
21. Mercedes-Benz
Domeniu: Auto
Anul înființării: 1886
Țara: Germania
În anii 1880, când Gottlieb Daimler şi Karl Benz au inventat, independent unul faţă de celălalt, motorul de viteză mare şi automobilul, aceştia au pus bazele transportului motorizat privat. Cu ajutorul partenerilor şi al susţinătorilor financiari, cei doi ingineri şi-au continuat în particular munca de dezvoltare în cadrul propriilor companii. În octombrie 1883, Benz a înfiinţat Benz & Co. în oraşul Mannheim; Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost înfiinţată în noiembrie 1890 în oraşul Cannstatt. Ambele companii îşi propuseseră să creeze o marcă memorabilă, care să confere produselor aferente atât distincţie cât şi familiaritate. Iniţial, au ales ca propriile nume – Benz şi Daimler – să reprezinte originea şi calitatea motoarelor şi a autovehiculelor pe care le fabricau.
22. Kawasaki
Domeniu: Motociclete
Anul înființării: 1896
Țara: Japonia.
La sfârşitul secolului al XIX-lea, Shozo Kawasaki crea un şantier pentru a construi turbine pentru nave, locomotive, vagoane şi infrastructură pentru poduri. În 1918 înfiinţează un departament aerian şi, după cercetări aprofundate, Kawasaki reuşeşte să creeze prima aeronavă din metal japoneză. Apoi, după război, în 1949, brandul s-a orientat către motociclete şi a început să producă motoare pentru acestea. Prima motocicletă, Meihatsu, a ieşit pe porţile fabricii în 1954. În 1973 a început să producă şi vehicule nautice de tip ski jet, iar astăzi Kawasaki produce motociclete, jet ski-uri, ATV-uri şi maşini. Brandul a creat în jurul său comunităţi de fani şi o întreagă serie de evenimente şi competiţii specifice.
23. Nike
Domeniu: Echipamente sportive
Anul înființării: 1964 (sub un alt nume)
Țara: SUA
Este unul dintre cei mai mari producători de pantofi sport și de echipament sportiv,valoarea brandului fiind estimată la peste 10 miliarde de dolari. Actualul „Nike“ – (re)botezat după numele zeității grecești a victoriei – a luat ființă inițial sub denumirea de„Blue Ribbon Sports“, fiind creat de atletul Phil Knight și antrenorul său, Bill Bowerman,în 1964. Inițial „Blue Ribbon Sports“ activa ca distribuitor pentru producătorul japonezde încălțăminte Onitsuka Tiger, actualmente ASICS, iar cea mai mare parte a vânzărilorse făcea direct din mașina lui Knight. În 1971 a apărut colecția proprie, ca și simbolul atâtde recognoscibil al mărcii, creat de Carolyn Davidson.
24. LinkedIn
Domeniu: Interne
Anul înființării: 2002
Țara: SUA
Rețeaua de socializare creată în anul 2002 înapartamentul co-fondatorului Reid Hoffman aajuns astăzi să aibă 300 de milioane de membri înpeste 200 de țări și teritorii. Aderarea la LinkedInfacilitează crearea de cercuri şi relaţii profesionaleşi oferă acces la persoane, joburi și informațiidespre diferite domenii. LinkedIn are un model deafaceri diversificat, iar veniturile sale provin din abonamentele utilizatorilor,publicitate și soluții de angajare.
25. Banca Transilvania
Domeniu: Financiar-bancar
Anul înființării: 1993
Țara: România
Banca Transilvania a fost înființată în 1993, la inițiativa unor oameni de afaceri din Cluj-Napoca. Banca se află pe locul trei în sistemul bancar românesc, în funcție de active, cu o cotă de piață de aproape 9% și este prima bancă din România cotată la Bursa de Valori București, în anul 1997. Familia de branduri BT cuprinde 17 sub-branduri: Grupul Financiar Banca Transilvania, BT Asset Management, BT Securities, BT Direct, BT Leasing, BT Operațional Leasing, BT Leasing Moldova, BT Club, Academia BT, Crosul BT, BT Tennis Cup, BT24, Clujul Are Suflet, Star Student, KidCont și Divizia pentru Medici.
26. Emirates
Domeniu: Travel
Anul înființării: 1985
Țara: Emiratele Arabe Unite
Pe 25 octombrie 1985, Emirates începea să opereze primele două zboruri în afara Dubaiului, cu două aeronave închiriate – un Airbus A300 B4 şi un Boeing 737. Astăzi, compania aeriană a ajuns la peste 220 de aeronave care zboară în mai mult de 140 de destinaţii din 80 de ţări ale lumii, iar reţeaua Emirates se extinde rapid, fără a face însă rabat de la calitate, fiind considerată una dintre cele mai bune companii aeriene din lume. În anul financiar 2013-2014, Emirates a transportat 44,5 milioane de pasageri şi 2,25 tone de cargo. Peste 1.500 de zboruri pleacă săptămânal de pe aeroportul din Dubai către toate cele şase continente.
27. Nespresso
Domeniu: FMCG
Anul înființării: 1986
Țara: Elveţia
Compania Nespresso este o unitate autonomă a grupului Nestlé, cu sediul la Lausanne
(Elveţia). Aceasta este prezentă în aproape 60 de ţări şi are peste 9.500 de angajaţi în toată lumea. Modelul său de business se bazează pe o selecţie riguroasă de cafea şi pe capsulele inovatoare care nu pot fi folosite decât în interiorul cafetierelor Nespresso. Notorietatea brandului de cafea a crescut considerabil datorită reclamelor în care apare George Clooney.
28. Dilema Veche
Domeniu: Presă
Anul înființării: 1993
Țara: România
Dilema Veche este o revistă săptămânală de cultură fondată în 1993 de Andrei Pleşu, Tita Chiper, Zigu Ornea, Mircea Vasilescu şi Radu Cosaşu. Este una dintre cele mai longevive reviste culturale, iar fiecare dintre numerele sale constituie o dezbatere în jurul unei teme. Cele mai importante nume din cultura românească au semnat articole în Dilema Veche.
29. Caru’ cu bere
Domeniu: Restaurante
Anul înființării: 1879
Țara: România
Unul dintre restaurantele-emblemă ale Bucureştiului, Caru’ cu Bere a fost înfiinţat, în 1879, de ardeleanul Ion Căbăşanu, în clădirea fostului han Zlătari. Douăzeci de ani mai târziu s-a mutat pe strada Stavropoleos, loc unde se găseşte şi astăzi. Un rol important în dezvoltarea berăriei l-a avut însă Nicolae Mircea, unul dintre urmaşii săi, care a reuşit să facă din acest loc, dintre cele mai iubite locuri din Bucureşti. Astăzi, Caru’ cu Bere păstrează tradiţia predecesorilor săi şi atmosfera interbelică.
30. SMURD
Domeniu: Sănătate
Anul înființării: 1991
Țara: România
Serviciul Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare (SMURD) a fost înființat la
începutul anilor ’90, la Târgu Mureş de către medicul român de origine palestiniană, Raed Arafat. Însă, SMURD nu este un serviciu privat, ci potrivit legislaţiei, SMURD este un serviciu public integrat fără personalitate juridică, care funcţionează în organigrama Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Serviciul a funcţionat la început doar cu sprijinul voluntarilor şi al ajutoarelor ce constau în echipamente
medicale şi ambulanţe primite de la colaboratori externi precum Crucea Roșie, Serviciul de Urgență al Spitalului Regal din Edinburgh sau Brigada de Pompieri Strathclyde din Glasgow. SMURD a intrat în legalitate abia în octombrie ‘96 prin legea Corpului Pompierilor Militari. Până la acel moment, Serviciul a funcționat ca centru național pilot.
31. Red Bull
Domeniu: Băuturi
Anul înființării: 1987
Țara: Thailanda și Austria
Omul sfințește brandul: o parafrazare a unui celebru dicton, perfect valabilă în cazul lui Dietrich Mateschitz, care a născocit în urmă cu 30 de ani un nou concept de băutură energizantă, inspirat de apetitul asiaticilor pentru acest gen de tonice. Alături de un partener thailandez, Chaleo Yovvidhya, afacerea a debutat spectaculos, numele inițial – Krating Daeng – fiind înlocuit ulterior cu varianta în limba engleză, „Red Bull“. Deși toată lumea i-a spus că brandul său nu are nicio șansă să cucerească lumea, Mateschitz a mers mai departe cu ideea, lansându-și produsul pe piața austriacă și, ulterior, pe piețele din Europa de Est și în Statele Unite. În prezent, sloganul „Red Bull îți dă aripi“ se numără printre cele mai recognoscibile din lume, iar brandul investește masiv în participarea la evenimente sportive și în campanii inedite de promovare în rândul tinerilor.
32. Visa
Domeniu: Finanțe
Anul înființării: 1958
Țara: SUA
Visa este o companie de soluții tehnologice de plată care conectează consumatorii, afacerile, băncile și guvernele din peste 200 de țări, prin intermediul unui sistem de plăți electronice. Veniturile Visa provin din fee-uri plătite de clienți, acestea dintâi fiind legate de volumul tranzacțiilor procesate, de volumul plăților și de anvergura altor servicii conexe.
33. Aqua Carpatica
Domeniu: Ape minerale
Anul înființării: 2010
Țara: România
Un alt brand pe care şi-a lăsat amprenta antreprenorul elveţian de origine elenă Jean Valvis este Aqua Carpatica. Cu o investiţie iniţială de peste 12 milioane de euro într-o fabrică în apropiere de Vatra Dornei, creat ca un brand de lux, Aqua Carpatica a fost lansat pe piaţa din România în 2010. Compania producătoare, SC Carpathian Spings SA, fondată în anul 2000 ca societate pe acţiuni, este membră a Valvis Holding.
Cu un design unic al sticlei, Aqua Carpatica se dovedeşte un concurent serios pentru celelalte ape minerale consacrate pe piaţa autohtonă.
34. Domeniile Sâmburești
Domeniu: Vinuri
Anul înființării: 2005
Țara: România
Atestate documentar încă de pe vremea lui Mihai Viteazul domeniile Sâmbureşti sunt recunoscute în special pentru vinul roşu. Tranziţia postdecembristă a reprezentat pentru societatea Viti-Pomicola Sâmbureşti SA o perioadă de declin, însă în 2005, Valvis Holding a preluat societatea cu toate datoriile pe care le acumulase. Jean Valvis a investit aici peste 14,5 milioane de euro, a replantat o parte din cele 500 de hectare de viţă de vie cu soiuri aduse din Franţa, iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate. Astfel că, la Târgul de Vinuri de la Beijing, din 2012, Sâmbureşti a cucerit cinci medalii, fiind singurele vinuri românești premiate în această competiţie.
35. Yamaha
Domeniu: Moto
Anul înființării: 1887
Țara: Japonia
Cunoscutul producător de motociclete, Yamaha, a fost înfiinţat în 1887, iar la
început producea doar instrumente muzicale (piane şi orgi). Compania poartă numele fondatorului ei, Torakusu Yamaha. După cel de- al Doilea Război Mondial compania a început să producă şi motociclete, iar succesul pe care l-a avut modelul YA-1, lansat în 1955, a dus la înfiinţarea unei noi ramuri a companiei, Yamaha Motor Co. Însă, Yamaha a devenit între timp cel mai mare producător de instrumente muzicale şi comercializează de la tobe, chitare, până la viori şi multe altele. Dar, în acelaşi timp, a devenit şi unul dintre cei mai mari producători de semiconductoare,electronice, componente PC şi roboţi industriali.
36. National Geographic
Domeniu: Media
Anul înființării: 1997
Țara: SUA
Postul de televiziune care difuzează documentare despre natură, știință, cultură și
istorie a început să emită în cea de-a doua jumătate a anului 1997, iar în 2007 era deja distribuit în 166 de țări, pentru o audiență de 250 de milioane de case, în nu mai puțin de 34 de limbi. National Geographic se implică şi în educaţia ştiinţifică a copiilor, prin diferite proiecte dedicate acestora, inclusiv în România. Sub brandul National Geographic apare şi revista oficială a societății americane National Geographic Society, publicată lunar începând din octombrie 1888.
37. Covalact
Domeniu: Lactate
Anul înființării: 1969
Țara: România
„Întreprinderea de colectare şi industrializare a laptelui Covasna“ – aceasta este denumirea sub care a luat naştere, în 1969, compania care astăzi poartă numele Covalact. Privatizată în 1994, Covalact a rămas mai mult un brand local până când, în iunie 2007, pachetul majoritar de acţiuni a fost preluat de SigmaBleyzer Southeast European Fund IV, compania întrând de atunci într-un nou stadiu de dezvoltare. Portofoliul grupului Covalact a evoluat continuu, iar, în 2012, Covalact a inaugurat la Sfântu Gheorghe noul centru logistic pentru produse lactate, cu o capacitate de 1.400 de paleţi, în urma unei investiţii de 5 milioane de lei. Depozitul deserveşte cele două fabrici ale grupului Covalact, de la Sfântu Gheorghe şi Miercurea Ciuc.
38. BMW
Domeniu: Auto
Anul înființării: 1916
Țara: Germania
Bazele BMW (Bayerische Motoren Werke) au fost puse în urma restructurării fabricii
de motoare pentru avioane Rapp Motorenwerke, iar după Primul Război Mondial, în 1918, compania a fost nevoită, în urma Tratatului de la Versailles, să renunțe la producția pentru industria aviatică. S-a reprofilat în 1923 pe realizarea de motociclete, iar apoi pe automobile, în perioada 1928-1929. În prezent, BMW are sediul în München, deține Rolls-Royce Motor Cars și este și producătorul automobilelor Mini. Împreună cu Audi și Mercedes-Benz, face parte din triada marilor producători germani de automobile de lux.
39. New Balance
Domeniu: Încălţăminte
Anul înființării: 1906
Țara: SUA
New Balance Arch Support Company, compania fondată în 1906, de William J. Riley, originar din Marea Britanie, a devenit unul dintre cei mai importanţi producători de pantofi ortopedici de sport. Fondatorul s-a orientat către persoanele care petreceau mult timp în picioare şi a adăugat în interiorul pantofului diferite accesorii pentru confortul piciorului. În anii `50 şi `60, din ce în ce mai mulţi sportivi au apelat la New Balance, pentru pantofi pe măsură, iar acest serviciu a devenit astăzi unul de masă, firma având o fabrică dedicată acestui procedeu. Mai mult, un magazin al brandului din New York (New Balance Experience Store) personalizează pantofii într-o oră. Astăzi New Balance
produce şi accesorii şi articole de îmbrăcăminte.
40. HBO
Domeniu: Televiziune
Anul înființării: 1965
Țara: SUA
HBO (Home Box Office) a fost prima televiziune difuzată numai în rețelele de cablu TV din SUA (1965). Aceasta este parte a gigantului american Time Inc. și este specializată în difuzarea de producții cinematografice, filme originale de televiziune și seriale originale. În România, HBO s-a lansat în 1998. Principala problemă cu care s-au confruntat managerii HBO, în primii ani de la lansare, a fost pirateria decodoarelor. Tehnologia digitală și adoptarea unor noi tehnologii de recepție au condus la eliminarea decodoarelor… cumpărate din talcioc. În scurt timp de la lansare, HBO a devenit un brand puternic în
piața de televiziune.