41. Burn
Domeniu: FMCG
Anul înființării: 2001
Țara: SUA
Una dintre băuturile energizante cele mai cunoscute este Burn, o marcă ce aparţine companiei Coca-Cola. Produsă în comunitatea europeană, Burn este disponibil în 76 de pieţe din Europa, Africa şi America Latină. În România, produsul a fost lansat în 2001, fiind a patra ţară după Noua Zeelandă, Australia şi Anglia în care cunoscuta băutură energizantă şi-a făcut apariţia. Printre ingredientele Burn se numără şi plante care sunt cunoscute pentru proprietăţile lor în ceea ce priveşte stimularea nivelului de energie: guarana şi ginseng, dar şi taurină şi cofeină, cunoscute pentru proprietăţile lor împotriva oboselii.
42. Nikon
Domeniu: Tehnologie
Anul înființării: 1917
Țara: Japonia
Compania japoneză Nikon, producătoare de aparate foto și produse conexe industriei optice precum obiective foto, binocluri sau microscoape, a fost înființată în anul 1917 prin fuzionarea a trei producători japonezi de soluții optice. Compania formată în urma
fuziunii a fost numită Nippon Kogaku K.K. care în traducere înseamnă industria optică japoneză. Numele Nikon Corporation fiind adoptat de companie abia în 1988. În anul 1959, compania a lansat prima cameră SLR Nikon, denumită Nikon F, iar în 1999 produce primul SLR digital (D-SLR), D1. După anul 2000, Nikon a continuat să se axeze pe dezvoltarea aparatelor de tip D-SLR, însă pe două linii, cea pentru amatori și cea pentru profesioniști.
43. L’Oreal
Domeniu: Cosmetice
Anul înființării: 1909
Țara: Franța
Compania franceză aparţine celei mai bogate franţuzoaice, Lilianne Bettencourt. Ea a moştenit-o de la tatăl său, chimistul Eugène Schüller. La începutul secolului XX, acesta fonda o companie care avea să devină, în decurs de o sută de ani, cel mai mare brand de produse cosmetice din lume. Totul a început cu o formulă de vopsea de păr (botezată Auréale), pe care Schüller o vindea saloanelor de înfrumusețare din Paris și din care a derivat prima sa companie, botezată „Societatea franceză de vopseluri inofensive pentru păr“. Principiile de cercetare și dezvoltare care au guvernat această primă inițiativă antreprenorială au fost transmise ulterior și către L’Oréal, aceasta din urmă având în prezent o echipă de peste 2.000 de chimiști care se ocupă de inovațiile celor peste 500 de branduri aflate sub umbrela companiei.
44. Sensiblu
Domeniu: Retail farmaceutic
Anul înființării: 1997
Țara: România
Rețeaua de farmacii Sensiblu a introdus pentru prima dată în România conceptul de farmacie deschisă. Are în prezent peste 400 de unități la nivel național. Sensiblu a fost prima rețea care a introdus și cardul de fidelitate în retailul farmaceutic. N-a beneficiat de campanii de promovare agresive pe TV (așa cum se întâmplă cu alte rețele), brandul câștigându-și notorietatea pas cu pas, mai cu seamă prin „words of mouth“. Portofoliul Sensiblu include peste 20.000 de produse farmaceutice, parafarmaceutice şi cosmetice. Rețeaua de farmacii Sensiblu, parte a grupului A&D Pharma, a avut în 2013 o cifră de afaceri 1,29 de miliarde de lei, în creștere cu 29% față de anul anterior. De asemenea, compania a raportat pierderi de 38,89 de milioane de lei, anul trecut, în scădere faţă de anul fiscal 2012, când a înregistrat pierderi de 63,51 de milioane de lei.
45. Praktiker
Domeniu: Retail
Anul înființării: 1978
Țara: Germania
Înfiinţată în 1978, Praktiker a inaugurat, un an mai târziu, primele magazine în Germania, devenind, cu trecerea anilor, unul dintre cele mai importante lanţuri de bricolaj la nivel european. Praktiker a deschis primul magazin din România în 2002, iar până la sfârşitul anului 2013 a ajuns la 27 de magazine în 23 de oraşe din ţară. În România, magazinele Praktiker AG sunt achiziţionate, la începutul anului 2014, de compania Search Chemicals, deţinută de omul de afaceri de origine turcă, Ömer Süsli. Astăzi, lanţul are 28 de magazine, iar pe al doilea trimestru al anului 2014, a revenit pe profit.
46. Bucegi
Domeniu: Băuturi alcoolice
Anul înființării: 1980
Țara: România
Marca Bucegi a fost creată, în 1980, din dorinţa de a avea şi în România o bere care să poată concura cu cele din import. Denumită iniţial, „Bere blondă superioară de tip Bucegi”, din 1980 până în 1989, producţia şi comercializarea acestei beri sub această marcă s-a realizat în majoritatea fabricilor de bere din România. Din 1986 până în 1989, berea produsă la fabrica de la Reghin a fost berea oficială a TAROM. În 2005, berea Bucegi intră în portofoliul HEINEKEN România. Anul 2010 a însemnat renaşterea brandului, iar Bucegi a ajuns să se numere astăzi printre cele mai consumate beri la sticlă de 2,5 l din România.
47. Skype
Domeniu: Tehnologie
Anul înființării: 2003
Țara: Luxemburg
Serviciul Skype, ce permite utilizatorilor să efectueze apeluri video online, utilizând tehnici din familia Voice over IP (VoIP), a fost realizat de estonienii Ahti Heinla, Priit Kasesalu și Jaan Tallinn, iar compania Skype Group, cu sediul în Luxemburg, a fost lansată în 2003 de suedezul Niklas Zennström și danezul Janus Friis. În septembrie 2005, grupul Skype a fost achiziționat de către compania americană eBay la prețul de 2,6 miliarde de dolari, iar, în mai 2011, compania Microsoft Corporation a decis să achiziționeze Skype Communications, compania care deținea aplicația și tehnologiile Skype, pentru prețul de 8,5 miliarde dolari.
48. Saint Laurent
Domeniu: Modă
Anul înființării: 1961
Țara: Franţa
Saint Laurent Paris este brandul reinventat după ce fondatorul Yves Saint Laurent, fondatorul mărcii a murit în 2008. Acesta a debutat la 17 ani, când schiţele sale de modă au fost publicate în ediţia franceză a Vogue, şi a devenit în timp unul dintre cei mai influenţi creatori de modă ai secolului XX, cel care a iniţiat revoluţia siluetei androgine. Replica sa celebră a fost „moda trece, stilul e etern”. Brandul este creator al mai multor bunuri de lux, de la parfumuri, make up, la genţi, accesorii şi haine, distribuite în magazine din toată lumea.
49. Chanel
Domeniu: Modă
Anul înființării: 1909
Țara: Franţa
Deux-piece-ul Chanel, rochia neagră şi parfumul Chanel No. 5 (cel mai bine vândut parfum din
lume) sunt doar câteva dintre „revoluţiile” semnate Coco (Gabrielle) Chanel. Ea a creat hainele
potrivite pentru generaţia de după război, care se elibera la propriu şi la figurat de constrângeri.
La 26 de ani Gabrielle Chanel înfiinţa la Paris Chanel Mode, firmă care avea să devină un brand mondial şi probabil cel mai respectat din industria modei. Extinderea liniei de cosmetice la nivel
mondial a început încă din 1924. Faima Chanel a continuat şi s-a extins şi după moartea creatoarei în 1971, în mare parte datorită influenţei lui Karl Lagerfeld, care a preluat conducerea artistică din 1982. Brandul estimat la 19 miliarde de dolari este deţinut acum de fraţii Alain şi Gerard Wertheimer, urmaşii fostului asociat al lui Gabrielle Chanel.
50. Canon
Domeniu: Tehnologie
Anul înființării: 1937
Țara: Japonia
Compania japoneză, Canon, cu sediul central la Tokio, produce și comercializează produse optice, inclusiv camere foto și video, imprimante și copiatoare. Dar, în prezent, își desfăsoară activitatea în domenii diverse precum soluţii de afaceri, imaginea clientului, transmisiuni şi comunicaţii, sisteme medicale şi produse industriale. Compania a fost înființată la data de 10 august 1937, iar, în prezent, raportează vânzări anuale nete de 3,467 miliarde de yeni şi are un număr de aproximativ 118.000 de angajaţi la nivel mondial, în aproape 200 de companii.
51. Murmur
Domeniu: Fashion
Anul înființării: 2010
Țara: România
Absolventă a Universităţii de Arte Bucureşti, secţia design vestimentar, dar şi a London College of Fashion şi, în plus, ucenica mai multor designer cunoscuţi printre care şi Alexander McQueen, Andreea Bădală, a pus bazele brandului Murmur, la începutului anului 2010. Creatoarea româncă lucrează pe o nişă îndrăzneaţă, pe care puţini au abordat-o, cea a hainelor pline de senzualitate, unele de inspiraţie retro, altele desprinse parcă din filmele cu amazoane. Munca ei a fost rapid apreciată şi la nivel internaţional, iar vedete precum Madonna, Beyonce, Britney Spears sau Lady Gaga au purtat creaţiile tânărului designer român. În 2013, creaţiile Murmur dar şi Murmur Take Away (linia secundară) au intrat în selecţia celebrului magazin Luisa Via Roma din Florenţa.
52. Clinique
Domeniu: Cosmetice
Anul înființării: 1968
Țara: SUA
Clinique este un brand al grupului Estée Lauder, alături de Aveda, Bobbi Brown şi MAC. În 1967 un redactor de la Vogue a luat un interviu unui medic dermatolog renumit din New York. Femeia de afaceri Estée Lauder a citit acest interviu, a fost cucerită de ideile acestui medic şi astfel l-a angajat. Un an mai târziu se năştea Clinique, care a devenit astfel prima marcă de cosmetice dermatologice de prestigiu, ajunsă în scurt timp o autoritate în domeniu. Este unul dintre cele mai mari branduri din cosmetică şi are magazine în peste 130 de ţări din toată lumea. Estée Lauder a fost una dintre cele mai influente femei din business în secolul XX.
53. Rom
Domeniu: FMCG
Anul înființării: 1964
Țara: România
După triumful la prestigiosul festival de publicitate de la Cannes, când campania „American ROM” a adus primul Leu de Aur pentru agenția McCann București și pentru România (2011), brandul ROM a continuat să îmbogățească vitrina cu trofee a agenției. Astfel, la ediția de anul trecut a festivalului de eficiență în publicitate, Effie România, campania „ROM gives you the kick to finish what you started” a câștigat Gold Effie la categoie FMCG, propulsând pe primul loc McCann București în cadrul acestui festival. Batonul de ciocolată ROM este cele mai premiat brand românesc la festivalurile interne și internaționale, numărul de premii fiind obținute în mai puțin de cinci ani.
54. Adobe
Domeniu: Tehnologie
Anul înființării: 1982
Țara: SUA
Compania americană Adobe a fost fondată în 1982, de John Warnock și Charles Geschke, doi foști angajați ai Xerox PARC. De-a lungul vremii producătorul de software s-a axat în special pe realizarea de produse soft multimedia. Printre cele mai cunoscute se numără Portable Document Format (PDF), Adobe Creative Suite sau Adobe Creative Cloud. În 1990, compania lansează cunoscutul program de editare foto, Adobe Photoshop. Adobe este prezentă în România din anul 2006, când a achiziționat compania Interakt Online, fondată de doi tineri români, Bogdan Ripa și Alexandru Costin. Tranzacția a fost estimată la momentul respectiv (anul 2000) la 20 de milioane de euro.
55. ING
Domeniu: Financiar
Anul înființării: 1991
Țara: Olanda
Cu sediul în Amsterdam, ING este o abreviere pentru „Internationale Nederlanden Groep“, iar leul din logo reprezintă o trimitere la originile olandeze ale băncii. Anul acesta, ING România și-a extins serviciile de mobile banking prin ING Pay, o soluție de plată prin smartphone cu ajutorul tehnologiei Visa contactless, care permite efectuarea de plăți rapide la POS. Pachetul personalizabil ING Pay își propune să înlocuiască pe termen lung numerarul sau cardul la comercianți, fiind compus dintr-o aplicație nativă disponibilă în GooglePlay sau AppStore și un card micro-SD încorporat, operat de Visa. Pentru rapiditate, se poate introduce codul PIN doar pentru plăți mai mari de 100 de lei, dar există și opțiunea de folosire a PIN-ului pentru toate tranzacțiile.
56. Plafar
Domeniu: Produse naturiste
Anul înființării: 1948
Țara: România
Actuala companie farmaceutică Plafar a fost înființată în anul 1999, sub formă de societate comercială pe acțiuni cu capital integral de stat, ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Plafar“. Marca era însă echivalentul ideii de “soluţii naturiste“ cu mult înainte de Revoluţie. Plafar produce şi comercializează plante medicinale și aromatice din flora spontană și cultivate, iar până de curând era considerată companie
de interes public naţional. În 2007 marca a fost preluată de rețeaua de farmacii Centrofarm.
57. Telekom
Domeniu: Telecomunicații
Anul înființării: 2014
Țara: Germania
Brandul de telecomunicații Telekom, deținut de operatorul german Deutsche Telekom, cel mai mare din Europa, s-a lansat în România pe 13 septembrie 2014. Prin această lansare, au fost „topite” brandurile Cosmote și Romtelecom. Concret, serviciile fixe de telefonie sunt oferite de Telekom România Communications SA (fost Romtelecom SA), iar serviciile mobile sunt oferite de Telekom Romania Mobile Communications SA (fost Cosmote Romanian Mobile Telecommunications SA). Brandul Telekom a intrat pe piața autohtonă ca un „buldozer”, bugetul de lansare a acestuia fiind estimat de „Forbes România” la 15 milioane de dolari. În mai puțin de o lună de la lansare, Telekom a intrat în top 30 cei mai mari investitori în publicitatea TV.
58. Dristor Kebab
Domeniu: FMCG
Anul înființării: 1999
Țara: România
Înfiinţată în 1999, în cartierul bucureştean Dristor, a devenit rapid un brand, iar preparatul lor cel mai cunoscut, shaorma, s-a transformat într-una dintre cele mai îndrăgite de bucureşteni şi nu numai. Dristor Kebab s-a extins, în cei 15 ani de existenţă, atât stradal cât şi în mall. Cu aproximativ 153 de angajaţi în 2013, Dristor Kebab a înregistrat anul trecut un profit de peste 84.000 de euro şi o cifră de afaceri netă de aproape trei milioane de euro, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe.
59. Belvita
Domeniu: Dulciuri
Anul înființării: 1903
Țara: SUA
BelVita este o gamă de biscuiţi creaţi special pentru micul dejun, de Mondelez România. Aceasta este fosta Kraft Foods România, companie producătoare de snacks care şi-a schimbat din 2013 denumirea, ca urmare a strategiei globale a grupului din care face parte. Istoria companiei începe acum mai bine de o sută de ani, când un tânăr care avea o căruță și 65 de dolari a început să vândă brânză. Compania a ajuns acum în peste 150 de țări.
60. Lenovo
Domeniu: Tehnologie
Anul înființării: 1984
Țara: China
Compania chineză Lenovo a fost înființată în anul 1984 la Beijing și este unul dintre cei mai mari producători de PC-uri din lume. În 2005, a achiziționat divizia de PC-uri a companiei IBM pentru suma de 1,25 miliarde de dolari, iar recent a cumpărat divizia de servere
x86 de la IBM, pentru 42,3 miliarde de dolari. Tot în acest an, Lenovo finalizează preluarea Motorola Mobility de la Google, tranzacție ce se ridică la 2,91 miliarde de dolari. Astfel, Lenovo, companie globală aflată în clasamentul Fortune 500, are, în prezent, un portofoliu de produse şi servicii ce cuprinde PC-uri (inclusiv mărcile Think și produsele convertibile YOGA), staţii de lucru, servere, stocare, televizoare inteligente şi o familie de produse mobile, printre care smartphone-uri, tablete şi aplicaţii.