Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Trei luni

După primele trei luni ale acestui an, merită să ne oprim pentru câteva momente (idei) asupra monitorizărilor de publicitate TV. Cifrele arată că a crescut consumul de publicitate pe televiziune.
Petre_Barbu.jpg

Volumul de audiență livrat de piața TV pentru campaniile de publicitate difuzate a crescut în primul trimestru al acestui an cu 2,3% față de primul trimestru al anului trecut. O majorare ce nu poate fi trecută cu vederea, chiar dacă, aflându-ne într-un act bisect, trimestrul din acest an a avut în plus o zi.

Se poate spune că televiziunile și-au făcut datoria față de clienții care au comandat reclame. Televiziunea rămâne suportul favorit pentru promovare. Toți clienții, indiferent de mărimea bugetelor, vor să-și vadă brandurile pe „sticlă”. Au toate motivele să aibă această ambiție pentru că publicitatea TV în România este ieftină. Acest lucru încurajează companiile cu bugete mici, de exemplu, de 200.000 de euro, să se aventureze pe televiziune. Acest buget, în țări cu piețe de televiziune mature și reglementate, n-ar fi recomandat să fie investit pe TV. Pentru că ar însemna să fie aruncat pe fereastră, ajungând pentru o campanie de-o lună, apoi brandul dispare și consumatorii îl uită.

La noi, pe piața TV, chiar și cu un astfel de buget, clientul vrea să-i fie văzut brandul. Cu orice preț. Acești bani i-ar ajunge să-și vadă reclamele împreună cu angajații, cu nemurile, cu prieteni și să bifeze un fel de campanie, iată că am fost și noi pe televiune! Orgoliile sunt mari, greu de strunit.

Sunt agenții deștepte care îi sfătuiesc pe clienții lor să nu toace aiurea astfel de bugete pe TV și să le angajeze pe alte medii, cu impact mult mai ridicat. Dar mirajul televiziunii în România este mare. Poți să te lauzi că brandul tău este în calupul de publicitate, luptându-se pentru vizibilitate cu alte 15 reclame, dar în realitatea acesta nici să nu fie văzut de către telespectatorii plictisiți și agresați. Totuși, clientul e stăpânul, el comandă, el plătește, el trage consecințele. (Totuși, se poate arunca vina pentru eșec pe agenția de media, este cea mai comodă mișcare!)

Monitorizările din acest trimestru au arătat o surpriză pe piața TV: consumul de publicitate pe România TV a depășit pe cel de la Antena 3. Pentru prima dată! Dar să nu ne grăbim s-o catalogăm drept o „surpriză de proporții”. S-ar putea ca în al doilea trimestru, Antena 3 să-și revină și situația din topul televiziunilor cu cele mai mari bugete de publicitate să se schimbe, iar noi să rămânem cu „surpriza” în… brațe.

Bugetul de publicitate consumat pe Antena 3, în primul trimestru al acestui an, a scăzut cu 21,6% față de cel din aceaști perioadă a anului trecut, pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). Scăderea (drastică) se poate explica printr-o micșorare generală a audienței acestei televiziuni. Scandalul cu ANAF a afectat audiența televiziunii. În același timp, consumul de publicitate a crescut pe România TV cu 18,9%, plasând televiziunea pe locul patru în topul general de publicitate, după Pro TV, Antena 1 și Kanal D.

Tot la capitolul „surprize” ar fi de notat scăderile însemnate de publicitate pe televiziunile Prima TV (-29,2%), Național TV (-21,5%) și prăbușirile în cazul Acasă TV (-53,5%) și B1 TV (-61,3%).

Cei trei jucători din fruntea topului și-au confirmat angajamente către clienți: Pro TV a livrat un volum de audiență mai mare cu 8,4%, Antena 1 a crescut cu 1,1% și Kanal D a avut o creștere de 9% pe targetul comercial.

Majorarea cu 2,3% pentru întreaga piață, în primul trimestru, este un semn clar că 2016 va fi un an al unei creșteri reale, așteptată de mulți ani. Vor contribui, cu siguranță, Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice. Va fi interesant de urmărit dacă aceste creșteri de audiență din monitorizări se vor reflecta și în bugetele atrase de televiziuni. Pentru că banii contează, chiar și înaintea GRP-urilor!

Majorarea volumului de audiență TV cu 2,3% este un semn clar că 2016 va fi un an al unei creșteri reale, așteptată de mulți ani.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii