Cautare




, Contributor

Modă |
|

The rest is…tomorrow

Moda românească a părăsit de multă vreme atelierele strâmte ale designerilor locali, în favoarea paginilor din Vogue, a podiumurilor de la Paris Fashion Week și a concept-store-urilor din toate marile capitale ale lumii. De curând, a cucerit fără drept de apel și Londra, printr-o expoziție inedită, aflată acum în vernisaj și la București.
 aboneaza-te
Galateca-19.jpg

Dacă imediat după Revoluție moda românească era asimilată imaginilor gri ale atelierelor de croitorie la comandă din anii comunismului sau amintirilor parfumat-nostalgice ale caselor de modă din perioada interbelică, în anii 2000 noțiunea de ,,fashion românesc” căpăta conturul unui soi de experiment creativ. Ca într-o încleștare ,,David versus Goliat”, noua generație de artiști români care începuseră să-și scoată brandurile în lume se dezmeticea în luptă (ne)dreaptă cu apetitul unei țări pentru design ,,made”… oriunde altundeva decât în România. Maria Lucia Hohan, actualmente cel mai apreciat designer român în plan internațional, a început cu 800 de euro și două mașini de cusut. Mihaela Glăvan a început cu 200 de euro și un calapod numărul 37. Kinga Varga a lucrat mai întâi pentru o fabrică de tricotaje din Cehu Silvaniei. Toți designerii români și-au crescut afacerile încet, fără salturi  și cu mari sacrificii, sub spectrul unei munci continue de adaptare. ,,În cea mai mare parte moda românească e un business conectat la aparate, un fel de Frankenstein”, îmi spunea cu câțiva ani în urmă, ca o glumă dulce-amară, Carla Szabo, un alt designer format la începutul anilor 2000. ,,Încă mimează comerțul, mimează afacerea…”.

În 2013, situația arată mai bine decât s-ar fi așteptat mulți dintre criticii modei românești și poate chiar și unii dintre susținătorii ei. Maria Lucia Hohan vinde în toată lumea, inclusiv în cel mai prestigios concept-store din Paris, L’Eclaireur; Andreea Bădală a apărut cu creațiile brandului său, Murmur, într-un pictorial din revista Vogue Marea Britanie; Lady Gaga s-a afișat în ținute create de românii Dinu Bodiciu și Ingrid Vlasov; Mihai Albu a intrat în ,,Biblia” pantofilor de lux, Shoegasm, iar Globurile de Aur, petrecerile de Oscar și chiar și evenimentele de la Casa Albă beneficiază de tot mai multă accesorizare ,,made in Romania”.

Peisajul modei românești s-a schimbat fundamental față de amintirile generației lansate în anii 2000, dar, în ritm cu pretențiile și percepțiile societății, lupta pentru o nișă de piață a devenit chiar și mai acerbă. ,,Când am pornit la drum, eram ca o plantă mică într-un ghiveci imens”, își amintește Maria Lucia Hohan. ,,Am avut loc pe piață să respir, să cresc și să mă dezvolt, dar pentru cei care încep acum acum situația este cu totul alta”. După ,,The Rest Is Tomorrow”, expoziția românească de modă care a luat locul al doilea la ,,Emerging Talent Award 2013” în cadrul London Fashion Week 2013 (secțiunea ,,International Fashion Showcase“), moda românească se poate declara trecută oficial de stadiul de experiment și de ,,Frankenstein”, cum glumea cândva Carla Szabo. Creațiile Carlei s-au regăsit, de altfel, în selecția  de designeri realizată de Institutul Cultural Român la invitația British Council și British Fashion Council, alături de haine și accesorii semnate Andreea Bădală (Murmur), Lucian Broscățean, Irina Schrotter (prezentă cu o colecție ,,Lucian Broscățean pentru Irina Schrotter“), Doina Levintza și Dinu Bodiciu.  Juriul care a deliberat pentru acordarea premiului ,,Emerging Talent 2013“ a fost compus din Sarah Mower de la Vogue SUA, Julian Roberts de la BBC Blast online (designer de modă și profesor la Royal College of Art), Anna Orsini de la British Fashion Council, Tamsin Blanchard (critic de modă la ,,The Telegraph“) și Oriole Cullen de la Victoria & Albert Museum. În final, creațiile românești au ocupat locul al doilea al podiumului, după Estonia, iar recenziile făcute de bloggeri, critici și jurnaliști de modă la adresa ,,The Rest Is Tomorrow“ au fost dintre cele mai elogioase.

Click aici pentru ogalerie foto completă cu The Rest Is Tomorrow

Premiul vine și ca oficializare a unei situații deja cunoscute în industria modei: creatorii est-europeni câștigă teren prin seriozitate, prin materialele de bună-calitate și croielile inovatoare cu care reușesc adesea să concureze, umăr la umăr, țări mult mai experimentate în domeniu. Chiar și în sfera handmade, designul românesc punctează decisiv: creațiile realizate manual ale Doinei Levintza au fost apreciate în unanimitate la Londra, iar una dintre rochiile din dantelă brodată s-a vândut în avans cu suma de 10.000 de euro.

Conceptul expozițional  este semnat de arhitectul Attila Kim și redă atmosfera din culisele unei prezentări de modă. Manechinele – câte patru pentru fiecare designer vernisat – întruchipează modelele care se pregătesc să iasă pe catwalk, în ținute monocrome, evidențiate de obiecte și culori impactante vizual. Pe lângă manechine și stendere cu creații vestimentare, fiecare designer își are expuse schițe personale și alte amănunte specifice unei atmosfere de backstage. Sound-design-ul creat de Florentin Tudor evocă rumoarea publicului, care șoptește sau comentează în așteptarea prezentării de modă, precum și ropotele de aplauze din final.

Începând din 16 martie, ,,The Rest Is Tomorrow“ va fi așezată în oglindă cu o ,,expoziție de modă veche“, aceasta din urmă aducând în prim-plan piese vintage și antice, sub forma unui mic muzeu al modei. ,,Futuristele piese ale designerilor români își vor privi sursele de inspirație“, explică Iulia Gorneanu, Project-Manager Galateca. ,,Bijuterii care au încadrat perfect chipurile rebele ale unor femei fatale, pălării care au știut gândurile neștiute ale unor femei cuminți, voalete care au ascuns lacrimile unor femei frumoase, poșete ce au tăinuit mesaje pătimașe, evantaie ce au ascuns priviri…“.  Unele dintre exponate fac parte chiar din colecția Iuliei Gorneanu, iar celelalte piese aparțin Oanei Crețu, Cristinei Deutsch și Ralucăi Alexandru. Colecția de modă veche a Oanei Crețu (care a deschis, în 2006, magazinul vintage online ,,Vintage Boutique“)  este una dintre cele mai importante și spectaculoase din România, cu piese datând chiar și din secolul al XVIII-lea. Cristina Deutsch deține cel mai mare magazin vintage din România, Vintage Wardrobe, iar Raluca Alexandru are o colecție extinsă de pălării, cu peste 400 de obiecte, datând din perioada 1815-1960.

La închiderea expoziției, o parte dintre creațiile semnate de designerii români – unele dintre ele unicat – vor putea fi achiziționate de către publicul vizitator.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii