Special Triatlon: De ce a luat triatlonul locul golfului în topul preferințelor românilor? - Forbes.ro
Cautare




, Contributor

SportsMoney |
|

Special Triatlon: De ce a luat triatlonul locul golfului în topul preferințelor românilor?

118 triatlon Vlad Stoica 1
Provine dintr-o familie în care sportul este puternic înrădăcinat în ADN și era inevitabil să îşi păstreze numele legat de sport.

Când s-a hotărât să organizeze prima competiţie de triatlon din România la standarde internaționale, existau câteva competiţii de triatlon deja, inimoase, dar destul de rudimentare.

„Prima ediție a fost, practic, un eveniment organizat în cinci persoane. Toţi am făcut de toate, de la cărat garduri până la client service. Am muncit aproape non-stop, timp de trei zile, dar a fost frumos, cu multe satisfacţii”, rememorează Vlad Stoica, General Manager Smart Atletic, momentul organizării, în 2009, a primului concurs TriChallenge Mamaia, care a avut 90 de participanţi. Anul trecut, la TriChallenge Mamaia au venit circa 1.500 de participanţi. Bugetul total al primului eveniment a fost de aproximativ 10.000 euro, bani strânşi de pe la prietenii care l-au sponsorizat. „Bugetul evenimentului TriChallenge Mamaia de anul acesta se ridică undeva la 145.000-150.000 euro, cu tot cu valoarea de barter sau cu sponsorizările în produse”, afirmă Vlad Stoica.

În 10 ani, TriChallenge a evoluat spectaculos, iar profitul nu a întârziat să apară. „Practic, competiţiile au evoluat «de la zero la hero», la început nu ştiam nimic despre organizare şi nu exista nici piaţă. Acum, ştim foarte multe – evident, nu totul -, dar avem un nivel foarte ridicat de know-how şi executăm evenimente comparabile cu ce se întâmplă la nivel global, iar piaţa este saturată de competiţii de toate felurile. Ceea ce este foarte bine, deorece această piaţă, din punctul meu de vedere, este un «legacy» lăsat de cei trei pionieri ai acestui domeniu: Valeria Van Groeningen, organizatorul primei competiţii moderne de maraton, Dan Sardan, organizatorul primei competiţii moderne de Mountain Bike, şi cu mine, pe partea de triatlon. Legat de profit, pot să vă spun că acest gen de competiţii generează venituri serioase, dar depinde foarte mult ce hotărăşti să faci cu acestea. De exemplu, noi, la TriChallenge, reinvestim tot, deoarece acest eveniment este cea mai bună carte de vizită a noastră ca organizaţie, iar profitul vine din evenimentele corporate, pe care le organizăm pentru diverse companii”, susţine Vlad Stoica.

 

De la pasiune la profit

Dintre cele trei probe ale triatlonului (înot, alergare și ciclism), înotul pare cea mai dificilă şi mai puţin profitabilă. Vlad Stoica a făcut polo şi triatlon de performanţă şi crede în omul complet. Este un împătimit al maratoanelor de nataţie în apă deschisă. Mi-a explicat ideea de profit a acestor evenimente sportive.

„În zona de alergare, sunt câteva competiţii care generează venituri foarte mari, cele de tradiţie, precum Maratonul Internaţional Bucureşti, Semimaratonul Bucureşti, Maratonul Cluj sau Maratonul Braşov, dar, în principiu, sunt evenimente organizate de ONG-uri – aşadar excedentul, sau ce rămâne pe plus, se reinvesteşte în organizaţie şi în eveniment. În concluzie, nu putem vorbi de profit comercial aşa cum putem să vorbim, de exemplu, la Color Run, un eveniment de alergare 100% comercial, orientat spre entertainment, care la rândul lui face foarte bine ceea ce face şi este bine că există. De evenimente profitabile de înot nici nu se poate discuta, dar despre organizatorii inimoşi care le organizează putem să scriem o carte. Partea de ciclism este un pic diferită şi sunt câteva evenimente mari care generează venituri importante, precum Prima Evadare sau Turul Ciclist al Sibiului, dar nici aici nu putem să vorbim de profit comercial, deorece banii se reinvestesc în organizaţie, marketing, infrastructură etc. şi foarte multe evenimente mai mici, unele care au pornit cu ambiţii mari şi cu scop strict comercial, dar care nu şi-au atins obiectivul pe parcurs, şi altele organizate de ONG-uri şi oameni pasionaţi, nemotivaţi de profit, ci doar de ceea ce fac. Triatlonul se apropie foarte mult de ceea ce se întamplă în ciclism”, explică Vlad Stoica.

