Cautare




, Contributor

Industrie |
|

Troleibuze de Arad

Când lucrurile nu merg bine într-o direcție, ”schimbi macazul”, parcă spune antreprenorul Valer Blidar prin deciziile pe care le ia.
valer_blidar

Foarte cunoscut în industria românească pentru afacerea cu material rulant de la Arad (Astra Vagoane Călători), antreprenorul Valer Blidar pariază de acum încolo pe o nouă linie de business: producția de autobuze și troleibuze electrice. Cu această mișcare, scopul industriașului român este de a fi propulsat în topul marilor constructori de material rulant din Europa, nu doar din România. De această dată, este convins că va găsi „mult loc de desfacere în plan local”. Nu are niciun dubiu că se vor organiza noi licitații, că se vor găsi bani: „Altfel, nu se poate, este un lucru dictat la nivel european”.

Deși a declarat în repetate rânduri că nu există o responsabilitate când vine vorba de proiectele cu vagoane de călători, că parcul companiei naționale de transport pe calea ferată este foarte învechit („pârghiile au fost întotdeauna în mâinile statului”), totuși acum povestea este despre altceva, „cu totul diferită, vorbim de un drum pe care merge toată Europa: transportul urban care nu poluează”.

„Începând cu acest exercițiu bugetar european, vehiculele electrice și cele ecologice sunt prinse cu capital special de investiții în cadrul fondurilor nerambursabile europene”, dă un indiciu Ștefan Roșeanu, directorul general al Asociației pentru Mobilitate Metropolitană.

Privind din acest unghi, s-ar putea spune că antreprenorul din Arad a scos „asul din mânecă”, după o perioadă în care compania pe care o deține a trecut prin „căderi neașteptate”. Anul trecut a fost foarte dificil: afacerile s-au prăbușit de la 290 milioane de lei (valoarea din 2014), la 96 milioane de lei, în timp ce profitul a căzut la 1,4 milioane de lei (de la 41 milioane de lei). Rezultatele au fost posibile în absența unor licitații care să genereze comenzi pentru susținerea afacerii.

Cumva, mișcarea anunțată de curând, cu autobuze și troleibuze electrice, și plănuită de mai mult timp, vine în completarea celorlalte linii de business, respectiv producția de vagoane de călători și producția de tramvaie. „Dacă nu sunt licitații pentru vagoane, facem tramvaie. Iar dacă nu sunt licitații pentru tramvaie, facem troleibuze”, spune el.  Cu atât mai mult cu cât există și deschidere către Europa: „transportul urban este responsabil pentru circa un sfert din emisiile de dioxid de carbon cauzate de transporturi”, iar reducerea poluării generate de vehiculele de transport public face parte dintr-un proiect global susținut în plan legislativ. „Tendința la nivel mondial este de a trece la transportul în comun care nu poluează. Mă refer la transportul pe tracțiune electrică. Suntem pe ultima sută de metri pentru autobuzele electrice”, subliniază antreprenorul. Într-o primă fază, capacitatea de producție va fi de trei-patru troleibuze și autobuze pe lună, aici fiind luate în calcul și parteneriatele cu companii din străinătate.  „Ca antreprenor român, ai șanse mari luând în considerare că această piață este încă la început, la nivel mondial. Sunt și jucători consacrați care abia dezvoltă acum această nișă”, dă un al doilea indiciu Ștefan Roșeanu, referindu-se la contextul internațional.

O COMPANIE DIN FRANȚA. Bineînțeles că parteneriatele lui Blidar cu străinătatea nu se limitează doar la „a livra”, ci și la „a construi”, cel mai elocvent exemplu fiind un acord pe care tocmai l-a semnat cu „un producător de componente francez” pentru producția de autobuze și troleibuze electrice. Omul de afaceri nu intră în amănunte, nu oferă un nume sau măcar o cifră, în baza unei ”clauze de confidențialitate din contract”. Ce urmărește cu toate aceste contracte internaționale? „Să ducă numele autobuzelor și troleibuzelor electrice peste tot în lume”.

Compania lui Blidar derulează deja un contract pentru troleibuze electrice la Cluj, după ce a câștigat licitația pentru 20 de unități.  Potrivit datelor Asociației pentru Mobilitate Metropolitană (care citează un studiu realizat de ETL Business Plus), astăzi, 11 orașe din România folosesc troleibuzele ca mod de transport public, cel mai important fiind Bucureștiul (cu 300 de vehicule). Doar trei dintre aceste orașe au achiziționat în ultimii zece ani troleibuze noi. Printre ele Timișoara, care în 2008 a cumpărat 50 de troleibuze de la compania Skoda Electric, înnoindu-și complet flota. Acestea sunt dotate cu un motor diesel auxiliar, cu autonomie de până la 40%, cu care troleibuzul mai poate rula 200 de km, în cazul în care nu este curent electric.

Analizând în detaliu, pornind de la cifrele culese din piață, Valer Blidar este sigur că își va dubla afacerile anul acesta, pentru următorii câțiva ani previzionând deja un avans spectaculos. „Piața de vehicule electrice se află într-o perioadă de redezvoltare, cu perspective de investiții interesante în următorii cinci ani. Vorbim de cel puțin 200–300 de milioane de euro”, face o estimare Ștefan Roșeanu. În context, există la nivelul Uniunii Europene o presiune politică ridicată pentru eliminarea vehiculelor pe combustie internă (n.r. – benzină și motorină) în proporție de 50% până în 2030 și 100% până în 2050. În plan legislativ, chiar există un proiect de lege (”Legea privind promovarea transportului ecologic”) care prevede, în forma în care este acum, ca autoritățile publice locale, regiile autonome și societățile aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale să achiziționeze vehicule acționate prin propulsie electrică sau alte tehnologii verzi.

Iar la nivelul țării, foarte multe primării au început să dezvolte programe de investiții în flote cu vehicule electrice pentru a asigura acest schimb tehnologic în următoarele decade, investiții care trebuie făcute eșalonat pentru a lua din presiunea pe buget. Care vor fi costurile? „De exemplu, ca să înlocuiești o flotă ca cea a Capitalei, cu 1.000 de autobuze electrice, înseamnă, la costurile actuale, undeva între 200 și 300 de milioane de euro. Adică, cel mai ieftin autobuz costă 200.000 euro, iar cel mai scump 500.000 euro”, oferă un răspuns Roșeanu. România se află între țările europene care beneficiază de o rețea dezvoltată de transport electric urban, respectiv de rețele de tramvai și troleibuz. Din păcate, în ultimii zece ani, „s-a constatat o involuție”, orașe precum Constanța eliminând total acest tip de transport. Blidar se bazează și pe exportul cu vagoane de călători, baza businessului său. În timp ce România nu oferă locul ideal de dezvoltare, acesta își duce vagoanele departe, până în Brazilia („Discut cu un operator din Brazilia pentru livrarea a 100 de vagoane”) sau chiar până în Iran. „Aproape tot ce producem  la fabrica din Arad merge la export”, spunea industriașul în urmă cu aproape trei ani.

Că noutatea pe care acesta o prezintă acum va înclina balanța către piața internă, este un lucru de care vom afla, probabil, peste un an sau doi. Până atunci, Valer Blidar rămâne exemplul clasic de antreprenor care a demonstrat că poți găsi oricând variante în „a face business”: „Ți se închide o ușă, altele se deschid. Important e să o alegi pe cea mai potrivită”

 

Proiecte în România

Zece mari orașe au deja planuri pentru atragerea de fonduri europene pe care să le folosească pentru achiziționarea unor vehicule noi, fără emisii poluante sau cât mai reduse.

 

8 La ARAD se recomandă achiziționarea a 30 de autobuze ecologice noi în perioada 2018-2020 și a 5 tramvaie noi pentru aceeași perioadă.

8 În BRAȘOV, unde există o flotă învechită de troleibuze, ar trebui achiziționate 30 de autobuze electrice până în 2020.

8 În BUCUREȘTI, deși flota de autobuze este considerată a fi „modernă” (1.000 de autobuze Mecedes Citaro), din cauza întreținerii deficitare și a faptului că nu există autobuze articulate pentru a limita numărul de curse necesare, acestea ajung să genereze o poluare semnificativă. Astfel, pentru regiunea București – Ilfov se propune achiziția a 200 autobuze cu motorizare Euro 6 între 2016 și 2023 și de 300 de autobuze electrice între 2023 și 2030. De asemenea, se urmărește înlocuirea troleibuzelor cu autobuze electrice cu baterii, cu diverse opțiuni de încărcare.

8 La CRAIOVA, se urmărește și înființarea a două linii de autobuz de tip BRT (linie de autobuze cu serviciu rapid și bandă dedicată pe tot traseul), pentru care ar trebui achiziționate 18 vehicule de mare capacitate. Alte 18 tramvaie și 30 de autobuze noi sunt așteptate pentru următorii ani.

8 La TIMIȘOARA, s-a propus achiziția a 15 tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, 10 troleibuze articulate, 5 troleibuze standard și 10 autobuze standard până în 2020 și a altor 30 de tramvaie, 40 de troleibuze și 20 de autobuze în perioada 2021-2030.

8 Și în BRĂILA, pe lângă modernizarea parcului de tramvaie cu vehicule noi, este necesară și achiziționarea unei flote de autobuze cu emisii zero sau cât mai reduse, autobuze electrice sau hibride.

8 La CLUJ-NAPOCA, în perioada 2016-2020, vor fi cumpărate 12 tramvaie, 40 troleibuze și 20 de autobuze. De asemenea, în perioada 2021-2030 sunt plănuite alte 15 tramvaie, 70 de troleibuze și 45 de autobuze.

8 Pentru CONSTANȚA, oraș care nu beneficiază de transport electric în momentul actual, se recomandă, pe lângă înnoirea flotei actuale, și suplimentarea parcului auto al RATC cu 67 de autobuze ecologice (electrice) de capacitate medie pentru preluarea rutelor de microbuze private până în 2020.

8 Proiectele propuse pentru GALAȚI prevăd achiziționarea de 20 de tramvaie noi, 20 de troleibuze noi și 140 de autobuze ecologice până în 2020.

8 La IAȘI, planurile sunt pentru  perioada imediat următoare, recomandările oprindu-se la 20 de tramvaie și 30 de autobuze noi.

8 În ORADEA, printre proiectele asumate de către primărie, se numără și achiziţia de autobuze ecologice de diverse capacități, respectiv 5 midibuze de 7 m, 20 autobuze de 12 m şi 4 autobuze articulate de 18 m.

8 La PLOIEȘTI, oraș care beneficiază de o rețea de transport public deservită de tramvaie, troleibuze și autobuze, este recomandată înnoirea parcului de vehicule până în 2018 cu 10 tramvaie, 12 troleibuze și 20 de autobuze.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii