Cristian Oneţiu conduce împreună cu fratele său Dănuţ unul dintre cele mai mari business-uri de tip direct sales cu produse bio de pe piața din România. În 2005, cei doi timişoreni au lansat pe piaţă compania Life Care, cu o investiţie de 300.000 de euro.
La finele anului trecut, afacerea lor înregistra vânzări de 10 milioane de euro, iar o parte importantă din acestea provin din pieţe precum Italia sau Ungaria. Produsele bio din categoria cosmetice, alimente sau suplimente nutritive, sunt realizate în cea mai mare parte în Germania, iar o mică parte din producţie se realizează în Franţa, Austria sau pe continentul american.
Onețiu afirmă că preferă să lucreze cu producători de afară pentru că astfel obține o calitate mai bună la un preţ mai mic.
,,Ne-ar plăcea să avem şi produse fabricate în România, dar asta presupune costuri suplimentare. Am făcut câteva teste cu nişte producători şi furnizori români destul de buni, dar (…) nu e uşor să lucrezi cu cineva mai mic decât tine. Noi ne alegem furnizori mai mari. Reprezentăm aproximativ 10% din business-ul celor pe care îi avem acum, astfel încât noi să avem posibilitatea să creştem cât mai mult, iar ei să fie capabili să susţină producţia pentru noi. În cazul unui furnizor naţional, dacă facem o comandă de un milion de euro, se blochează toată fabrica pentru următoarele trei luni”, explică Oneţiu.
Planurile omului de afaceri pentru acest an sunt importante. Speră ca în trimestrul patru să reuşească să îşi extindă afacerea în Rusia, iar pătrunderea pe această piaţă ar presupune o investiţie de jumătate de milion de euro. Dacă investiţiile pentru extinderea în pieţele externe în care Life Care activează în prezent au fost de circa 100.000 de euro, Rusia este mai costisitoare pentru că aici miza devine mult mai mare.
,,Aşteptările sunt foarte mari în special pentru că una dintre categoriile noastre de produse vizează segmentul celor cu probleme reumatice şi inflamatorii, o categorie care în România reprezintă circa 6% din populaţie, iar în Rusia 20%. Dacă lucrurile decurg aşa cum ne-am plănuit, afacerile s-ar putea dubla în următorii trei ani”, spune Cristian Oneţiu.
El recunoaşte că această piaţă este plină de provocări, ,,aici afacerile mari se fac cu pistolul pe masă, şi totuşi nu ne temem pentru că noi încă facem parte din liga mică”, spune omul de afaceri.
Fraţii Oneţiu mai deţin afaceri în imobiliare. În 2011 au cumpărat terenuri şi clădiri în Timşoara în valoare de circa 2,5 milioane de euro. Se aşteptau să reuşească să amortizeze această investiţie în şapte ani, însă rata este sub aşteptări aşa că termenul s-a mai prelungit cu un an.
,,Când alţii făceau afaceri imobiliare noi vindeam produse bio. Acum, când aproape nimeni nu mai face imobiliare, ne-am apucat şi noi. Dar e un business foarte plictisitor. Am cumpărat ca cei mai nepricepuţi oameni. Ne-am dus pe piață, le-am achiziţionat de la persoane fizice care se săturaseră să le exploateze şi acum le exploatăm noi. Nu e un business creativ. Mă văd trăind la bătrâneţe din asta, dar la vârsta mea afacerea cu imobiliare mi se pare cea mai plictisitoare activitate de până acum”, spune Oneţiu.
În urmă cu patru ani, cei doi afacerişti au hotărât să extindă business-urile din categoria bio şi în zona de distribuţie şi au creat firma BIOlogistic, furnizoare de produse alimentare pentru marile lanţuri de supermarketuri din România.
Cifra de afaceri înregistrată de BIOlogistic anul trecut a fost de circa două milioane de euro. Cu toate că în momentul lansării acestei afaceri Oneţiu declara că speră să poată veni în sprijinul producătorilor români, azi el spune că produsele străine sunt cele care ţin business-ul în viaţă. Au în gama de produse bio pe care le distribuie aproximativ 100 de produse româneşti, însă acestea nu reprezintă volume importante, pentru că „produsele străine arată mult mai bine și sunt mai ieftine”.
Singurul criteriu care îi determină pe români să aleagă produsul românesc este tocmai faptul că este făcut aici. „Dacă n-am avea acel simţ naţional, şi cifrele arată că nu foarte mulţi îl au, aceste produse nu s-ar vinde deloc”, declară Oneţiu.
De ce nu reuşesc producătorii români să stea mai bine la raportul calitate-preţ? ,,Experienţa se câştigă în timp. Până acum 20 de ani, totul era făcut de stat. Totul ţine de cât de deschişi suntem să învăţăm de la alţii. Noi deocamdată ne gândim doar cum să băgăm mai mulţi bani în buzunar, în timp ce producătorii de afară sunt preocupaţi să creeze branduri cât mai puternice, afaceri sustenabile şi cât mai aproape de oameni, de consumatori”, spune fondatorul Life Care.
Între business şi antrenamente
Din dorinţa de a-şi face tot mai cunoscute brandurile pe care le controlează, Oneţiu a venit la Bucureşti, unde a descoperit potenţialul unei alte afaceri, ,,life coaching”.
Industria programelor de dezvoltare personală a crescut spectaculos în ultima perioadă, însă Oneţiu crede că nu poate fi o afacere atâta vreme cât rata profitului este foarte mică. El susține că poate fi un business abia în momentul în care reuşeşti să stabileşti relaţii de parteneriat cu clienţii tăi şi nu faci doar coaching, ci şi training, iar pe lângă toate acestea mai dezvolţi şi o companie care să ofere alte servicii complementare. Pentru a deveni antrenor, a studiat timp de doi ani şi a obţinut o acreditare din partea Federaţiei Internaţionale de Coaching (ICF).
Întrebat care sunt principalele calităţi de care are nevoie un antrenor el spune că cea mai importantă este empatia. O regulă importantă în antrenorat este și aceea de a te abţine în a da soluţii.
,,Cea mai mare tentaţie în life coaching este să fii şi consultant în egală măsură. Să te abţii de la a da soluţii nu este suficient, nu trebuie nici măcar să te gândeşti la ele. Dacă nu te gândeşti la soluţii, eşti prezent în conversaţie şi îl ajuţi pe el să îşi găsească soluţiile, propriile motivaţii. Când tu încerci să cauţi soluţii, vei conduce discuţia în direcţia în care vrei tu, dar nu unde vor cei din faţa ta şi de obicei unde vor ei este mult mai profitabil, mult mai împlinitor, mai mulţumitor pentru ei”, explică antrenorul. A ales să facă life coaching pentru că își dorea să poată face o schimbare în mintea unor lideri care au, la rândul lor, puterea de a influența viețile altor oameni. Pentru business-urile sale însă marele test se apropie. Intrarea pe piața din Rusia ar putea fi un loz câștigător sau o uriașă gaură în buget.