Cautare




, Contributor

Industrie |
|

Tot mai sus

Liderul pieţei de bricolaj este pregătit să răspundă concurenței în creștere cu ţinte ambiţioase, mizând pe extindere.
10_Dragos_Paval_Dedeman.jpg

Fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, cei doi antreprenori băcăuani care controlează compania de bricolaj Dedeman, au demonstrat că, pentru ei, criza a fost un test pe care l-au trecut cu brio. Dedeman rămâne în continuare liderul detaşat al pieţei de bricolaj autohtone, cu o cifră de afaceri în 2012 de 541 de milioane de euro, în creştere cu aproape 70 de milioane de euro faţă de 2011 şi un profit de aproximativ 57 de milioanede euro.

Fraţii Pavăl, la rândul lor, sunt cei mai bogaţi oameni de afaceri din Moldova, prezenţi în topul Forbes 500 Miliardari pe locul zece, cu o avere evaluată la 360 de milioane de euro. Cei doi antreprenori au putut astfel să mizeze în continuare, prudent, dar sigur, pe extinderea reţelei de magazine. Chiar la începutul acestui an, compania mai urmează să deschidă încă un magazin, la Sibiu, urmând să ajungă astfel la 37 de unităţi.

Creată în urmă cu mai bine de 20 de ani, Dedeman a crescut aproape cu o precizie matematică, iar prin inaugurarea magazinului din Sibiu, fraţii Pavăl atacă direct fieful Ambient, una dintre cele trei mari firme de bricolaj româneşti care are o reţea foarte bine pusă la punct în Ardeal. Pentru Dedeman, extinderea nu s-ar opri aici, antreprenorii băcăuani afirmând că, pentru 2014, au un buget de 60 de milioane de euro destinat acestui capitol şi că au în vizor deschiderea a încă două magazine. Planurile de extindere ale celor de la Dedeman reprezintă o decizie îndrăzneaţă pe care nu foarte multe companii din domeniu şi-au mai permis să o facă în ultima vreme.

De altfel, pentru piaţa de bricolaj, anul 2013 a fost unul plin de surprize. Retailerul german Praktiker a anunţat că va intra în insolvenţă după ce vânzarea unei subsidiare din Luxemburg a eşuat. Cu toate acestea, Praktiker, care are în România 27 de magazine nu a anunţat deocamdată că s-ar putea retrage şi de pe pieţele din Europa Centrală şi de Est în ciuda faptului că vânzările au scăzut în primul trimestru al anului trecut cu 6,5% şi că firma austriacă Maseltov, cel mai mare acţionar al grupului german, ar fi dorit încă din 2012 retragerea din Europa de Est. În schimb, Praktiker România a apelat la Casa de Insolvenţă Transilvania pentru a ajuta compania la restructurarea costurilor cu chiriile în magazinele pe care le deţine în ţară, însă procedura va avea loc fără ca firma de bricolaj să ceară insolvenţa.

Tot anul trecut a fost anunţată achiziţionarea reţelei Bricostrore de către bitanicii de la Kingfisher. Compania britanică de bricolaj este cel mai mare vânzător de pe piaţa de bricolaj din Europa şi valorează, potrivit estimărilor, aproape şapte miliarde de lire sterline. În România, Kingfisher deţinea deja 20% din acţiunile lanţului de magazine Hornbach şi acum a preluat şi reţeaua de 15 magazine a francezilor de la Bricostore pentru care a plătit 35 de milioane de lire sterline adică echivalentul a 41,5 milioane de euro cash, la care se adaugă preluarea unor datorii de 35 de milioane de lire. Mai mult, a şi preluat disponibilităţi cash de şapte milioane de euro, potrivit unui raport publicat de compania britanică. În total, tranzacţia se ridică la 63 de milioane de lire, adică aproximativ 75 de milioane de euro. Noii proprietari au anunţat că intenţionează să dezvolte afacerile în România, iar ţinta lor este să atingă aici 50 de magazine toate sub sigla Brico DépÔt, implicit cele 15 achiziţionate de la Bricostore.

Pe o piaţă estimată la 1,7 miliarde de euro, principalii mari jucători sunt cele trei companii româneşti – Dedeman, Arabesque şi Ambient – care se luptă cu şapte multinaţionale – Praktiker, Kingfisher, bauMax, Hornbach, Mr. Bricolage, Obi şi Leroy Merlin. Iar după cifrele de afaceri din 2012, podiumul este tricolor: Dedeman (541 de milioane de euro), Arabesque (347,5 milioane de euro) şi Ambient (148,2 milioane de euro). Iată de ce este cu atât mai important de urmărit ce vor face românii în acest an și ce argumente are Dedeman pentru a rămâne liderul pieței pe fondul creșterii dramatice a concurenței.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “14 pentru 2014”

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei din 20 ianuarie, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer  sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii