Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Macroeconomie |
|

TVA, pasul al doilea

Febra reducerii TVA la alimente a lăsat în umbră o altă reducere, cel puțin la fel de importantă - anunțata tăiere a taxei de la 24% la 20% pentru toate celelalte produse, de la 1 ianuarie 2016.
Web

Influența în prețurile generale ar fi aproape la fel de mare, consolidând tendința deflaționistă care a început deja să se instaleze. Însă comportamentul de consum rezultat va fi ușor diferit. Acum, tăierea TVA la alimente lasă venituri disponibile pentru alte cumpărături. Atunci, tăierea generală a taxei nu va mai avea unde să se redistribuie. Drept consecință, am putea vedea fie o intensificare a tendinței de a economisi, fie transmisia surplusului către bunuri de folosință îndelungată. În plus, este de luat în calcul o posibilă tendință de apreciere a leului, care va accentua efectele preconizate. Iată care sunt câțiva dintre potențialii beneficiari.

 

  1. Piața imobiliară. Pe fondul dobânzilor mici la credite și a veniturilor disponibile în creștere, unii consumatori vor fi tentați să ia în sfârșit decizia de a cumpăra o casă. Dobânzile mici la economisire vor avea la rândul lor o contribuție – cumpărarea în scop de reînchiriere. Implicit, este de așteptat o intensificare a activității în domeniul construcțiilor, finisajelor sau renovărilor.
  2. Piața auto. După ce vânzările s-au prăbușit și au rămas jos ani la rând, veniturile disponibile suplimentare i-ar putea determina pe mulți cumpărători să-și schimbe mașina. Contribuie la această tendință și conjunctura că primele mașini din seria Logan au împlinit deja zece ani – prag psihologic pentru durata de utilizare pentru mulți dintre șoferi. Industria auto dar și importurile de profil se pot aștepta la o intensificare a activității.
  3. Electro-retailul. În cazul electronicelor și electrocasnicelor, pe lângă venitul disponibil mai mare, însuși prețul ceva mai mic este de natură să motiveze o achiziție. Câștigul este general, atât pentru obiectele „clasice“ cărora le-a venit timpul să fie înlocuite, dar mai ales pentru cele „exotice“ – cazuri în care unii cumpărători vor decide să facă prima achiziție de gen: telefoane și televizoare inteligente, mașini de spălat vase etc.
  4. Turismul. Călătoriile sunt pentru majoritatea principala modalitate de-a cheltui banii strânși peste an. Numărul pachetelor vândute probabil că nu va crește semnificativ, însă ar putea crește valoarea lor, la fel și banii cheltuiți. În cazul vacanțelor externe, efectul în economie nu se vede, dar când este vorba de cele interne asta poate însemna intensificare de activitate pentru restaurante și serviciile de divertisment.
  5. Sănătatea. Piața serviciilor medicale private a prosperat chiar și în criză, cu creșteri anuale de 10-20%; totuși o parte din populație a amânat unele tratamente mai scumpe, cum sunt cele dentare sau plastice. Aici posibilitatea de finanțare prin creditare este ceva mai redusă, așa că e posibil să existe o întârziere de ordinul lunilor până când creșterea pieței să se materializeze.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii