Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Toată lumea vrea în prime-time!

Dacă nu ești în prime-time, nu exiști! Dar audiența televiziunilor a scăzut față de anul trecut. Nu contează! Toată lumea ține la intervalul de maximă audiență.
media_76406335

Vedetele vor să apară în prime-time. Producătorii se visează numai în prime-time. Politicienii, mari și mici, purtători de vorbe sau de mape, vor să vorbească electoratului, musai!, în prime-time. Clienții publicitari vor ca reclamele lor să fie difuzate în prime-time. Pe bani foarte puțini, dacă este posibil. Și telespectatorii se așază în fața micilor ecrane, după o zi de muncă, să se odihnească și să caște relaxați, pentru că este prime-time: orele 19:00 – 24:00. Este cel mai aglomerat interval orar al zilei. Aici, orice zecime de rating contează. Aici este cel mai scump loc pentru difuzarea unei reclame. Aici se ciocnesc programele concurente: filmele, emisiunile de divertisment, talk-show-urile, meciurile de fotbal. Fără prime-time nu există televiziune. Pentru că televiziunea a inventat acest interval orar atât de aglomerat.

O veste proastă pentru „căutătorii” de audiență: a scăzut în acest an audiența televiziunilor în prime-time! Mai ales în mediul urban. Internetul începe să amenințe supremația televiziunii. Mulți români au plecat din țară, iar audiența programelor TV românești este imposibil să fie măsurată în diasporă. Dar și calitatea proastă a programelor îi îndepărtează încet-încet pe români din țară. Românii par să se fi plictisit de prime-time și, în general, de televiziune.

În perioada 1 ianuarie – 19 noiembrie a.c., la nivel național, ratingul mediu pentru cele 61 de televiziuni cuprinse în sistemul de măsurare național a fost de 7.803.000 telespectatori pe minut, în prime-time, cu 322.000 de persoane mai mic decât în aceeași perioadă a anului 2014.

La nivel urban, audiența medie pe piața TV, în prime-time, a fost de 4.329.000 telespectatori pe minut, în scădere cu 220.000 de orășeni față de 1 ianuarie – 19 noiembrie 2014. Aceste scăderi sunt însemnate: circa 300.000 de telespectatori „dispăruți” pe național și peste 200.000 în urban.

Pierderi de audiență le-au înregistrat marile televiziuni. Cu excepția Kanal D. La nivel național, în perioada analizată, Pro TV a avut în prime-time o medie de 1.351.000 de telespectatori pe minut (7,2% rating), în scădere cu 105.000 persoane față de 2014. Este cea mai mare pierdere de audiență de pe piața TV.

Antena 1 a avut o medie de 852.000 de persoane pe minut (4,6% rating), cu 59.000 de telespectatori mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Kanal D este a treia televiziune în sondajele naționale de audiență, cu o medie de 836.000 de persoane pe minut (4,5% rating). Spre deosebire de cei doi concurenți, Pro TV și Antena 1, Kanal D a reușit o creștere fulminantă de 116.000 de persoane în prime-time. Este cea mai mai majorare de audiență de pe piața TV. Câștigul de audiență în prime-time se datorează programelor de tip tabloid de genul „WOWBiz”.

Televiziunile care au câștigat audiență națională față de anul trecut se pot număra pe degetele unei mâini: România TV, Acasă TV, Antena Stars și Cartoon Network.

Dintre marile televiziuni care au suferit pierderi în 2015 notăm pe Antena 3 (-9.000 de persoane), Național TV (-55.000), TVR 1 (-69.000), Prima TV (-86.000), B1 TV (-36.000), TVR 2 (-33.000) și Realitatea TV (-39.000). Se observă pierderile mari suferite de Prima TV și TVR 1.

Kanal D a crescut și în urban. La nivel urban, în prime-time, Pro TV a avut o audiență medie de 727.000 telespectatori pe minut, în perioada 1 ianuarie – 19 noiembrie a.c., în scădere cu 49.000 de orășeni față de 2014. La rândul său, Antena 1 a pierdut 56.000 de persoane, ajungând la o audiență medie de 487.000 de orășeni pe minut în prime-time. Kanal D a înregistrat o medie 424.000 de telespectatori pe minut, în creștere cu 58.000 de persoane.

Pe nișa televiziunilor de știri, Antena 1, B1 TV și Realitatea TV au suferit pierderi de audiență în prime-time comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În schimb, România TV și Digi24 au câștigat telespectatori. Totuși, nișa de știri TV și-a conservat cota de piață față de anul trecut.

Antena 3, liderul nișei de știri TV, a înregistrat în perioada 1 ianuarie – 19 noiembrie 2015 o audiență medie de 474.000 telespectatori pe minut, în prime-time (orele 19:00 – 24:00), la nivel național. Ratingul mediu este mai mic cu 59.000 de telespectatori față de aceeași perioadă a anului trecut. În urban, Antena 3 a pierdut 48.000 de persoane.

România TV a avut o audiență medie de 333.000 de persoane pe minut în prime-time (1,8% rating național), în creștere cu 50.000 de telespectatori față de 2014. În urban, România TV a câștigat 31.000 de orășeni. Este televiziunea care a obținut cele mai mari creșteri de audiență pe această nișă.

B1 TV a pierdut 36.000 de telespectatori la nivel național și 23.000 în urban, în prime-time. Astfel, B1 TV a ajuns la o medie de 139.000 (național), respectiv 83.000 de telespectatori pe minut (urban). Realitatea TV a suferit o erodare a audienței naționale de 39.000 de persoane, având o audiență medie în perioada analizată de 107.000 telespectatori pe minut (0,6% rating național).

Digi24 a câștigat „teren” atât pe național cât și în urban: 31.000, respectiv 27.000 de persoane. Ratingul național a atins o medie de 74.000 de persoane pe minut, în timp ce ratingul urban a fost de 62.000 de orășeni pe minut. Digi24 este televiziunea de știri cu cei mai puțini telespectatori în mediul rural, asta din cauza acoperirii în teritoriu.

Analiza audienței în prime-time pe grupuri de televiziuni, arată că Pro TV SRL, controlat de americanii de la CME, are o cotă de piață de 23,4% la nivel național. Este o poziție confortabilă, pentru că Intact Media Group, controlat de familia Voiculescu, are un market share de 19,8%. În fapt, cele două trusturi rivale, Pro TV SRL (6 televiziuni) și Intact Media Group (5 televiziuni), dețin împreună o cotă de vizionare de 43,2%.

În jocurile audiențelor din prime-time a intrat și RCS & RDS, care și-a înscris din octombrie două televiziuni de sport: DigiSport 1 și DigiSport 2. Să mai remarcăm faptul că televiziunea Kanal D are o cotă de vizionare de 10,7%, de două ori mai mare decât market share-ul cumulat al televiziunilor publice TVR 1 și TVR 2.

În 2016, se estimează că piața TV din România va continua să piardă audiență. Dar va crește consumul de televiziune pe internet.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii