Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Tot mai simplu

În marele mall online care a devenit eMAG a mai intrat un „boutique”, cu produse românești, făcute de români. La șase luni, programul „Deschide România” a dat rezultate, la fel și platforma din care face parte, eMAG Marketplace.
Florin Filote eMAG_1

Lansată în 2011, platforma eMAG Marketplace, unde comercianții își pot vinde produsele pe siteul celui mai mare retailer online din țară, a înregistrat în 2016 o creștere accelerată și a ajuns la 2.000 de magazine partenere, care au peste un milion de produse listate. „Dezvoltarea eMAG Marketplace a reprezentat, alături de investiții, care au totalizat 50 de milioane de euro – 24 în tehnologie, 23 în dezvoltarea internațională, un milion în logistică și două în pregătirea angajaților – unul dintre factorii care ne-au permis să înregistrăm în 2016 vânzări cu 45% mai mari decât în anul precedent și să ajungem, în România, la o cifră de afaceri de 2,02 miliarde de lei“, spune, cu mândrie, Florin Filote, directorul eMAG Marketplace.

Tot el dezvăluie ce reprezintă, în fapt, eMAG Marketplace. „Închipuiți-vă o stradă lungă, infinit de lungă, unde sunt magazine pe stânga și pe dreapta și care funcționează 24 de ore, șapte zile pe săptămână. Acum, eMAG, care era, la început, singurul comerciant de pe platformă, este doar unul dintre magazinele de pe strada asta, cu diferența că, similar cu un mall, are drept atuuri traficul și clienții. Și vă mai dau un exemplu: dacă eMAG are în acest moment undeva la 100.000 de produse, eMAG Marketplace are peste un milion și jumătate. Suntem încă departe de alte modele relevante de pe piețele externe, care au ajuns la 400 de milioane de produse, dar creștem“.

Cumulat, eMAG Marketplace acoperă o gamă vastă de produse, de la telefoane, electronice și electrocasnice, la jucării, produse pentru casă și gradină, mobilă și cosmetice. Platforma permite fiecărui magazin partener să își stabilească singur condițiile comerciale, taxele de livrare, politica și taxele de retur, dar și prețurile, atâta timp cât asigură clienților aceleași standarde de calitate cu care s-au obișnuit la eMAG. „Dacă vorbim de Marketplace în general, ponderea este undeva la 60% pentru produsele electro-IT și 40% pentru restul categoriilor“, completează șeful eMAG Marketplace. Platforma cuprinde atât firme de pe plan local, cât și internaționale. Gorenje, F64, quickmobile sau Studio Casa sunt doar câteva dintre acestea, fiind întâlnite modele care au luat naștere în offline și au rămas acolo, afaceri care au început în offline și încearcă, pe lângă Marketplace și propriul lor canal de online, modele de B2B care au făcut numai asta și intră într-un model de B2C prin intermediul platformei, dar și modele care sunt prezente doar în Marketplace, fără alt tip de canal de vânzare în spate. Cum este mai productiv? „Varianta multichannel este urmată de majoritatea companiilor de succes din afară“, observă Filote.

În ceea ce privește câștigurile acestor firme de pe urma prezenței pe platforma creată de eMAG, de exemplu, pentru un busines ca F64, Marketplace contează mai mult de 10% în vânzările totale. Iar modelul acesta avansează. În primele șase luni ale acestui an, eMAG Marketplace a înregistrat o creștere de peste 74% față de aceeași perioadă a anului trecut și a generat vânzări de peste 350 de milioane de lei. Pentru al doilea semestru, reprezentanții eMAG așteaptă de asemenea un spor substanțial, țelul fiind atingerea cifrei de un miliard de lei, astfel încât platforma să devină cea mai importantă destinație pentru orice comerciant, dar și o oportunitate pentru oricine vrea să înceapă o activitate nouă în comerț.

Planurile pe termen scurt și mediu sunt extrem de bine conturate, după cum ne-a detaliat șeful eMAG Marketplace: „Dacă acum avem aproape 4.000 de parteneri, ne dorim să ajungem în martie 2018 la minim 9.000. Pe de altă parte, estimăm că la finele anului, platforma va însemna undeva la 26% din totalul eMAG, iar pe termen mediu țintim 35-40%, un procentaj adaptat modelului nostru de business, care este unul mixt. Pentru a ne atinge aceste obiective, sunt multe de îmbunătățit. În ultimii cinci ani de zile am investit peste patru milioane de euro, iar sumele au fost direcționate în special către partea de hardware și îmbunătățirea instrumentelor pe care le punem la dispoziția partenerilor pentru ca procesul lor de listare să fie unul ușor. În plus, am optimizat instrumentele care le sunt dedicate și am căutat să le oferim informații referitoare la performanța lor online. Acum ne propunem să schimbăm modelul de curierat, astfel încât clienții să beneficieze de servicii la standardele cunoscute de la eMAG, și intenționăm să folosim patru companii care, împreună, acoperă peste 85% din piața de curierat din țara noastră: FAN, DPD, Cargus și Sameday. În plus, începând cu anul viitor vom încerca să-i degrevăm pe selleri și de partea logistică pentru categorii speciale de produse, precum cele cu volum mare sau care induc probleme speciale de transport, oferindu-le posibilitatea de a avea un stoc în depozitul eMAG“.

O altă direcție importantă este programul „Deschide România“, lansat la începutul acestui an, în urma unei investiții de un milion de lei în infrastructura online. Un program destinat micilor producători, ONG-uri cu activități de producție din care se autofinanțează și PFA-uri care realizează produse meșteșugărești. Cifra de afaceri a acestora poate să fie de până la 500.000 de lei, înregistrată în ultimul an fiscal încheiat, trebuie să producă exclusiv în România, cu respectarea tuturor normelor și prevederilor legale, iar produsele lor pot fi inclusiv produse meșteșugărești, realizate în serii mici. „Sunt circa 200 de producători acum, cu aproape 60.000 de produse active, iar numărul acestora crește. Ne-am propus să ajungem până la finele lui decembrie la 400 de producători cu vânzări totale de 14 milioane de lei, iar în 2021 vizăm ca producătorii locali incluși în program să genereze 100 de milioane de lei. Nu aceste cifre sunt însă relevante pentru noi. Nu am creat programul pentru a ne îmbogăți. Anul trecut, noi am generat pentru partenerii noștri din Marketplace peste 100 de milioane de euro, anul acesta vizăm o creștere de 75%, astfel că cele trei milioane de euro pe care le vizăm din această secțiune nu înseamnă atât de mult. Dar încercăm să-i ajutăm pe ei și, pe termen lung, să susținem fundamentul economiei. Acum înseamnă foarte puțin, iar în cinci ani probabil că raportul se va păstra, pentru că modelul de Marketplace crește fabulos de la an la an, așa că Deschide România va rămâne o parte dintr-un tot unitar“, explică directorul eMAG Marketplace.

Potrivit acestuia, cei care au intrat în program au avut creșteri ale vânzărilor de până la 500%, beneficiind de faptul că au la dispoziție, la un click distanță, peste 500.000 de clienți unici. Aceste exemple, dar și accesul facil la platformă, au dus la un feedback pozitiv al producătorilor. „Transparența este cuvântul de ordine în procesul de selecție al celor care intră în program. Rata de respingere este redusă, între 10% și 20%, însă cauzele au fost obiective: vindeau produse pe care noi nu le putem comercializa, precum produsele alimentare, perisabile, fie aveau o cifră de afaceri mai mare decât cea stabilită de noi. Așadar, vorbim despre motive legate de faptul că nu au parcurs cu atenție condițiile de eligibilitate. Am avut parte și de entități care s-au retras, însă temporar, și doar din pricina limitărilor de producție. Sunt sigur însă că vor reveni, pentru că avantajele lor sunt majore“, spune Florin Filote.

Și dacă românii vor, de ce nu ar fi potrivită o platformă similară în Bulgaria și Ungaria, țări în care eMAG a implementat deja Marketplace?! Reprezentantul companiei spune doar că va fi mai greu „singurul dezavantaj este că, acolo, eMAG nu este perceput ca un brand local, cum este în România“, dar se gândește deja la acest lucru, iar „Deschide Bulgaria“ și „Deschide Ungaria“ vor fi gata, potrivit acestuia, cel mai târziu în 2018.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii