FacebookTwitterLinkedIn

Nevoia de a folosi diverse terapii pentru a crea o stare de bine a existat din cele mai vechi timpuri, iar recent, aceste practici au fost redescoperite în toate cele patru colțuri ale lumii. Din America și Europa până în îndepărata Asie, industria spa începe să capete o importanță tot mai mare. Într-o lume agitată și în permanentă căutare de o oază de liniște, fie că este vorba de un decor idilic care îndeamnă la liniște, aflat în afara agitației marilor orașe, fie că este ascuns în agitația urbană, tot mai multe persoane sunt înclinate să folosească astfel de servicii care îmbină sănătatea cu starea de bine. De altfel, studiile arată că, din segmentul ospitalității și activităților de recreere, spa-urile înregistrează o creștere foarte mare, depășind chiar alte atracții, cum ar fi parcurile de distracții. În plus, numai în Statele Unite această industrie a înregistrat, în ultimii ani, creșteri de peste 20% de la an la an. Turismul generat de spa-uri (fie că este intern sau extern) reprezintă 41% din totalul pieţei de wellness care a fost estimată la 439 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor SRI International, citate în raportul The Global Wellness Tourism Economy din 2013.

Prin urmare, potențialul industriei spa este uriaș, iar, la nivel global, piața a crescut de la 106 miliarde de dolari, în 2007, la 179 miliarde de dolari în 2012, potrivit estimărilor SRI International. Cel mai mare generator de venituri este Europa, la nivelul anului 2007, înregistrând 18,4 miliarde de dolari și peste 22.000 de spa-uri, potrivit Golbal Spa Economy Report din 2007. America de Nord vine pe locul al doilea cu 13,5 miliarde de dolari, urmată fiind de regiunea Asia-Pacific ale căror venituri se ridicau, în 2007, la 11 miliarde de dolari. Dintre statele europene cu tradiție în acest domeniu, primele destinații în acest sens sunt Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Spania sau Austria. Nici Europa Centrală și de Est nu rămâne în urmă, iar țări precum Cehia sau Ungaria încearcă să îşi demonstreze potenţialul pe acest segment. Românii, la rândul lor, par să redescopere beneficiile mersului la spa. În ultimii ani, fie au fost construite centre spa independente, fie unele hoteluri au investit în crearea sau dezvoltarea unor astfel de spații. Piața din România este deocamdată una mică, valoarea acesteia fiind estimată la aproximativ șase milioane de euro, în 2013, potrivit platformei online desprespa.ro. Potrivit aceleiași surse, valoarea medie a unui tratament de relaxare este de 150 de lei, iar la aceste servicii au apelat, anul trecut, 120.000 de români și 20.000 de străini. Potențial există, mărturie în acest sens stând investițiile, deloc de neglijat, care au fost făcute în ultimii ani în spa-uri în toată țara care pot oricând concura cu cele din țările cu tradiție.

Autostrada către spa

,,Sportul este, în general, un drum cu sens unic și o dată ce te-a cuprins «febra» acestui domeniu îți vei dori să rămâi conectat chiar și după ce ce te-ai retras din sportul de performanță”, așa ar putea fi rezumat motivul pentru care fostul tenisman Dinu Pescariu a pus, în nordul Capitalei, bazele clubului care îi poară numele.

Cu o suprafață totală de 57.000 de metri pătrați, zonă care include terenurile de tenis, terenul de fotbal, piscina Pescariu AQUA și clubul de wellness, Pescariu Sports&SPA are o capacitate maximă de 3.000 de membri. O cifră care poate părea impresionantă, însă pe care fostul tenisman Dinu Pescariu o consideră rezonabilă mai ales că „fiind un club exclusivist, nu cifrele sau volumul contează, ci atenția pe care reușim să o acordăm fiecarui client în parte”. Cu toate acestea, clubul, dezvoltat pe terenul fostei baze sportive Cutezătorii, are 1.500 de membri, jumătate din capacitatea sa totală, şi 135 de angajaţi.

Investiția totală în club este de aproximativ cinci milioane de euro. „Totul s-a realizat treptat, pe parcursul a 13 ani, în care am pus cap-la-cap experiența noastră în sportul de performanță. Cea mai recentă investiție a fost piscina exterioară, Pescariu AQUA, cu zona dedicată pentru evenimente (aproximativ 4.000 metri pătrați) și o extindere a lounge bar-ului din interior, totalizând aproximativ 350.000 euro”, a precizat Dinu Pescariu. În 2001, Dinu Pescariu a deschis, împreună cu tatăl său, o bază sportivă destinată tenisului de performanță – Tenis Club București. „Aceasta includea zona terenurilor de tenis și o mică sală de sport și vestiare. Treptat, prin investiții succesive și pe măsură ce am primit feedback pozitiv din piață, am început și dezvoltarea clubului de wellness cu partea de antrenament, aerobic, piscina interioară și zona de spa”, mai explică el. Mărturiseşte că „sportivii, în general, sunt obișnuiți să nu își facă analize de business sau să îşi programeze recuperarea investiției” pentru că mai îmbucurătoare decât cifrele este satisfacţia clienţilor. Spune că a observat cum locuitorii Capitalei încep, din ce în ce mai mult, să își îndrepte atenția spre zona de spa. „Sunt clienți care vin la o clasă de sport și apoi merg la zona de relaxare, pentru a se detensiona. Din cauza timpului limitat, avem un număr mai mare de membri care vin doar la sport și folosesc sauna atașată fiecărui vestiar și ajung mai rar la zona de relaxare”, mai spune fostul tenisman. În cadrul spa-ului, există o zonă specială cu facilități precum saună, masaj, scaune încălzite, gândită pentru o stare de bine a întregului organism. „Pentru moment, spa-ul este un serviciu suplimentar al întregului club, însă pe viitor, este una dintre țintele noastre de investiție”, mai argumentează Dinu Pescariu. Însă dorința lui cea mai mare este ca „ acasă-birou-club de wellness” să devină rutina zilnică a celor care frecventează clubul. Un abonament de o zi la Pescariu Sports&SPA costă 35 de euro și include accesul la toate facilitățile clubului, inclusiv la piscina exterioară semiolimpică. Prețul pentru un card de membru, valabil pentru o singură facilitate, este de 505 euro pentru trei luni, iar un abonament all inclusive pentru un an ajunge la 2.106 euro.

Un spa ca la carte

În urma unei investiţii iniţiale de trei milioane de euro, începută în 2010 şi realizată de dezvoltatorul imobiliar Orhideea Gardens, deţinut de omul de afaceri Daniel Piţurlea, Orhideea Spa este, potrivit estimărilor proprietarilor, cel mai mare centru spa din Bucureşti. Cel care s-a ocupat de deschiderea centrului spa este Dragoş Penca unul dintre proprietarii site-ului de rezervări online Paravion.ro pe care l-a vândut către grupul de investiţii spaniol, GED, proprietarul Happy Tour. „În acel moment, la nivelul Bucureştiului existau numai câteva saloane care se considerau spa-uri, câteva dintre ele având 300-400 metri pătraţi. Orhideea Spa a fost primul proiect care aducea în Bucureşti noţiunea de spa de peste 3.000 de metri pătraţi şi care întrunea, sub aceaşi umbrelă, sănătatea, relaxarea şi odihna activă- mişcarea. Un centru gândit pentru nevoile oamenilor secolului 21: evadare din cotidian, consiliere în adoptarea unei vieţi sănătoase bazate pe mişcare, relaxare şi nutriţie adecvată”, spune Roxana Vişan, directorul de marketing al Orhideea Spa.

Oportunitatea dezvoltării unui astfel de proiect a fost conştientizarea nevoii din ce în ce mai mare a oamenilor de a găsi un loc unde să se poată rupe de cotidian şi să îşi regăsească echilibrul. Ulterior, a mai existat o a doua investiţie, de o jumătate de milion de euro. „În acel moment (n.r.: în 2010), în Bucureşti, nu exista un concept care să cuprindă atât partea de wellness, cât şi partea de relaxare. Mai mult, s-a simţit nevoia oamenilor de a acorda o atenţie sporită modului de viaţă, îndemnaţi de viaţa profesională solicitantă. Când oamenii au nevoi, există şi potenţial de business. Astfel, a apărut proiectul Orhideea Health & Spa, operat de Fundaţia pentru Sănătate Orhideea Spa”, mai spune Roxana Vişan. Spa-ul este structurat pe trei niveluri, fiecare cu particularităţile sale.

Primul nivel este destinat exclusiv terapiilor spa – de aceea, aici există o salină artificială, două săli pentru tratamente destinate cuplurilor, un Tepidarium, două zone de relaxare, o sală de tratamente faciale, Dușul Vichy și trei săli pentru tratament corporale. Cel de-al doilea nivel reprezintă zona Aqua şi înseamnă piscine, baia cu jeturi și zona Foc și Gheață, ce cuprinde hamam-ul turcesc, sauna finlandeză, sauna cu infraroșii, băile Kneipp, dușul scoțian și dușul tropical. Ultimul nivel este destinat mişcării, de aceea acolo se găsesc o sală de aerobic, o sală de benzi de alergare, sală de forță, greutăți libere și spinning, precum și o sala pentru kinetoterapie. În prezent, sunt o mie de membri, iar spa-ul a primit simultan chiar şi 200 de persoane.

Pentru 2014 există deja planuri de dezvoltare : „extinderea zonei piscinelor şi a saunelor, construirea unui jacuzzi exterior cu apa caldă disponibilă atât în anotimpul cald, cât şi rece, o saună mai mare cu spectacol, şi este posibil să deschidem şi o a doua salină, mai mare”. „Foarte multa lume confundă spa-ul cu wellness-ul. A fost o muncă de educare a unei mari părţi din piaţă. Majoritatea terapiilor noastre au caracter medical preventiv, altele sunt curative, oferind, implicit, şi relaxare”, mai spune directoarea de marketing.

Tot ea explică faptul că piaţa este încă la început, că încă se face confuzia între „micile saloane de cartier” care se autointitulează “spa” şi adevăratele centre de profil, întinse pe mii de metri pătraţi si cu servicii diverse, complexe. „Am putea spune că Târgu Mureş este oraşul cel mai reprezentativ al segmentului spa din România, având şapte centre spa mari şi bune, dar, încet-încet, se ridică şi Bucureştiul”, mai spune ea. Cei care frecventează spa-ul sunt oameni cu venituri mari, aproximativ 90% fiind corporatişti „care petrec majoritatea timpului pe scaun şi care nu fac mișcare zilnică”. Un abonament lunar all inclusive ajunge la 155 eur de persoană, iar un abonament aqua lunar (cu acces la piscine, saune, Jacuzzi, hammam, fitness, aerobic si spinning) este estimat la 120 euro de persoană, cu taxa anuală de membru inclusă în aceste tarife. Pentru un an, o persoană poate plăti în jur de o mie de euro.

Mai mult decât relaxare

Nici zona mai largă a wellness-ului nu este ignorată în România. În traducere, wellness-ul reprezintă toate activităţile care te fac să te simţi bine sau care sunt „sănătoase”, potrivit raportului the Global Wellness Tourism Economy. Cum investiţiile în această zonă de relaxare sunt tot mai mari, unul dintre locurile cel mai recent deschise este Vitality Wellness Club din cadrul hotelului Ramada Plaza. Cu o suprafaţă totală de aproximativ 3.500 de metri pătraţi, investiţia în acest spaţiu de recreere s-a ridicat la patru milioane de euro, iar realizarea a durat un an de zile. „Trebuie avut în vedere că o asemnenea investiţie în vremurile de criză pe care mediul de afaceri le străbate de câţiva ani buni, reprezintă încrederea pe care o avem în succesul proiectului nostru. Mişcarea şi relaxarea nu mai reprezintă de mult un lux în obţinerea unei sănătăţi optime, sunt chiar mai importante decât alimentaţia”, spune Sorin Cuș, manager Vitality Wellness Club.

Noua locaţie vrea să aducă un plus clienţilor hotelurilor lanţului Ramada, însă vizează şi vânzarea unui număr de aproximativ 800 de abonamente pe care speră să le atingă, cel mai târziu, în prima parte a anului 2015. Sorin Cuș spune că, deşi capacitatea clubului este mai mare, „decizia de a restricţiona numărul membrilor la 800 a fost luată pentru a menţine serviciile de calitate promise”.

Interesul pentru acest tip de servicii se reflectă şi în numărul de abonamente vândute. Chiar înainte de deschiderea oficială a clubului, care a avut loc la jumătatea lunii iunie, erau deja achiziţionate aproximativ 300 de abonamente. În medie, vin zilnic la club în jur de 100-150 de persoane. „Asistăm în ziua de azi, ceea ce ne bucură, la o schimbare a mentalităţii românilor cu venituri medii şi mari în ceea ce priveşte întreţinerea sănătăţii prin mişcare”, mai spune Sorin Cuș. Tot el a explicat de ce poziţionarea clubului este un atu – fiind situat în zona de nord a Bucureştiului şi, deci aproape de zonele unde sunt sediile marilor corporaţii, au putut vinde abonamente şi celor care nu veneau exclusiv să se cazeze la hotel. „Clienţii cărora ne adresăm în vederea vânzării abonamentelor sunt cei interesati de un lifestyle sănătos, cu venituri medii spre mari, oferind o balanţă perfectă calitate-preţ”, mai spune managerul clubului. Printre beneficiile care sunt incluse în abonament se numără o zonă de fitness cu peste 600 de metri pătraţi, saună uscată, baie de aburi, baie de gheaţă, piscină interioară semi-olimpică unde curăţarea apei se face numai prin clor pe bază de sare, diferite programe sau clase de aerobic pentru întreţinere corporală. În luna august, urmează să se deschidă şi zona exterioară a clubului, potrivit managerului Vitality Wellness, acolo fiind o piscină exterioară care include jacuzzi pentru toate anotimpurile, dar şi patru paturi speciale în interior. Preţul unui abonament pleacă de la 110 euro pe lună şi ajunge până la 1.090 de euro anual full-time.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România