că au fost pieţe în care erau înregistraţi ei (Gerovital Cosmetics – n. red.), nu aveam voie să intrăm noi şi invers. Iar prin cumpărare, ni s-au deschis nişte pieţe, ceea ce este un lucru bun”, a precizat directorul general al Farmec. „Principalul factor care ne-a ținut în viață și a dus la creșterea companiei a fost competiția”. Producătorul de cosmetice este una dintre companiile autohtone cele mai longevive, cu o istorie care se întinde pe mai bine de 40 de ani. Dacă înainte de Revoluţie, companiile de produse cosmetice din România puteau fi numărate pe degete, după 1989, numărul mare de multinaţionale care au pătruns pe piaţă nu le-a mai dat acestora decât o singură opţiune: „să faci produse competitive, la preţuri mai bune decât ale multinaționalelor sau să mori”, spune Mircea Turdean.

În plus, într-un astfel de business şi distribuţia joacă un rol important. „Nu poți să crești dacă nu ai o distribuție puternică. Noi am ales să avem propria distribuție care presupune și niște costuri, dar care înseamnă ca produsele noastre să fie vizibile și să fie distribuite până în ultimul punct, la cei 10.000 de clienți pe care îi acoperim direct”. Însă produsele Farmec nu sunt distribuite numai intern, ele fiind foarte căutate pe pieţe precum cele din Orientul Mijlociu, Japonia sau Europa de Est. Mai ales că, din 2008, societatea Farmec Cluj deţine drepturile depline asupra mărcii Gerovital, achiziţionată de la rivalul său, Gerovital Cosmetics, fosta Miraj, pentru 1,2 milioane de euro. Astăzi, produsele Farmec se îndreaptă către 40 de state.

Cu toate acestea, valoarea exporturilor nu depăşeşte zece procente, cifră pe care vrea să o crească în următorii ani. Pe lista ţărilor în care ar vrea să exporte produse se numără şi Rusia, însă deocamdată rămâne numai un deziderat. „Depinde foarte mult de partenerii pe care îi găsim, de furnizori, de firmele care ne pot ajuta, pentru că este dificil, este o piață foarte mare şi diversificată, dar, în același timp, și cu foarte mari riscuri. În momentul în care vom găsi câțiva parteneri de încredere – pentru că, de căutat, căutăm de doi ani de zile – îi vom da drumul”, explică Mircea Turdean.

După ce în 2013, a deschis în Cluj un magazin de prezentare în care a investit peste 300.000 de euro şi a încheiat anul cu o cifră de afaceri de 138 de milioane de lei, cu 14% mai mare față de cele 121 de milioane de lei raportate în 2012, pentru anul în curs are ţinte la fel de mari. Şi-a propus să aibă un profit de minim zece procente, chiar dacă recunoaşte că „nu este uşor de realizat” şi vrea să crească numărul pieţelor de desfacere la 45. „Cu siguranţă că vom avea pieţe noi și clienţi noi. Sunt piețe apropiate şi se află şi în Europa și în Asia”, spune Turdean, păstrând misterul asupra pieţelor exacte pe care le ţinteşte. Pe lista de obiective a directorului general al companiei Farmec se mai numără şi deschiderea celui de-al doilea Centru de Înfrumuseţare Farmec, de această dată, la Bucureşti. Deocamdată, potrivit studiilor Nielsen pe anul 2013, citate de directorul general al Farmec, compania ocupă locul întâi, cu o cotă de piață de 20%, pe segmentul „îngrijirea feţei”, iar brandul Gerovital este pe locul întâi la nivel naţional, tot cu o cotă de piaţă de 20%.

Criza l-a învăţat că este momentul propice pentru creştere mai ales că „piața, în astfel de momente, se orientează către produse de calitate, mai puţin scumpe”, acest moment reprezentând oportunitatea de a deveni lider pe toate segmentele.

Aflați ce alte articole cuprinde ediția specială Forbes Healthcare

Citiți ediția specială Forbes Healthcare și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii