Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Ține aproape de radio!

Investițiile publicitare în piața radio nu sunt afectate de frenezia reclamelor online sau TV. Radioul își are clienții săi tradiționali, care au prins curaj.
corebusiness_publicitate_radio_122595391

În fiecare zi lucrătoare a săptămânii, în jurul orei 6:50, pe Radio România Actualități, începe difuzarea unui calup consistent de reclame. În majoritate, sunt spoturi ce promovează medicamente, suplimente alimentare, unguente care fac bine la oase, tot felul de pastile care promit tinerețea veșnică. Sunt reclame puerile și caraghioase pentru un ascultător care este conștient că nu tot ce „zboară“ în calupurile publicitare… este adevărat. Rareori, apucă să se strecoare în calup câte o reclamă pentru un supermarket ori un magazin de bricolaj. Îngrămădeala reclamelor este justificată: la ora 07:00 se difuzează primul Radiojurnal al zilei pe România Actualități. Audiența este maximă, ascultătorii acestui program sunt persoane cu vârste ridicate, deci oportunitatea promovării acestor produse nu trebuie pierdută. Cei care programează aceste reclame, în acest interval orar, își merită lefurile, știu ce fac, „vânează“ potențialii consumatori, sunt profesioniști, nu se joacă de-a publicitatea!

Interesant este că exact la aceeași oră, sâmbăta și duminica, aceste calupuri lipsesc, iarăși trebuie lăudați „băieții și fetele“ din publicitate, în zi de odihnă, intervalul orar are o audiență mică, cine se trezește cu noaptea-n cap în weekend?

Investițiile publicitare din acest exemplu, chiar și pe o stație care de la 1 ianuarie 2017 a devenit bugetară, adică banii clienților publicitari pe Radio România Actualități se duc în „căldarea“ bugetului de stat, arată că radioul este „frate“ cu producătorii și distribuitorii de medicamente, cu operatorii de rețele de retail și, în general, cu lanțurile de magazine. Chiar dacă mediul digital a atras mai mari bugete de publicitate, în ultimul an, piața radio nu a fost afectată de acest concurent, foarte utilizat de directorii de marketing și de publicitari. „Bătrânul“ radio nu este deloc expirat sau depășit de ultimele tendințe în promovare și comunicare. Radioul are clienții săi devotați care, de la an la an, au prins curaj în publicitate.

În perioada 1 ianuarie – 15 aprilie 2017, volumul brut de publicitate investit pe 11 rețele de radio a fost de 58,34 milioane euro (calculat la rate card), conform studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio“ (MIPR), realizat de BRAT. Bugetul, calculat pe baza tarifelor-listă de publicitate (nu au fost eliminate discounturile sau gratuitățile), este mai mare cu 29% față de cel din aceeași perioadă a anului trecut. Numărul de spoturi difuzate în intervalul analizat a crescut cu 20,7% față de 2016, ajungând la 155.896. Este o creștere importantă și reprezintă încă o dovadă că normalitatea se instalează după o perioadă de criză și austeritate. Mai mult, este o dovadă că magazinele vor să vândă și să câștige cote de piață. Radioul îi ajută în aceste afaceri.

În fruntea topului celor mai mari consumatori de publicitate se află producătorul și distribuitorul de medicamente și suplimente alimentare Zdrovit. Nu este o surpriză. În ultimii patru ani, Zdrovit domină acest clasament și, mai mult, în ultimul an, se află printre cei mai mari consumatori de publicitate TV. Zdrovit a investit 8,58 milioane de euro (rate card) pentru 18.885 de clipuri radio. Este un număr de difuzări de aproape două ori mai mare decât al următorului investitor, Altex, cu 9.979. Rețeaua de magazine Altex a avut un buget de 3,59 milioane euro (rate card). Pe locul trei în top se află rețeaua de hipermarket Carrefour, cu un volum de 2,88 milioane euro (rate card). În top 10 se mai află o altă companie de medicamente (Fiterman Pharma), trei lanțuri de magazine (Lidl, Metro și Selgros), operatorul telecom RCS & RDS, magazinul de mobilă Casa Rusu și retailerul online eMAG. Din acest top lipsesc marii operatori de telecomunicații și multinaționalele de bunuri de larg consum Procter & Gamble și Unilever. Abia pe locul 13 se află Orange, iar locul 15 este ocupat de Telekom. Vodafone lipsește din top 20. Să mai notăm prezența în top 20 a companiilor GSK, Ford, Profi, Praktiker și AD Pharma. Singura bancă prezentă în acest top este Banca Transilvania (locul 20), cu un buget de 677.254 euro (rate card).

Radiourile n-au stat cu mâinile în sân

Marile rețele de radio au profitat de apetitul în creștere al investitorilor pentru acest tip de publicitate. Radio ZU a difuzat publicitate în valoare de 10,65 milioane de euro (rate card), cel mai mare buget de pe această piață. Volumul este mai mare cu 22,2% față de 2016. Pe locul secund în top a trecut Europa FM, cu 8,29 milioane de euro (rate card), în creștere cu 39%. Kiss FM a avut o creștere modestă de 8,3%, ocupând a treia poziție în topul radiourilor.

Dar o creștere procentuală semnificativă a înregistrat-o Radio România Actualități: 57%. Dar nu neapărat din cauza calupului publicitar de la ora 06:50! Radioul de stat ocupă locul patru în topul publicității, semn că investitorii continuă să acorde încredere audienței acestui program. De asemenea, au înregistrat majorări ale bugetelor de publicitate Radio Virgin (77%), fostul Radio 21, și Digi FM (68,2%). Au scăzut bugetele la Pro FM (-13,2%) și Magic FM (-6,3%).

Totuși, bătălia la vârf pentru publicitatea radio se va duce în acest an între Radio ZU, Europa FM și Kiss FM.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii