Raluca Grigoriu, Marketing & TV Production Director la Studio Moderna
Forbes: Care sunt principiile (direcţiile) care stau la baza activităţii dumneavoastră de om de marketing?
Raluca Grigoriu: Nu am făcut niciodata un „inventar” şi nu mi-am pus în ramă o listă de principii, dar într-adevăr de-a lungul anilor s-au cristalizat în activitatea mea câteva reguli de baza, de la care încerc să nu mă abat:
– Promisiunile catre clienţi trebuie onorate. Este deja un clişeu, dar în ultima instanţa vorbim despre un principiu etic care ar trebui să stea la baza oricărui business care vrea să treacă proba timpului. Sunt atentă la felul în care ne formulăm claim-urile sau ofertele comerciale. Sigur, comunicarea trebuie să îmbrace totul în haine cât mai frumoase – dar am încercat mereu să evit stridenţele, exagerările, tusele ingroşate. Un client câştigat dar apoi dezamăgit înseamnă reputaţie ştirbită şi în cele din urmă un minus de vânzări mai mare pentru companie.
– Creativitatea comunicării trebuie să meargă doar până la acel punct în care nu se pierde definitiv legătura cu produsul. Poate suna ciudat, pentru că întotdeauna se aşteaptă de la un om de marketing să facă apologia creativităţii – „trebuie să fim diferiţi cu orice preţ, să fim wow, să creăm buzz…”. Sunt de acord, atâta timp cât creativitatea nu devine un scop în sine şi se uită care este obiectivul iniţial al demersului său. Am văzut de multe ori spoturi memorabile, pline de diferite feluri de emoţii, cu bugete impresionante în spate – iar peste ani în cel mai fericit caz mi-am amintit spoturile, nicidecum produsele sau serviciile pe care le promovau. Nu trebuie să punem deloc limite creativităţii, ci doar să nu o lăsăm să-ţi piardă focusul. Adevărata măiestrie este ca mesajul care ajunge la public să fie într-adevar o declinare a esenţei produsului promovat, nu doar un exerciţiu de imaginaţie şi atât. De multe ori prefer o comunicare mai puţin sofisticată, directă şi clară, foarte bine targetată; dacă se mai adaugă şi un „twist” creativ, succesul este garantat.
– Puterea echipei dă întotdeauna măsură succesului. Am văzut proiecte sau branduri de succes care au intrat în declin în momentul în care au fost preluate de oamenii nepotriviţi. Şi invers, am văzut proiecte mici şi care păreau fără perspective, renăscând atunci când li s-a acordat grija de care aveau nevoie. Nimic nu e mai important decât calitatea echipei – iar pentru mine oamenii potriviţi sunt cei în care găsesc o combinaţie de inteligenţă, caracter, pasiune şi ambiţia de a fi mereu cei mai buni. Restul se mai învaţă pe parcurs…
– ROI (Return on Investment) este indicatorul pe care nu îl pierd niciodată din vedere şi care stă la baza deciziilor importante. Iar în Studio Moderna şi în marketing-ul direct am descoperit avantajul extraordinar de a putea măsura rezultatele aproape în timp real şi de a reacţiona şi ajusta imediat acolo unde este cazul. Este o provocare zilnică, dar acest feedback continuu din partea clienţilor ne oferă mie şi colegilor mei un mediu de lucru mereu conectat la piaţă, în care învăţăm şi ne „şlefuim” abilităţile foarte rapid.
Scopul activităţilor de marketing este în ultima instanţă creşterea vânzărilor şi obţinerea de profit. Da, pe termen scurt pot exista investiţii care să aibă alte obiective şi să se asume din start lipsa profitului. În egală măsura se pot implementa acţiuni al căror rezultat nu este măsurabil, dar care fac parte dintr-un mix şi amplifică efectul altor acţiuni. Dar la nivel macro, într-un orizont de timp mai lung, activităţile de marketing trebuie să livreze creştere de vânzări sănătoasă, fără să sacrifice marja de profit. Cred că aceasta este principala măsură a succesului, apoi cotele de piaţă, notorietatea, cifrele de distribuţie etc.
– Succesul nu vine mergând cu viteza a doua pe un drum de ţară–sintagma asta am auzit-o odată la o conferinţă şi mi s-a părut foarte adevărată. Şi eu cred că performanţa nu se poate obţine decât având mereu motoarele turate la maxim. Trebuie să fii mai rapid, mai prezent şi mai uşor accesibil decât sunt competitorii tăi, peste tot unde sunt clienții pe care ţi-i doreşti. Concret, ritmul meu şi pe care îl impun şi celorlalţi este mereu alert, iar asta se traduce în planuri de marketing deloc „relaxate”, de cele mai multe ori cu acoperire 360o.