A descoperit triatlonul întâmplător, la 17 ani, la o competiţie în Belgia şi i-a plăcut, pentru că a văzut în el un sport pentru amatori, care aduce sănătate şi bună dispoziţie. Privind în urmă, crede că în anii care au trecut de atunci, românii, ca naţie, au intrat în normalitate, apropiindu‑se mai mult de valori vestice, precum sănătatea şi sportul. În al doilea rând, mai spune el, a fost creată o piaţă nouă pentru România, au răsărit diverse business-uri conexe şi s-au dezvoltat foarte mult organizaţii, firme sau ONG-uri nişate pe această piaţă. Impactul este atât economic, cât şi social. „E greu de calculat în acest moment, dar intuitiv pot spune că, spre exemplu, costurile cu asigurările medicale şi costurile cu sănătatea sunt influenţate pozitiv de această piaţă, iar din acest motiv trebuie susţinere locală şi guvernamentală. Nu în ultimul rând, faptul că în doar 10 ani avem cele mai mari competiţii de Triatlon, MTB (Mountain Bike) şi Maraton din această parte a Europei este o performanţă fantastică, ar trebui să ne mândrim cu asta. Aş mai adăuga şi faptul că evenimentele sportive importante atrag turişti sportivi amatori din străinătate, aşadar vorbim, din nou, de un impact economic pozitiv – de data aceasta, în zona de turism, un alt motiv pentru care ar trebui să existe politici de susţinere pentru proiectele sportive de acest gen”, susţine Stoica.

 

Siguranţa concurenţilor este prioritară

A învăţat din regulile celor 35 de competiţii de triatlon la care a participat în Vest şi le-a implementat în România. Fair play-ul, respectul faţă de participanţi, echitabilitatea şi asumarea erorilor sunt cele mai importante. „Se întâmplă, uneori, să o mai dai în bară ca organizator, din motive independente de tine sau chiar din vina ta, unii participanţi devin foarte agresivi când se întâmplă acest lucru, iar eu, ca organizator, trebuie să trec prin perdeaua de agresivitate şi energie negativă şi să mă pun în locul participantului, să simt şi să-i înţeleg frustrarea şi cumva să rezolv problema, în măsura în care se mai poate rezolva. Neapărat, să îmi asum, chiar dacă nu a fost ceva cauzat de mine sau de organizaţia mea”, povesteşte Vlad Stoica.

Iar siguranţa este prioritatea numărul 1 a organizatorilor TriChallenge. Pentru a-mi da un exemplu, Vlad îmi spune că factura de la furnizorul lor de garduri metalice, care îi ajută să delimiteze şi să securizeze traficul sau zonele pietonale, este mai mare decât costul ediţiei din 2010 TriChallenge. Cinci ambulanţe sunt poziţionate strategic şi au propriul lor medic, care este responsabil de coordonarea activităţii medicale.

TriChallenge Mamaia se ridică la standardele vestice, pentru că organizatorii au reinvestit în el în permanenţă. Dar încă le este dificil să atragă participanţi străini, deorece avem o mică problemă cu imaginea de ţară, după cum spune Vlad. „Încă România pare o ţară nedezvoltată şi nesigură. Cumva, tot la zona guvernamentală ajung, unde cred că ar trebui o strategie mai bună, mai adaptată vremurilor, de promovare a ţării”, mai spune el.

 

Cel mai sus

Beneficiile brandurilor care se asociază cu TriChallenge sunt în strânsă legătură cu tipul de participanţi care iau startul, cu dimensiunea evenimentului, nivelul de organizare şi modul în care este promovat. „Am să le iau pe rând. Triatlonul a devenit noul golf, din punct de vedere al participanţilor, aşadar genul de oameni care participă au un profil predominant mediu și superior din punct de vedere al veniturilor, job-ului şi, de ce nu, al aspiraţiilor. Un sponsor sau un partener trebuie să ia în calcul că genul acesta de asociere aduce beneficii clare şi măsurabile de imagine. Ca dimensiune şi vechime, este unul dintre evenimentele cu tradiţie, prin care a început dezvoltarea acestei pieţe şi, nu în ultimul rând, este un eveniment mare, cu peste 2.000 de participanţi şi peste 5.000 de spectatori. Organizarea şi atenţia la detalii sunt la cel mai înalt nivel, putem să ne comparăm cu orice triatlon din Europa. Desigur, păstrând anumite proporţii din punct de vedere al bugetului. Promovarea evenimentului se face pe toate palierele şi nu ne limităm doar la comunitate, ci ieşim din cutie, deoarece ne dorim să fim un brand de sport lifestyle uşor de recunoscut. Deci, sponsorul sau partenerul care doreşte să îşi asocieze imaginea cu TriChallenge are beneficii majore pe mai multe planuri”, spune Stoica.

Triatlonul este un sport inspirațional care naște povești frumoase. „Avem participanţi care au crescut odată cu noi şi au fost alături de la început, încă din 2009, avem participanţi care aici s-au cunoscut şi ulterior s-au căsătorit. Sunt participanţi care şi-au făcut business-uri conexe cu acest sport, sesizând anumite oportunităţi şi, cel mai important, la noi s-au legat foarte multe prietenii trainice şi multe grupuri şi comunităţi, asta fiind şi satisfacţia mea cea mai mare şi obiectivul meu încă de la începutul acestei odisei”, mai spune organizatorul. Pentru acest an, obiectivul organizatorilor TriChallenge Mamaia este să reuşească cea mai frumoasă ediţie de până acum şi să ridice şi mai sus ştacheta. Îşi doresc să aducă şi Full Ironman, cea mai cunoscută competiţie, dar asta doar atunci când infrastructura le va permite. Deocamdată, stăm destul de prost la partea de şosele, iar proba de bicicletă nu are unde să se desfăşoare, încă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii