Cautare




, Contributor

Travel |
|

Turism în inima Transilvaniei

Reky Travel_1
Istorie, gastronomie, cultură, o lume rurală de mult uitată şi proiecte ieşite din comun sunt câteva dintre elementele pe care mizează antreprenorii care încă mai cred în succesul turismului românesc.

Una dintre primele agenţii de turism alternativ de la noi din ţară, Reky Travel, un mic business de familie, a apărut în Sibiu, la începutul anilor 2000. Cu paşi mici, dar proiecte măreţe, a reușit să ajungă la 2.000 de turişti pe an, cei mai mulți dintre ei, vorbitori de germană. Povestea acestei afaceri a început pe când Cristian Cismaru, fondatorul agenţiei, era doar un licean. „Ideea de a face ceva în turism apare atunci când crești și ești educat într-un loc în care poți să faci acest lucru. Şcoala noastră organiza diferite cercuri, de matematică, literatură, muzică sau turism. La începutul anilor ’90 nu existau agenţii de turism care să ofere ghizi, aşa că, atunci când veneau oaspeţi străini la şcoală, care era una cu predare în limba germană, noi cei din cercul de turism trebuia să facem tururi de oraş”, povesteşte Cristian Cismaru. După absolvirea liceului, a hotărât să urmeze cursurile unei facultăţi cu profil economic. O decizie care s-a dovedit a fi foarte bună pentru că multe din lucrurile învăţate în facultate îl ajută azi să îşi administreze mai bine afacerea. La terminarea facultăţii s-a angajat la o bancă unde a cunoscut-o pe Iuliana, soţia lui. S-au hotărât împreună să-şi lanseze un mic business şi acesta nu putea să fie decât în turism, pasiunea comună a celor doi. Au continuat să muncească la bancă pentru a-şi permite să pună pe picioare afacerea la care visau.

Brunch Altana-@ Gabriela Cuzepan (54)„Primii trei ani au fost foarte complicaţi, dar la vârsta de 22 de ani nimic nu ţi se pare atât de greu. După ce am plecat eu de la bancă, soţia mea a continuat să lucreze ca economist pentru a mă ajuta pe mine să merg la târguri să ne putem prezenta oferta. Pe atunci, târgurile erau foarte importante, fiind, practic, singura modalitate de a-ţi comunica ofertele, de a prezenta cataloagele”, explică reprezentantul Reky Travel. În 2005, Iuliana a renunţat la job şi de atunci ambii soţi sunt implicaţi total în proiectele agenţiei, iar acestea nu sunt puţine. Pe lângă activitatea de incoming (turiști străini veniți în România), ei organizează periodic evenimente dedicate românilor dornici să descopere frumuseţea lumii rurale cu poveştile şi tradiţiile ei.

Transilvanian Brunch, Picnic în Cindrel, Cină în natură, Electric Camping şi Flavours and Sounds of Transylvania sunt proiectele pe care cei doi antreprenori le-au dezvoltat în ultimii şase ani. Ideea organizării lor a pornit din pasiunea pentru gastronomie şi dorinţa de a descoperi noi locuri care pot să atragă turiştii. Cei doi se plimbă prin sate unde vorbesc cu localnicii care organizau odinioară nunţi şi botezuri, află cum erau acestea orânduite, apoi culeg reţete specifice zonei şi pe care localnicii nu obişnuiesc să le mai pregătească, iar în cele din urmă stabilesc locaţiile evenimentelor. „Am lansat în 2008 Transilvanian Brunch, copilul nostru de suflet, prin care încercăm să aducem lumea în sate. Facem asta pentru că la noi e foarte greu să trăieşti din turism în zona rurală şi ne-am gândit să aducem lumea la sat unde fiecare leu în plus contează şi poate schimba viaţa unor oameni”, spune Cristian Cismaru.

În ceea ce priveşte organizarea evenimentului, el recunoaşte că e destul de dificil să îi facă pe săteni să înţeleagă la început despre ce e vorba, dar odată intraţi în „horă”, toţi cei implicaţi sunt cât se poate de încântaţi să aducă o contribuție. Iuliana și femeile din sat alcătuiesc meniul şi se apucă de gătit în timp ce bărbaţii pregătesc locul în care se va ţine brunch-ul – de obicei în curtea unei case deosebite, a casei parohiale, sau locul unde se dansa pe vremuri. Bucatele se fac doar din produse cumpărate de la săteni.

DSC_0854Evenimentul este organizat în ultima sâmbătă din lună, timp de şase luni pe an. „După ce se termină totul, sătenii sunt foarte mândri, iar noi ne bucurăm când reuşim să le arătăm că există şi alte alternative de venit, să îi încurajăm să păstreze tradiţiile, să păstreze ce e bun şi să nu se ruşineze cu ce au. Păstrăm legătura cu ei. Spre exemplu, anul trecut am cunoscut în Alma Vii, satul meu preferat, o familie de gospodari, el produce siropuri şi ţuică, iar doamna se ocupă de creşterea puilor. S-au alăturat proiectului nostru şi vin de fiecare dată la brunch-uri să îşi vândă produsele”, povesteşte Cismaru. Fiecare dintre cele cinci evenimente vine cu o tematică diferită, dar porneşte de la o idee comună, gastronomia tradiţională. Ele se adresează grupurilor de vizitatori români, formate din minimum 30 de persoane, iar costul unei participări este între 25 şi 50 de euro, în funcție de eveniment.

Proprietarii agenţiei au explicat că piaţa de turism din România nu este încă suficient de dezvoltată pentru a avea turişti români interesaţi și de circuitele turistice pe care ei le organizează în ţară. De aceea, această parte a activităţii rămâne, deocamdată, dedicată doar turiştilor străini. Colaborează cu 28 de ghizi, care de cele mai multe ori sunt profesori de meserie, cu toţii vorbitori de limba germană, şi care merg, prin rotaţie, în circuitele turistice stabilite de agenţie. Cei doi antreprenori spun că au ales să facă incoming pentru că îşi cunosc foarte bine ţara şi sunt de părere că atunci când vrei să faci afaceri în turism trebuie „să cunoşti bine destinaţia pe care vrei să o vinzi, indiferent care este aceea”. Ei spun despre România că este „o destinaţie complicată, în special din cauza proastei reputaţii. Însă acest aspect negativ are şi o parte bună. Aşteptările turiştilor nu sunt prea mari, iar acest lucru face ca ceea ce găsesc aici să îi impresioneze plăcut”. Pe de altă parte, ei povestesc că mulţi dintre vizitatori vin aici foarte bine documentaţi, în căutarea de informaţii legate de istoria, arta şi cultura românească, iar pentru aceștia ghizii trebuie să fie mereu pregătiți şi informaţi. Pachetele pe care le oferă agenţia turiștilor străini încep de la 150 de euro, pentru excursiile de trei zile şi ajung până la 1.300 de euro, pentru cele de două săptămâni. Cât despre problemele turismului românesc, Cristian Cismaru spune că dincolo de infrastructură şi reputaţie, ceea ce lipseşte cu adevărat în România este o şcoală de turism adevărată, „o pepinieră de profesionişti. Cei care au deschis astfel de şcoli au făcut-o doar pentru bani. Şcolile de afară sunt cu mulţi ani înaintea alor noastre. Ei ştiu că pot să fie cei mai buni în materie de ospitalitate. Acest lucru ar trebui să îl înveţe şi la noi”, explică el.

Dacă este un lucru evident că afacerea celor doi soți există pentru că s-a bazat încă de la început pe ideea de business de familie, Cismaru crede că principalul avantaj al acestui tip de afacere este timpul pe care poţi să îl petreci alături de cei dragi şi mai ales timpul liber pe care ţi-l permiţi atunci când sarcinile sunt bine împărţite. Chiar dacă ar fi să renunţe vreodată la această afacere, el este convins că nu ar putea renunţa niciodată la ideea de business de familie. Nu crede că ar avea nevoie de încă un partener de afaceri pentru a conduce agenţia, spune că acest lucru s-ar întâmpla doar dacă ar fi depăşiţi de volumul mare de muncă, iar în cazul agenţiilor de turism alternativ este foarte greu să ajungi la volume atât de mari, având în vedere că aceste afaceri sunt puternic influenţate de sezonalitate. „Este foarte greu să ajungi la volumul agenţiilor care vând destinaţii externe. Pentru modelul nostru de afacere, o creştere atât de mare a volumului ar însemna o pierdere a calităţii”, afirmă Cristian Cismaru.

Sibiul vrea să devină Regiune Gastronomică Europeană, titlu ce ar putea fi acordat anual, începând cu 2016, iar primii pași pentru obținerea acestei titulaturi au fost făcuți deja de către autoritățile sibiene. Această inițiativă va aduce multe beneficii în special antrprenorilor ale căror businessuri s-au născut din pasiunea pentru turism și gastronomie, cum este cel al soților Cismaru.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii